ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לסערה שהחלה בעקבות דבריו בתקשורת העולמית, שבמהלכם לא התחייב לכבד את פסיקת בג"ץ אם יפסול את ביטול עילת הסבירות - והציב משוואה לקראת הדיון שיתקיים בספטמבר.
"ממשלות ישראל תמיד מכבדות את החלטות בית המשפט ובית המשפט תמיד ראה את עצמו כפוף לחוקי יסוד להם הוא מייחס מעמד של חוקה", טען נתניהו. "כמו רוב אזרחי ישראל, ראש הממשלה נתניהו מאמין שצריך להמשיך לשמור על שני העקרונות הללו גם יחד". מטעמו של נתניהו נמסר עוד: "האופוזיציה מסלפת את דבריו של ראש הממשלה נתניהו".
"זה סוג של ספירלה, אני מקווה שלא נגיע לכך", אמר נתניהו אמש במהלך ריאיון ל-CNN לאחר שנשאל אם יציית לפסיקת בג"ץ במקרה של פסילת החקיקה לביטול עילת הסבירות.
יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר הבוקר בעקבות דבריו של נתניהו בראיון לערוץ הטלוויזיה האמריקני: "‏במדינה דמוקרטית ראש ממשלה מכבד ופועל על פי פסקי דין, לא משנה עד כמה הוא לא מסכים איתם. אין מקום לפרשנות ולשטחים אפורים - חד וחלק. אם נתניהו, כמו כל נבחר ציבור, לא ימלא אחר פסיקת בית המשפט, הוא יבצע הפיכה משטרית שתשנה את אופי המשטר בישראל, דבר שישלול את הלגיטימציה שלו לכהן בתפקידו".
1 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"אם נתניהו לא ימלא אחר פסיקת בית המשפט, הוא יבצע הפיכה משטרית". ח"כ גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
נגד ביטול עילת הסבירות הוגשו כמה עתירות לבג"ץ - ושלשום נקבע בבית המשפט כי כניסת החוק לתוקף לא תעוכב אחרי שעבר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ביום שני האחרון. בג"ץ, שלא הוציא צו ביניים נגד החוק - מה שאפשר את כניסתו לתוקף - צפוי לדון בעתירות בחודש ספטמבר.
בריאיון ל-CNN נשאל נתניהו אם הוא צופה השלכות מצד ארה"ב לאישור החוק ואמר כי היחסים בין ישראל לארה"ב עדיין חזקים. "שנינו מעוניינים לחסום את איראן, ומעוניינים בקידום שלום. זו הסיבה שחזרתי לשרת את ישראל כראש הממשלה. המטרות האלה ברות השגה ונשיג אותן יחד. אני חושב שזה יחזק את הבריתות שלנו, לא יחליש".
נתניהו התייחס לביטול עילת הסבירות ולמשמעותו, וטען כי "אנחנו רוצים בית משפט עצמאי, לא בית משפט עם כל העוצמה. וזה התיקון שאנחנו עושים". נתניהו הודה כי הביטול גרם לטלטלה בישראל, או כלשונו, "עורר דיון גדול". "אני לא רוצה להקטין את זה. אני גם לא רוצה להקטין את החששות שיש לאנשים, כי רבים מהם נלכדו ב'ספירלת פחד'". כמו בכל ראיונותיו לתקשורת הבינלאומית הוא המשיך להבהיר כי "ישראל תישאר דמוקרטיה".