גרמניה אישרה אתמול (חמישי) לשלול חלק מההטבות של הקנצלר לשעבר גרהרד שרדר, בעקבות קשריו לרוסיה ולתעשיית האנרגיה שלה - והמשך תמיכתו ברוסיה גם אחרי הפלישה לאוקראינה.
3 צפייה בגלריה
2005 ולדימיר פוטין ו גרהרד שרדר
2005 ולדימיר פוטין ו גרהרד שרדר
שרדר ופוטין בפגישה בשנת 2005, השנה האחרונה של שרדר כקנצלר
(צילום: AP)
סוון קינדלר, דובר מטעם מפלגת הירוקים (שחברה בקואליציה), עדכן אתמול שוועדת התקציב של הפרלמנט הגרמני אישרה לשלול משרדר את הלשכה ואנשי הצוות שלו. המהלך היה צפוי, אחרי שאתמול הציעו מחוקקים בקואליציה של הקנצלר אולף שולץ – איש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מפלגתו של שרדר – להגדיר חלק מההטבות ששמורות לקנצלרים לשעבר כתפקידים בפועל.
כדי לשלול אפשרות של תביעה משפטית ההצעה לא מציינת מפורשות את הקשר של שרדר לחברות רוסיות או לוולדימיר פוטין. הקנצלר לשעבר עדיין זכאי לשומרי ראש ולפנסיה של 7,000 אירו בחודש.
3 צפייה בגלריה
2003 ולדימיר פוטין ו גרהרד שרדר
2003 ולדימיר פוטין ו גרהרד שרדר
שרדר ופוטין ב-2003. הקנצלר לשעבר ממשיך לתמוך בפוטין, למרות המלחמה והזעם הבינלאומי
(צילום: AP)
שרדר בן ה-78 כיהן כקנצלר בין 1998 ל-2005. הוא צבר בחודשים האחרונים אויבים רבים בגלל סירובו לגנות את פוטין, חברו הוותיק, למרות הפלישה. שרדר מעורב בחברות אנרגיה רוסיות שנמצאות בבעלות המדינה. הוא מכהן כיו"ר מועצת הפיקוח של חברת הענק "רוזנפט" והיה מעורב ב"נורד סטרים" ו"נורד סטרים 2" – פרויקטים להעברת גז מרוסיה לגרמניה. מדובר בפרויקטים של חברת "גזפרום" הרוסית. בחודש הבא אמור שרדר להצטרף גם למועצת הפיקוח שלה.
במהלך השנה עובדים בלשכתו של שרדר התפטרו, וראיון שהעניק לניו יורק טיימס עורר זעם בקרב מי שפעם היו בעלי הברית הפוליטיים שלו. שרדר צוטט באומרו שהטבח בעיירה בוצ'ה בפרברי קייב "צריך להיחקר", אך הוא לא מאמין שההנחיות לרצוח אזרחים הגיעו מידידו הוותיק פוטין. שרדר אמר בעבר שיחסיו עם פוטין הם דבר הכרחי, מכיוון שמדובר בדמות שהעולם לא יכול להתעלם ממנה.
3 צפייה בגלריה
2018 ולדימיר פוטין ו גרהרד שרדר פגישה ב קרמלין מוסקבה
2018 ולדימיר פוטין ו גרהרד שרדר פגישה ב קרמלין מוסקבה
הידידים הוותיקים בפגישה בקרמלין לפני ארבע שנים
(צילום: AFP)
ססקיה אסקן, שיחד עם הקנצלר שולץ עומדת בראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, קראה בחודש שעבר לשרדר לעזוב את המפלגה. שולץ אמר אתמול שההחלטה שהתקבלה בנושא שרדר בפרלמנט "הגיונית". שולץ ציין שהתנתקות של שרדר מענף האנרגיה הרוסי יהיה הדבר "הטוב ביותר עבורו".
במקביל עלתה הצעה בפרלמנט האירופי שקוראת להטיל סנקציות על שרדר, אם לא יפרוש מתפקידו ב"רוזנפט". המחוקקים קראו להעניש אירופאים שמסרבים לעזוב תפקידים בכירים בחברות רוסיות. במסגרת הסנקציות נגד רוסיה הסכים האיחוד האירופי להקפיא נכסים של מאות אוליגרכים וגורמים אחרים שמקורבים לקרמלין. עד כה הוא נמנע מסנקציות נגד אירופאים שממלאים תפקידים בכירים בחברות רוסיות - כולל בתחום האנרגיה - שנתפשות כמי שמסייעות למערכה הרוסית באוקראינה.
שר האוצר הגרמני כריסטיאן לינדר בירך על החלטת הפרלמנט, וכתב בטוויטר: "קנצלר לשעבר שכיום פועל בגלוי למען השלטון הפלילי של פוטין לא צריך לקבל על כך משרד על חשבון משלם המסים". לפי הפרסומים בתקשורת הגרמנית העלות השנתית של לשכת שרדר היא כ-400 אלף אירו - סכום שמתגמד לעומת הסכומים שמרוויח שרדר במסגרת תפקידיו בענף האנרגיה של רוסיה.
פורסם לראשונה: 23:32, 19.05.22