נתק מוחלט שורר בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי מאז יום שישי האחרון, אז פורסמה ב-ynet ביקורת חריפה של המפכ"ל נגד השר. לפי מקורות במשטרה הנתק בין השניים החל בעקבות אותה שיחת ועידה של צמרת המשטרה, בה השמיע שבתאי ביקורת חריפה נגד בן גביר. "מופעלים עליי לחצים לבצע מינויים לא מקצועיים, אין לי שום עניין לשתף עם זה פעולה בתמורה לשנה רביעית בתפקיד", אמר שבתאי בשיחה שקיים עם סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה.
בכירים במשטרה מעריכים שהנתק בין השר למפכ"ל יביא להקפאת סבב המינויים במשטרה עד לסיום כהונתו של שבתאי באמצע ינואר 2024. עד עתה בן גביר מסרב לחתום על המינויים ששבתאי מבקש לעשות. "זה כבר ברור ששבתאי לא יקבל שנה רביעית בתפקיד. היחסים בינו לבין השר רעועים. זה תוקע את כל המינויים שצריך לעשות בצמרת המשטרה", אמרו בכירים בארגון.
2 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בעיר העתיקה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בעיר העתיקה
נתק מוחלט. המפכ"ל ובן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')
קצינים שהיו עדים לשיחת הוועידה שקיים שבתאי, שתוכנה נחשף כאמור ב-ynet, סיפרו כי המפכ"ל ערך בשבוע שעבר פגישה נוספת עם השר בן גביר בנוגע לסבב המינויים של מפקדי המחוזות. "אני לא אתפשר על מקצועיות המועמדים ולא אתן לגורמים זרים להשפיע על המינויים", הבהיר המפכ"ל, שהתכוון בדבריו לראש לשכת השר חנמאל דורפמן ולמקורבו בנצי גופשטיין.
אחת המחלוקות המרכזיות בין המפכ"ל לשר, שמעכבת את קידום הסבב בצמרת המשטרה, היא מינוי קבוע למפקד מחוז תל אביב. השר בן גביר רוצה למנות לתפקיד את סגן מפקד מחוז ירושלים תת-ניצב דני לוי, בעוד המפכ"ל מצידו מתעקש כי למחוז כמו תל אביב צריך למנות מפקד מחוז מכהן.
בלשכת בן גביר אישרו את הפרטים, ובסביבתו של השר אמרו ל-ynet: "שבתאי רוצה 100% מינויים. את כל המקורבים שלו ושום מינוי מקצועי במשטרה. הרצון שלו זה חבר מביא חבר - זה לא יקרה. לא יהיה מינוי של ניצבים".
2 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
"כבר ברור שלא יקבל שנה רביעית"
(צילום: שלו שלום)
בהתייחסו להארכת כהונתו לשנה רביעית, אמר שבתאי לקצינים הבכירים בשיחת הוועידה: "אני מסיים את הקדנציה שלי ב-17 בינואר, אין לי שום עניין להשאיר אדמה חרוכה אחריי. מופעלים עליי לחצים לבצע מינויים לא מקצועיים, אין לי כוונה לשתף עם זה פעולה בתמורה לשנה רביעית בתפקיד".
המפכ"ל גם התייחס לתקציב המשטרה ואמר כי "אחרי הרבה שנים, בפעם הראשונה המשרד מידר אותנו מדיוני התקציב. אחר כך פנו מלשכת השר וביקשו לא לעבוד מול ראש אגף תכנון הפורש דני קריבו אלא מול הסמפכ"ל אבשלום פלד, ועכשיו הם מתחילים לשחק עם המשכורות של השוטרים. ההבטחות שניתנו להעלאת שכר לא יקוימו כפי שהובטח וזה צפוי להביא בקרוב לגל התפטרויות נוסף".
עוד עלה בוויעוד שערך המפכ"ל עם הקצינים, כי לאחר בחינת תקציב המדינה שאושר במליאת הכנסת - אין בפועל תוספת תקציב של תשעה מיליארד שקל, כפי שנחשף לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", בניגוד להצהרות המתגאות של השר בן גביר. לדברי המפכ"ל, "מתוך תשעה מיליארד שתוקצבו, יגיע מיליארד שקל בשנה למשטרה לכל התהליכים, כולל הקמת משמר לאומי. המשמעות היא המשך והעמקת חוסר של שוטרים בתחנות".
כדי להבין עד כמה המתיחות בין המפכ"ל לשר קשה, מספיק לקרוא את הודעת הדוברות מטעמו של בן גביר אחר הצהריים, שכותרתה: "השר בן גביר נגד המפכ"ל: 'משטרת ישראל פגעה בחופש הביטוי'". השר לביטחון לאומי פנה בהודעה לתקשורת למפכ"ל ותקף את המשטרה על כך "שפגעו בחופש הביטוי ועצרו לשווא את אהרן בורשטיין שהפגין סמוך למצעד הגאווה בתל אביב בשבוע שעבר". בן גביר שלח את מכתבו גם למפקד מחוז ת"א ניצב עמי אשד, וביקש לקבל הבהרות על מעצר המפגין עד יום ראשון הקרוב.
השתתפו בהכנת הכתבה: מאיר תורג'מן