פרמילה פאטן, תת-מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית באיזורי סכסוך, תגיע לישראל ביום שני בראש משלחת של כ-10 מומחים, ותבקר גם ברשות הפלסטינית. המנדט שקיבלה ממזכ"ל האו"ם הוא איסוף עובדות ומידע לגבי אלימות מינית שביצע חמאס בטבח שהתרחש ב-7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
הנציגה המיוחדת של האו"ם האחראית על אלימות מינית פראמילה פאטן
הנציגה המיוחדת של האו"ם האחראית על אלימות מינית פראמילה פאטן
הנציגה המיוחדת של האו"ם האחראית על אלימות מינית פרמילה פאטן
(צילום: UN)
יש לציין כי פאטן לא באה לחקור ואין לה סמכות משפטית כלשהי, ולכן תתמקד רק באיסוף עדויות, מידע ונתונים על האונס והאלימות המינית שביצע חמאס. החקירה עצמה מתנהלת ברשויות או"ם אחרות שהביעו את הרצון והפניות שלהם לקיים אותה. פאטן אמורה לחזור לניו יורק עם המידע וכל זה יתכנס לדו"ח השנתי של מזכ"ל האו"ם, דו"ח קבוע שיוצא כל שנה, בנושא אלימות מינית באיזורי סכסוך. הדו"ח צפוי להתפרסם בחודש אפריל ויש בו פרק מיוחד על ישראל. בנוסף, פאטן תציג למועצת הביטחון את המידע שאספה בדיון השנתי שעוסק באלימות מינית באיזורי סכסוך.
בישראל תפגוש פאטן נציגים במשרדי החוץ והרווחה. היא תבקר בקיבוצים בדרום – כפר עזה, בארי, ומתחם פסטיבל נובה ברעים. היא גם תפגוש משפחות חטופים וארגוני חברה אזרחית. כמו כן תקיים פגישה עם אשת נשיא המדינה מיכל הרצוג בבית הנשיא. במטרה לאסוף את המידע, פאטן תיפגש עם גורמים בעלי סמכויות חקירה בישראל כולל חוקרי המשטרה שאספו ראיות על עבירות מיניות ובמכון לרפואה משפטית. כמו כן תבקר במחנה שורה ותיפגש עם גורמים במשרד הבריאות.
הביקור יכלול גם אלמנט טכני לאיסוף, ניתוח ואימות מידע רלוונטי אודות האשמות על אלימות מינית, ולפאטן יצטרף צוות טכני בעל מומחיות בתחום זה.
2 צפייה בגלריה
כמאה אנשים הגיעו להפגין מול נציגות האו"ם בירושלים לזעוק ולמחות נגד שתיקת ארגוני הנשים בעולם
כמאה אנשים הגיעו להפגין מול נציגות האו"ם בירושלים לזעוק ולמחות נגד שתיקת ארגוני הנשים בעולם
הפגנה מול משרדי האו"ם על שתיקת ארגוני הנשים בעולם
(צילום: איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן יתלווה לחלקים משמעותיים בביקור של פאטן. הזמנתה של פאטן היא יוזמה של ממשלת ישראל ובאה על רקע שתיקתם של ארגוני הנשים הבינלאומיים. כזכור, ארדן אירגן באו"ם אירוע רב משתתפים בנושא האלימות המינית שהופעלה נגד נשים בישראל. בין המוזמנים לאירוע היתה גם פאטן בעצמה שהזדעזעה מהדברים ששמעה.