המלחמה ברצועת עזה חושפת את היקף התמסדותו של חמאס כצבא טרור של ממש. באחד מנאומיו הראשונים של הרמטכ"ל הקודם, רב אלוף אביב כוכבי, הוא ביקש למתג מחדש, ולא מטעמי יחסי ציבור, את ארגוני הטרור שמאיימים על ישראל. כוכבי הגדיר את חמאס וחיזבאללה כצבאות טרור, ולא כדי להאדירם.
עוד כמפקד אוגדת עזה בתקופת חטיפת גלעד שליט, ועד לתפקידו כראש אמ"ן בתחילת העשור הקודם, כוכבי זיהה את התמסדותם של חמאס וחיזבאללה, באופן שבמובנים רבים מקל על צה"ל – לא התמודדות עם חוליות גרילה מפוזרות אלא מול פלוגות, גדודים וחטיבות של ממש, ממושמעים ומאומנים בהתאם, ובהיררכיה סדורה.
4 צפייה בגלריה
האמל"ח שמצאו לוחמי השריון ברצועת עזה
האמל"ח שמצאו לוחמי השריון ברצועת עזה
אמצעי לחימה שאותרו ברצועה
4 צפייה בגלריה
 מחבלי חמאס על משאית חיטה של סיוע הומניטרי
 מחבלי חמאס על משאית חיטה של סיוע הומניטרי
ממושמעים ומאומנים בהתאם, ובהיררכיה סדורה. מחבלי חמאס על משאית חיטה של סיוע הומניטרי
(צילום: AP)
המלחמה הנוכחית בעזה חושפת עד כמה צדק כוכבי או למה התכוון, אך גם את הפערים המודיעיניים שרק גדלים מיום ליום. לפני כשבועיים הודיעו בצה"ל ובשב"כ על חיסולו של מג"ד שג'אעיה החדש, עמאד קריקע, שהחליף את קודמו בתפקיד, ויסאם פרחאת, שחוסל שבוע קודם לכן. קריקע, ורבים בטח זלזלו בכך, היה בעל תפקיד נוסף לתפקידו כסמג"ד שג'אעיה בטרם קודם: הוא היה אחראי על הכשרות הנ"ט בחטיבת העיר עזה. תואר מפוצץ שקל ללעוג לו, אבל המציאות בשטח מלמדת המון על השינוי שעבר חמאס ב-14 השנים האחרונות.
באחת מהסריקות שביצע בחודש שעבר כוח מיחידה מובחרת בבית חאנון גילו הלוחמים בעמדה של מפקד פלוגה בחמאס, רשימה של עשרות מפקודיו הצעירים. ברשימה המסודרת צוין איזה תפקיד, פק"ל בעגה הצה"לית, משובץ כל אחד, בפרק הטירונות שלו: מצלפים, דרך רובאים רגילים, חיילי הנדסה למטעני חבלה ועד לחוליות נ"ט.
הכותרת
מה הסיכוי שמחלות וזיהומים יתפשטו מעזה לישראל?
21:32

בנוסף, המ"פ הוותיק הוסיף הערות: מי מהטירונים בולט לחיוב ומומלץ שייצא לקורס מפקדי כיתות, בדומה למתרחש בפלוגות ההכשרה בצה"ל. זאת, אחרי שכבר שהתגלה כי היחידה האווירית של חמאס ייצרה עשרות מזל"טים כהעתק הנדסי למזל"טי רוכבי שמיים שנפלו בשנים האחרונות. תוסיפו לזה את המכללה לפיקוד ומטה של חמאס שנחשפה ליד ג'באליה עם אודיטוריום מתקדם, כיתות לימוד ומכונות אספרסו שלפי קצין בכיר מאוגדה 162 שהיה במקום, לא היו מביישים את המוסד המקביל של צה"ל בגלילות, ותקבלו צבא של ממש.
בשטח הרצועה, לוחמים איתרו בבסיסים של צבא הטרור ספרי לימוד בערבית עבור אלפי לוחמי הנ"ט של חמאס. בספרי ההדרכה נכתב באיזה נקודות בטנקים יש לפגוע ולכוון את מטול ה-RPG. בצה"ל הבינו זאת בימים האחרונים והחלו לאלתר מיגונים הנדסיים למקומות רגישים אלו בכלים המשוריינים.
4 צפייה בגלריה
האמל"ח שמצאו לוחמי השריון ברצועת עזה
האמל"ח שמצאו לוחמי השריון ברצועת עזה
אמל"ח שמצאו לוחמי שיריון ברצועת עזה. בספרי ההדרכה נכתב לאיזה נקודות בטנקים יש לכוון את מטול ה-RPG
4 צפייה בגלריה
עמאד קריקע
עמאד קריקע
מג"ד שג'אעיה שחוסל, עמאד קריקע. כתב רשימה של טירונים מיועדים לקורס מפקדי כיתות
(צילום: דובר צה"ל )
בספר ההדרכה פורט בהרחבה גם על שגרת תחזוקת הנשקים ואמצעי הלחימה השונים, כמו גם הכלים המשוריינים של צה"ל, ומידע מפורט על ההבדלים בין הטנקים והנגמ"שים השונים, מקלעיהם ופגזיהם, על תדירות טיפול החיילים באמל"ח הצה"לי ועד לרמת המעצורים השכיחים ביותר בכלי הנשק השונים.
בנוסף, פורטו שמות החטיבות והאוגדות הסדירות, מגבעתי והנח"ל ועד ל-36 ו-162, וההבדלים בייעודיהן האופרטיביים. כמו כן, מצאו לוחמים בחאן יונס, לצד מצבורי אמצעי לחימה תקניים ובלתי נגמרים, גם אפודים קרמיים למיגון מירי, שנועדו לחוליות החוד בהתקפות המחלקתיות והפלוגות עליהם התאמנו גדודי חמאס לקראת התמרון הצה"לי.