ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס אחר הצהריים (חמישי) פגישה יחד עם שר הביטחון יואב גלנט, השר בני גנץ ויו"ר ש"ס אריה דרעי בניסיון למצוא מתווה גיוס שיוסכם על כל הצדדים.
גלנט, נציין, דורש להגיע למתווה מוסכם עד סוף החודש, ולדחות את תשובת הממשלה לבג"ץ; המטרה של נתניהו היא לגבש מתווה כזה, ולקבוע לו"ז לקידום החקיקה.
1 צפייה בגלריה
חרדים מקבלים פטור בלשכת הגיוס תל השומר
חרדים מקבלים פטור בלשכת הגיוס תל השומר
חרדים מקבלים פטור בלשכת הגיוס תל השומר
(צילום: מוטי קמחי)
נתניהו כינס אתמול ישיבה בכנסת בנושא חוק הגיוס בהשתתפות גלנט, דרעי, שר המשפטים יריב לוין, השר דודי אמסלם ויו"ר הקואליציה אופיר כץ. בדיון באו המשתתפים בטענות קשות לגלנט על כך שהוא מסרב להביא מתווה גיוס משלו, וחלקם גם טענו כי הוא מקדם את סוף הממשלה וכי הדבר פוגע במאמצי המלחמה. גלנט השיב: "אני מבקש כבר חודשיים להביא את חוק הארכת השירות וקורא להגעה להסכמות בנושא חוק הגיוס, אז אל תדברו איתי על מלחמה. אם זה מסכן את הממשלה, ראש הממשלה יכול להביא את זה".
גלנט הציג בשבועיים האחרונים את עמדתו בנושא ואמר כי נתניהו חייב להוביל מהלך ולהגיע להסכמות עם מפלגות ממשלת החירום. לדבריו, ללא הסכמה כזאת - הוא לא יתמוך במתווה. "המלחמה הזאת הוכיחה שכולם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה, כל חלקי העם. ללא קיום פיזי אין קיום רוחני", אמר גלנט. "כל חוק גיוס שיהיה מוסכם על כל מפלגות ממשלת החירום - יהיה מקובל עליי. אבל, ללא הסכמת כלל חלקי הקואליציה - מערכת הביטחון בראשותי לא תגיש את החוק. הנשיאה המשותפת בנטל חיונית לניצחון במלחמה. זה לא עניין מפלגתי וזה לא עניין מגזרי, זה עניין לאומי-ביטחוני עליון. עלינו לקחת דוגמה ולשאוב כוח מן הלוחמות והלוחמים. זהו זמן לאחדות, זהו זמן לשותפות. עלינו, על כולנו, להגן על הבית".
לפי חוק הגיוס הכללי, מי שהגיע לגיל 26 ועדיין לא גויס כבר לא יגויס לצבא. בהתאם לחוק, שתוקפו פג, לחרדים היו נותנים דחיית שירות, ובכל שנה נוספו אלפי תלמידים שלא גויסו מכיוון שהגיעו לגיל הפטור. בתוך כל אלו יש כ-63 אלף תלמידי ישיבות שעל פניו היו אמורים להתגייס כשהחוק פקע, אולם מאחר שהם לא מגויסים עקב החלטת הממשלה, עם כל יום שעובר מגיעים לגיל הפטור תלמידי ישיבות נוספים. עבור צה"ל, מדובר בפוטנציאל כוח אדם המונה עשרות אלפי חיילים, שהיו יכולים להשתלב בתפקידים שונים, לאו דווקא בתפקידי לוחמה.