9 לוחמי ימ"מ נפלו בקרבות מתחילת המלחמה. לוחמי היחידה המובחרת חיסלו 200 מחבלים בלחימה מטווח אפס מול עשרות חמושים בכל מוקד שבו הצילו חיי בני אדם. "האירוע הזה חריג בעוצמתו ומצביע על מקום המשטרה, מג"ב והימ"מ בהגנה על ביטחון תושבי מדינת ישראל כקו הגנה אחרון מול מחבלים. תודה לכל מי שחירף את נפשו", אמר בכיר בימ"מ.
ביום שבת בשעה 06:45 הגיע דיווח לימ"מ על חדירת מחבלים. צוות טקילה, היחידה המבצעית של שב"כ שמוקפצת לסיכול פיגועים, הוקפץ וכבר בשעה 07:26 הלוחמים היו בהיתקלות ראשונה מול עשרות מחבלים.
11 צפייה בגלריה
נחשפו מנהרות טרור של חמאס במרחב גבול עזה
נחשפו מנהרות טרור של חמאס במרחב גבול עזה
לוחמים בגבול רצועת עזה. כוח ימ"מ נלחם בכמה גזרות וחילץ רבים
(צילום: דובר צה"ל)
לוחמי הימ"מ נלחמו בשבת שמחת תורה במספר גזרות: תחנת המשטרה בשדרות, בבסיס צבאי בנחל עוז, בכביש 232, בכביש 34 ובקיבוץ בארי. הם עברו בית בית, חיסלו בהם מחבלים ובאירוע בני הערובה באופקים ניהלנו משא ומתן. הלוחמים שמרו גם על צומת יד מרדכי והקיבוץ: "הבנו שאם המחבלים ממשיכים צפונה בכביש 4, ממשיכים לאשדוד, אשקלון ומרכז הארץ - אנחנו הכוח האחרון שימנע את ניסיון החדירה", אמר הגורם.
הוא שחזר את יום הלחימה הראשון: "קיבלנו התראה על חדירת מחבלים לכיוון שדרות, הקפצנו את צוות טקילה ובדרך הבנו שהאירוע חמור וכל היחידה הוקפצה - כולם היו בדרכם לשדרות, חלק מהיחידה עצמה וחלק מביתם ברכבים פרטיים. בדרך לוחמים נתקלו במחבלים, ניהלו קרב קצר וחיסלו אותם. הכוח של לוחמי הימ"מ היה המגיב הראשוני בשטח. כבר ב-7:26 נתקלנו בעשרות מחבלים עם הרכב הפרטי - נלחמו אחד מול מחבלים".
הגורם סיפר כי לוחמים שנפצעו פונו לסורוקה, קיבלו טיפול וחזרו לזירת הקרבות. לוחמי הימ"מ, ראו את חבריהם נהרגים, לא עצרו והמשיכו לסכן את חייהם: "ידענו שאנחנו קו ההגנה בין המחבלים לתושבי המדינה".
11 צפייה בגלריה
שיירת הטנקים שמתקדמים לכיוון עזה
שיירת הטנקים שמתקדמים לכיוון עזה
שיירת הטנקים שמתקדמת לכיוון עזה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
11 צפייה בגלריה
שיירת הטנקים שמתקדמים לכיוון עזה
שיירת הטנקים שמתקדמים לכיוון עזה
שיירת הטנקים שמתקדמים לכיוון עזה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא ציין כי "הלוחמים בדרך כלל חסויים אבל גבורתם הייתה יוצאת דופן, כל השנתיים האחרונות בלחימה בשכם ובמחנות הפליטים הכינה אותנו ללחימה הזו, אבל בשום תרחיש לא הערכנו שתהיה חדירה של 2,000 מחבלים ברחפנים, מהאוויר, מהים, דרך הגדר באופנועים, בטנדרים ובכמויות אש מטורפות, טילי נ"ט, מקלעים, נשקים, רימונים, מטעני חבלה ועוד".
לדברי הגורם, בשעות הראשונות הייתה אנדרולומוסיה גדולה בלחימה וכל כוח תפקד עצמאית בשטח: "בצומת שער הנגב ובצומת רעים פגע האויב באזרחים באמבולנסים וכל כוח של לוחמי ימ"מ מכווינים לשם לעצור מחבלים".
11 צפייה בגלריה
רחל ודוד אדרי, עם רס”מ אריאל מורזחנוב (במרכז)
רחל ודוד אדרי, עם רס”מ אריאל מורזחנוב (במרכז)
רחל ודוד אדרי, עם רס"מ אריאל מורזחנוב (במרכז), הזוג שחולץ באופקים
(צילום: הרצל יוסף)
11 צפייה בגלריה
אביתר ודוד אדרי
אביתר ודוד אדרי
דוד אדרי ובנו אביתר. לוחמי ימ"מ ניהלו מו"מ וחיסלו את המחבלים
(צילום: אילנה קוריאל)
חמישה לוחמי ימ"מ נהרגו בלחימה מול מחבלים באזור שער הנגב ובשדרות. כשהלחימה בקיבוץ יד מרדכי הסתיימה, הבינו בימ"מ כי ישנו אירוע קשה מאוד בבסיס הצבאי נחל עוז - 12 חיילות מסתררות בממ"ד כשמחבלים מנסים לפרוץ פנימה ולטבוח בהן. אחרי חילוץ החיילות, הסיתו את הכוח לקיבוץ בארי, שם לפי דיווחים שהתקבלו בזמן אמת, הבחנו כי ישנו מקרה נוסף של בני ערובה.
במקביל, זרמו לוחמים לתחנת המשטרה בשדרות שם חילצו שוטרים מהגג במהלך לחימה קשה. "באופקים, חמישה מחבלים התבצרו עם בני הזוג רחל ודוד אדרי. כוח שפעל במפלסים, שחיסל 10 מחבלים הגיע במהירות למקום, כשבמקביל הכוח בשדרות נלחם במחבלים ומחלץ ארבעה שוטרים", סיפר הגורם. "הכוח במשטרה בשדרות הגיע מהגג עם מנוף גבהים של מכבי אש. שם נהרג קצין ומספר לוחמים נפצעו. עד למחרת בשעה תשע בבוקר היינו בתחנת שדרות שטוהרה ממחבלים שכולם חוסלו - 25 בתחנה ועוד 10 מחוצה לה".
11 צפייה בגלריה
תחנת משטרת שדרות
תחנת משטרת שדרות
תחנת משטרת שדרות, שנהרסה על ידי צה"ל
(צילום: גיל נחושתן)
11 צפייה בגלריה
תחנת משטרת שדרות
תחנת משטרת שדרות
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
11 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי לאחר הטבח
קיבוץ בארי לאחר הטבח
קיבוץ בארי אחרי הטבח
(צילום: גדי קבלו)
הלחימה הקשה והארוכה הייתה בקיבוץ בארי, לשם הוקפצה חצי פלגה. "הצלחנו לחלץ בחיים חמישה בני ערובה, חיסלנו 60 מחבלים. שם זו הייתה כבר לחימה מבית לבית ולא אירוע של חילוץ בני ערובה. אנחנו פורצים לבית הראשון, מחסלים שישה מחבלים, עוברים לעוד בית ומחסלים עוד שישה מחבלים. תוך כדי לחימה נהרגים לוחמי ימ"מ וחלק נפצעים ומפונים לבית חולים - חובשים אותם והם חוזרים להילחם", ציין הגורם.
"בין לבין היו עוד מספר רב של היתקלויות עם מחבלים - כרגע ידוע על 200 שחוסלו. בכל אירוע כזה הלוחמים סיכנו את חייהם כדי להציל אזרחים, שוטרים ובעיקר עצרו את המחבלים מלנוע צפונה. המוטיבציה שלהם הייתה להגיע כמה שיותר צפונה ולכבוש יעדים אסטרטגיים. לוחמי הימ"מ עצרו בגופם את המתקפה". הגורם הבכיר בימ"מ ציין כי "בשלבים הראשונים היינו קו ההגנה האחרון נגד המחבלים שחדרו בכמויות שמדינת ישראל מעולם לא נערכה לתרחיש ייחוס כזה".
לדבריו, "עדיין לא יודעים בכמה אירועים נתקלנו, אספנו ציוד לחימה בכמויות בלתי נתפסות, מטענים, טילי נ"ט, נשקים, הם ניסו למלכד מבנים וצמתים כדי שכל כוח שיגיע יתקל במטען".
11 צפייה בגלריה
קיבות בארי
קיבות בארי
ההרס בקיבוץ בארי. "הלחימה הקשה ביותר"
(צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)
11 צפייה בגלריה
בארי
בארי
(צילום: REUTERS/Amir Cohen )
11 צפייה בגלריה
בארי
בארי
(צילום: REUTERS/Amir Cohen )
הגורם הבכיר אמר כי הלוחמים לא התאמנו לתרחיש דומה למה שחוו. "לאורך השנה מתרגלים חדירת מחבלים ליישובים, אירועים של בני ערובה, באירועי קיצון התאמנו על חדירה למספר יישובים. אבל לא בכמות המחבלים שראינו בשטח. הופתענו, לא ציפינו לכמות כזאת. זה היה באיומי הייחוס, התאמנו לסוגי חדירות שונות מהאוויר, אופנועים, רכבים, דרך גדר, פיגוע או תפיסת בני ערובה. אבל מעולם לא חשבנו על יותר מ-2,000 מחבלים שיחדרו לישראל".
הוא הוסיף: "באירועים כאלה יש אנדרולומוסיה, דיווחים על ירי בעשרות מוקדים, דיווחים על בני ערובה ועל חדירת מחבלים. באופקים היה אירוע קלאסי של בני ערובה שם ניהלנו משא ומתן מול המחבלים לפי כל האימונים. חילצנו משם את הזוג וחיסלנו חמישה מחבלים ב-20 שניות".
ביום הלחימה הראשון נהרגו תשעה לוחמי ימ"מ בקרבות, ו-35 נפצעו. הגורם אמר: "היחידה חזקה מאוד, לוחמים שם אמיצים וגיבורים. אנחנו חזקים. יש לנו פלגת מילואים, שלחנו מפקדי יחידה לשעבר ולוחמים לשעבר למשפחות הנופלים והפצועים. כרגע עדיין במוכנות לאירועים, בשיא המוטיבציה מוכנים לחתור למגע, להגן על המדינה ובהמשך נאסוף את השברים ונתחקר את כל האירועים. תשעה לוחמים שנופלים זה חריג מאוד, מבטיח שנשקם את היחידה לצד הכאב וזיכרון הנופלים ונהיה מוכנים לאירועים הבאים".