הקפאת הארנונה לשנה, ביטול ההתייקרויות בדלק והפחתה של 10 אגורות לליטר, קיצוץ של 70% מעליית מחירי החשמל וקיצוץ של 70% בהתייקרות המים. אלו עיקרי "התוכנית לטיפול בהתייקרויות במשק" שהציגו הערב (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ynet העביר את מסיבת העיתונאים של השניים בשידור חי.
3 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו
(צילום: שלו שלום)
"הממשלה בראשותי באה לעבוד, אני חושב שכל אזרחי ישראל מרגישים את זה", אמר ראש הממשלה בתחילת דבריו. "אנחנו מטפלים בכל תחומי החיים החשובים לטובת כל אזרחי ישראל, וכמובן שהתחום הראשון שדיברנו עליו וקיימנו דיונים עליו הוא תחום יוקר המחיה. הצעדים יוזילו מיד את ההוצאה החודשית של כל משפחה ויאטו את קצב עליית המחירים".
נתניהו אמר עוד כי "בשנה וחצי האחרונות המשק שלנו נכנס לסחרור אינפלציוני, האינפלציה והריבית בעקבותיה מרקיעות שחקים. כל עלייה בחשמל, מים, דלק, ארנונה, גוררת עליה נוספת. המחיר הזה משפיע על המשפחות וזה מגיע בסופו של דבר לדבר שכל משפחה מרגישה. המשכנתא עולה במאות שקלים, לחלק ב-1,000 שקלים לחודש. זה נטל גדול מאוד שצריך לטפל בו".
לפני הצגת הצעדים הכלכליים, אמר ראש הממשלה: "אנחנו עובדים במקביל עם צוותים של משרד האוצר ומשרד הכלכלה כדי לגבש תוכניות שונות, כולל למאבק במחירי הדיור והשלב הראשון בתוכנית חינוך חינם לגיל 0 עד 3, אבל אנחנו חייבים להתחיל את סיבוב הגלגל כבר עכשיו, ולא יכולים לחכות עד דיוני התקציב. לפעמים, במשבר צריך צעדים מיוחדים לפרק זמן קצוב. אנחנו לא משתגעים, עושים פעולות באופן שקול ואחריות, מכניסים מקלות בגלגלי האינפלציה".
3 צפייה בגלריה
הצעדים שהציג סמוטריץ'
הצעדים שהציג סמוטריץ'
הצעדים שהציג סמוטריץ'
(צילום: לע"מ)
נתניהו גם נשאל האם הוא לא חושש מהמסר שהעבירו סוכנויות דירוג האשראי, שלפיו החלשת מערכת המשפט עלולה לפגוע בדירוג של ישראל. "התשובה היא לא", אמר נתניהו. "לא נחליש את מערכת המשפט, נחזק את המערכות כולן. הדמוקרטיה ושלטון החוק תלויים באיזון נכון בין שלוש הרשויות. האיזון הזה הופר במידה ידועה במדינת ישראל, צריך להחזיר אותו בדרך אחראית".
בהמשך התייחס נתניהו גם למתחים הפוליטיים בין הקואליציה לאופוזיציה, ואמר: "אני מבקש להרגיע את השיח הציבורי. המדינה לא תיהרס, הדמוקרטיה לא תיחרב. מהות הדמוקרטיה היא של ויכוחים, לרבות הנושא שאנחנו מתווכחים בו היום. ויכוחים לא נעשים עם קליעים, הם מוכרעים למעשה בקלפיות והצבעות בכנסת. בדמוקרטיה לא מסכימים, בדמוקרטיה מגיעים בסוף להכרעה.
"בדמוקרטיה לא עוצרים את ראשי האופוזיציה, בדמוקרטיה האופוזיציה לא קוראת לשרי ממשלה 'נאצים' ולממשלה נבחרת ברוב קולות 'הרייך השלישי'. צריך להרגיע - ומעל הכול אין אלימות. אין היתר לאלימות, אין היתר לחסום כבישים ואין דברים אחרים שהם פוגעים באופן פולשני בזכויותיהם של האזרחים".
3 צפייה בגלריה
הצעדים שנתניהו מתכנן
הצעדים שנתניהו מתכנן
הצעדים שנתניהו מתכנן
(צילום: גלעד כהן)
שר האוצר סמוטריץ' אמר במסיבת העיתונאים: "העולם כולו נמצא כעת במשבר כלכלי עמוק, שמתבטא בזינוק מחירים ועלייה חדה באינפלציה. יוקר המחיה איננו עוד סיסמה או כותרת, זה נושא משמעותי שמכביד על אזרחי ישראל ביום יום. אני ברוך השם אב למשפחה עם שבעה ילדים, גם אנחנו באופן אישי חווים את הקושי הזה כמו כל עם ישראל. המחירים עולים ומקשים על כולנו.
"אני ברוך השם לא יכול להתלונן, אבל אנחנו חייבים לתת מענה לכך ברמה לאומית. לכן, מהרגע שנכנסתי לתפקידי כשר אוצר של ישראל, ובתיאום עם ראש הממשלה, אני מטפל בנושא הזה בחרדת קודש. אני מבין ומודע למצוקה ופועל לילות כימים כדי לגבש פתרונות. יש משפחות שקשה להן יותר, וחובה עלינו לדאוג גם להן. לא נשלים עם מציאות שבה הורים לא מסוגלים לרשום את ילדם לחוג, לא נשלים בשום אופן עם מציאות שילדים ילכו לישון בבית בלי חימום בחורף".
שר האוצר אמר עוד: "נדון במשבר הדיור לקראת התקציב ונציג בעזרת השם תוכנית לשוק. האתגר הגדול שלנו הוא לשמור את קצב ההיצע. נראה ירידת מחירים בגלל הירידה בביקושים והעלייה בריבית, אבל האתגר הגדול יהיה לשמר את הביקושים ואת קצב התחלות הבנייה. הצעדים שלנו משיגים את המטרה של בלימת ההתייקרויות".
נתניהו וסמוטריץ' לא התייחסו בתוכנית שהציגו להטבה המשמעותית שניתנה על ידי הממשלה הקודמת - תוספת נקודות זיכוי למשפחות עובדות על כל ילד וילדה בגילים 6 עד 12. במקום זאת, התגאו השניים בתוספת הנטו למשפחות שנובעת מעדכון אוטומטי של מדרגות מס ההכנסה והקצבאות.

משמעויות התוכנית שהציגו נתניהו וסמוטריץ'

חשמל - ראש הממשלה ושר האוצר האריכו למעשה את ביטול המס על הפחם שאותו התחיל שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן - צעד שמיתן את העלייה במחיר.
דלק - שר האוצר לשעבר ליברמן הפחית את המס בחצי שקל עד שקל. לפי התוכנית החדשה, תהיה הפחתה של 10 אגורות לליטר.
מים - משמעות הקיצוץ של 70% מ-3.5% התייקרות שנתית מוערכת בכמה שקלים.
ארנונה - העלייה הייתה בשיעור של 1.4%. לא ברור כיצד ניתן יהיה להקפיא עכשיו את מחיר הארנונה.
מדרגות המס והקצבאות - עלו בגלל ההצמדה למדד המחירים לצרכן.
בהתאם להוראת שר האוצר סמוטריץ' ביומו הראשון בתפקיד, רשות המיסים פרסמה ביום שני צו המבטל את המס שהוטל על קניית כלים חד-פעמיים, שנועד להפחית את השימוש בכלים מפלסטיק.
לפי הצו, "המס יבוטל בשלב זה רק עד סוף 2023, זאת בציפייה שביטול המס יוזיל את מחירם של המוצרים לצרכן. בתום השנה יבחנו יעילותו בהוזלת המחיר לצרכן וכן העלות התקציבית".