מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי התייחס היום (ב') בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת לצרכי המשטרה, בעיצומו של גל טרור ומאבק בפשיעה בחברה הערבית. שבתאי התייחס גם לכלים הנחוצים למשטרה כדי לבצע את עבודתה, כשהוא רומז לפרשת NSO שיצאה לאור בתחילת השנה: "אסור לנו לתת להצר את צעדינו. משטרת ישראל חייבת כלים טכנולוגיים מתקדמים כדי לגלות עבריינים. החזרת היכולות הללו למשטרה הם הכרחיים ובוודאי בעת הזו בה אנחנו מבקשים להגביר את פעילותנו".
1 צפייה בגלריה
טלפון נייד על רקע לוגו NSO
טלפון נייד על רקע לוגו NSO
לוגו NSO. "פרשה שהחלה כעובדה מוגמרת והסתיימה בכותרת שגויה בעיתון
(צילום: AFP)
הסערה סביב הקשר בין NSO למשטרת ישראל החלה בינואר 2022, עת פרסם "כלכליסט" סדרת תחקירים על השתלת תוכנת המעקב "פגסוס" מתוצרת החברה במכשירים הסלולאריים של פעילים חברתיים וראשי ערים.
פגסוס היא רוגלה (תוכנת ריגול) שניתן לשתול הן במכשירי אנדרואיד והן במכשירי אייפון, והיא מסוגלת להפוך את הסמארטפון לכלי ריגול לכל דבר. מי שהשתלט על המכשיר מרחוק יכול לשלוף ממנו קבצים, להפעיל את המצלמה ואת המיקרופון, לגשת למיקום של המכשיר, לצפות באנשי הקשר ובלוח השנה וכן לעקוב אחרי ההתכתבויות באפליקציות המסרים ואחר הפעילות ברשתות החברתיות.

המשטרה החלה בבדיקה פנימית של האירוע ושל השימוש בתוכנה, אליה הצטרפה גם בדיקה של היועץ המשפטי לממשלה. המשטרה הפסיקה את השימוש ב-NSO, וכעת המפכ"ל מבקש - נוכח האתגרים בביטחון הפנים, כלשונו - להחזיר את השימוש בתוכנה כדי לסייע למשטרה לבצע את עבודתה.
בנאומו בכנס אמר המפכ"ל: "במאבק בפשיעה החמורה אנחנו עם הישגים חסרי תקדים. עלייה של 42 אחוזים בעצורים, 15 אחוזים בכתבי אישום. 898 כלי נשק נתפסו מתחילת השנה, 47 אחוזים יותר מבשנה שעברה. עם זאת אסור לנו לאפשר את הצרת צעדינו. אנחנו חייבים כלים טכנולוגיים מתקדמים כדי לגלות עבריינים. החזרת היכולות הללו למשטרה היא הכרחית ובוודאי בעת הזו, בה אנחנו מבקשים להגביר את פעילותנו".