4 צפייה בגלריה
אליעזר יוסף פז ז''ל
אליעזר יוסף פז ז''ל
אליעזר יוסף פז ז''ל
(באדיבות המשפחה)
הפתגם העתיק שאומר כי "טחנות הצדק טוחנות לאט" הוא התיאור הכי מתאים למאבק שניהלו בני משפחתו של סמ"ר אליעזר פז ז"ל מול משרד הביטחון על מנת שיוכר כחלל צה"ל. רק עכשיו, ארבע שנים לאחר מותו, קבע בית המשפט כי מחלת הסרטן שממנה נפטר אכן נגרמה בשל שירותו הצבאי.
פז, תושב מצפה יריחו, התגייס לקורס טיס בשנת 2004, אך נשר ממנו, הוא עבר לחטיבת הנח"ל והפך ללוחם מצטיין ולמפקד בגדוד הסיור של החטיבה.
לקראת סוף שירותו הצבאי זיהה פז נגע באוזנו. הוא קילף אותו, אך הוא צמח שוב ושוב. בשנת 2008 הוא השתחרר מהצבא, וב-2011 אובחן כחולה בסרטן העור מסוג מלנומה. בשנת 2015 הוא דרש ממשרד הביטחון להכיר בו כנכה צה"ל מאחר שלטענתו המחלה נגרמה בשל חודשים ארוכים של חשיפה לשמש הקופחת במחנות ובשטחי האימונים של הנגב, שבהם שהה במהלך שירותו הקרבי.
4 צפייה בגלריה
אליעזר יוסף פז ז''ל
אליעזר יוסף פז ז''ל
"ידע שימות וחשב רק עלינו". פז ומשפחתו
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
אליעזר יוסף פז ז''ל
אליעזר יוסף פז ז''ל
פז בשירותו הצבאי
(באדיבות המשפחה)
בתום שנתיים של דיונים החליט קצין התגמולים במשרד הביטחון לדחות את בקשתו בטענה כי החשיפה לשמש יכולה הייתה לקרות גם בהיותו נער, לפני שירותו הצבאי. אליעזר לא ויתר, הגיש ערעור לבית המשפט, אך בינתיים התפשטה המחלה הקשה בגופו וביוני 2019 הלך לעולמו. הוא היה בן 33 במותו, אב לארבעה ילדים.
משפחתו המשיכה בתהליך לאחר מותו. מומחים רפואיים מטעם משרד הביטחון טענו בחוות דעת שהוגשה לבית המשפט כי מדובר במחלה עם רכיב גנטי, וכי עורו הבהיר של פז והנמשים הרבים שלו הגדילו את הסיכוי לחלות בה. עוד נטען כי סרטן עור מושפע יותר מכוויות שמש שנגרמות דווקא בגיל ילדות והתבגרות, ופחות מאלה שקורות בגילים 21-18.
מנגד, פז טען עוד בערעור שהגיש כי כנער שלמד בישיבה תיכונית, וגם בשליחות חינוכית בברלין שבה שהה לאחר שירותו הצבאי, הוא היה לרוב בתוך מבנים ולא נחשף לשמש ברוב שעות היום. בחוות הדעת הרפואית שהוגשה מטעמו נטען כי לא היו במשפחתו מקרים אחרים של סרטן העור שיעידו על נטייה גנטית.
בית משפט השלום בירושלים, שדן בתיק, מינה מומחה מטעמו, שציין כי מחקרים רבים הוכיחו קשר מובהק בין חשיפה מוגברת לשמש לבין הופעת מחלת סרטן העור, בעיקר אצל אנשים בהירים ובעלי נמשים, וקבע כי יש סבירות גבוהה שהמחלה נגרמה בשל חשיפה מוגברת לשמש במהלך השירות.
בחוות הדעת צוין כי במסגרת המחלה סבל פז מתופעות שונות, כמו עייפות, חולשה, רעילות, חום גבוה, פריחות קשות, בחילות ודלקת עיניים. עוד נכתב בחוות הדעת הרפואית כי במהלך שירותו, היה חשוף פז למנות שמש גדולות ולקרינה חזקה ללא חציצה ראויה כלוחם ביחידת שדה.
4 צפייה בגלריה
אליעזר יוסף פז ז''ל
אליעזר יוסף פז ז''ל
"נלחם למען ילדיו ולמען שינוי הנהלים בצבא". קברו של פז
(באדיבות המשפחה)
עו"ד אלי סבן עו"ד אלי סבן צילום: נתי חדד
אלמנתו של אליעזר, נעה פז, אמרה: "כשאליעזר החל בתביעה לא האמנתי שזה יצליח. הוא השקיע בזה מאמץ רב תוך שהוא מתמודד במקביל עם המחלה כי ידע שהוא צודק. אליעזר גם ידע שמתישהו הוא ימות ואני והילדים נישאר פה. הוא חשב רק עלינו. לאחר שנפטר חווינו התפרקות טוטאלית בגלל האבל ובגלל העוול של אי ההכרה בו כחלל. נותרתי מפרנסת יחידה וזה היה קשה מאוד. אליעזר ביקש שנמשיך להילחם את המלחמה הזו גם לאחר לכתו. הוא לא נלחם על הצדק הקטן שלו, אלא למען ילדיו וגם למען שינוי הנהלים בצבא".
עורכי הדין אלי סבן ומורן שוחט, שייצגו את פז ואת משפחתו, מסרו: "אנו מקווים שצה"ל יפיק לקחים מהמקרה וידאג לחיילים למיגון יעיל מהשמש, כי הכומתה אינה יעילה כלל, כפי שקבעה המומחית הרפואית מטעמנו". מצה"ל לא נמסרה תגובה. ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי משרד הביטחון החליט להגיש ערעור על ההחלטה.