בכירים במפלגה הרפובליקנית התייצבו בסוף השבוע לצדו של דונלד טראמפ, אחרי ההחלטה ההיסטורית להגיש כתב אישום נגד הנשיא לשעבר. התמיכה בנאשם טראמפ מלמדת על חוסר האמון של הרפובליקנים במערכת המשפט, ועל מעמדו של טראמפ במפלגה לקראת הבחירות ב-2024.
בלילה שבין חמישי ושישי החליט חבר המושבעים במנהטן כי טראמפ יואשם בגין תשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, כסף שקיבלה כדי לא לחשוף את הקשרים המיניים שהיו לה עמו. עורך דינו לשעבר של טראמפ, מייקל כהן, הודה בהסדר טיעון כי טראמפ הורה ב-2016 לשלם לדניאלס כדי "להשפיע על הבחירות לנשיאות" – כלומר במטרה למנוע ממנו מבוכה גדולה בקמפיין.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. הצהיר שיתמודד גם אם יוגש נגדו כתב אישום
(צילום: AP)
מייק פנס, שהיה סגנו של טראמפ בבית הלבן, אמר כי האישום מעביר לעולם "מסר נוראי" על מערכת המשפט בארה"ב – ויעודד דיקטטורים ברחבי העולם לנצל לרעה את הכוח שלהם. פנס, שהפך לאויבו של טראמפ סביב מהומות הקפיטול, עשוי להתמודד מולו בפריימריז על הנהגת המפלגה במירוץ לנשיאות. למרות זאת הוא התייצב לצדו, ואמר כי ההחלטה להגיש כתב אישום היא "שערורייה".
למרות שזו תהיה הפעם הראשונה שבה מוגש כתב אישום נגד מי שכיהן כנשיא ארה"ב, יריביו של טראמפ העדיפו שלא לתקוף אותו. לפי "ניו יורק טיימס" חוסר הרצון של בכירים רפובליקנים למתוח ביקורת על טראמפ מבטא את הפחד בקרב יריביו מ"נקמה" של המצביעים, ומחשש שהם יענישו כל מועמד שינסה "לנצל" את ההליכים הפליליים נגד טראמפ כדי להתחזק על חשבונו.
7 צפייה בגלריה
 פנס נגד מערכת המשפט: "האישום הוא שערורייה"
 פנס נגד מערכת המשפט: "האישום הוא שערורייה"
פנס נגד מערכת המשפט: "האישום הוא שערורייה"
(צילום: AFP)
הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם אמר כי אם הייתה תחושה שהמפלגה צריכה לבחור במועמד אחר ב-2024, הרי שהתגובה לכתב האישום מלמדת על כוחו "הייחודי" של טראמפ במפלגה. לפי גרהאם, טראמפ היה המועמד המוביל לפני ההחלטה להעמיד אותו לדין - והפך למועמד הוודאי.
היריב העיקרי של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים צפוי להיות מושל פלורידה, רון דסנטיס. בשבוע שעבר דסנטיס לא התייחס ברצינות לאישום המסתמן נגד טראמפ, ואמר במסיבת עיתונאים כי הוא לא מסוגל להסביר על "תשלום דמי שתיקה לכוכבת פורנו". על רקע גיחוכים שנשמעו בחדר אמר דסנטיס: "אני פשוט לא יכול לדבר על זה. יש לי דברים אמיתיים לטפל בהם כאן במדינת פלורידה".
זמן קצר אחרי ההודעה על כתב האישום נגד טראמפ, דסנטיס התחייב שימנע מפלורידה לסייע בהסגרה אפשרית של הנשיא לשעבר. בהבעת תמיכה ביריבו בפריימריז אמר דסנטיס כי מדובר ב"שימוש במערכת המשפט כבנשק, במטרה לקדם אג'נדה פוליטית".
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ רון דסנטיס
דונלד טראמפ רון דסנטיס
טראמפ והמושל דסנטיס. שינה גישה אחרי ההודעה על כתב אישום
(צילום: AP)
השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי, שהודיעה כי תתמודד בפריימריז לקראת בחירות 2024, אמרה כי האישום נגד טראמפ מונע ממניעים פוליטיים. "זה יותר קשור לנקמה מלצדק", היא אמרה.
מבין המועמדים האפשריים בפריימריז, היחיד שלא תקף את מערכת המשפט היה אייסה האצ'ינסון, המושל לשעבר של ארקנסו, שאמר שעד שכתב האישום לא ייחשוף טראמפ "צריך לזוז הצידה". האצ'ינסון אמר כי "אנחנו צריכים לחכות לעובדות ושמערכת הצדק האמריקנית תעשה את עבודתה, כפי שהיא עושה את העבודה למענם של אלפי אמריקנים מדי יום".
טראמפ, שנגדו מתנהלות במקביל כמה חקירות, כבר הבהיר שהוא מתכוון לרוץ לבית הלבן גם אם יוגש נגדו כתב אישום. כעדות לתמיכה בטראמפ בקרב הרפובליקנים מסר צוות הקמפיין כי הוא גייס יותר מארבעה מיליון דולר למסע הבחירות ב-24 השעות מאז שנודע על האישום.
7 צפייה בגלריה
ניקי היילי כנס של המפלגה הרפובליקנית ארה"ב
ניקי היילי כנס של המפלגה הרפובליקנית ארה"ב
ניקי היילי. לפי הערכות, בכירי המפלגה חוששים מ"נקמה" של מצביעים אם יתנגדו לטראמפ
(צילום: רויטרס)
הנשיא לשעבר הסעיר את ארה"ב בחודש שעבר כשהודיע שהוא ייעצר בימים הקרובים. הוא קרא להפגנות, והזהיר מ"מוות והרס" אם יועמד לדין. הסקרים שפורסמו אחרי הצהרתו מלמדים כי רק חלק קטן מהמצביעים הרפובליקנים מאמין שהאישום צריך למנוע ממנו להתמודד שוב על הנשיאות.
בסקר של אוניברסיטת קוויניפיאק השיבו רוב האמריקנים - 57% - כי כתב אישום נגד הנשיא לשעבר צריך למנוע ממנו להתמודד ב-2024. הפערים בין מצביעי שתי המפלגות הגדולות אדירים: 90% מהדמוקרטים מאמינים כי טראמפ יש לאסור על טראמפ להתמודד שוב, לעומת 23% בלבד בקרב הרפובליקנים. רוב הנשאלים אמרו כי החלטת חבר המושבעים להעמיד לדין את טראמפ הגיעה ממניעים פוליטיים. בקרב הרפובליקנים 93% מאמינים כי ההליך נגד הנשיא לשעבר מוטה פוליטית.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס הוועידה השמרנית CPAC
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס הוועידה השמרנית CPAC
עדיין הדמות המובילה במפלגה. רפובליקנים בעד טראמפ
(צילום: AP)
אחרי ההודעה על האישום החלו רפובליקנים רבים בקונגרס לתקוף את מערכת המשפט, וטענו כי היא מושחתת. פרשנים מזהירים כי הרטוריקה הזאת מזכירה את ההצהרות אחרי הבחירות לנשיאות ב-2020, אז טענו תומכי טראמפ (ללא שום הוכחה) כי הבחירות נגנבו ממנו. ההצהרות האחרונות עלולות לסדוק את אמון הציבור בבתי המשפט ולפגוע בלגיטימיות של ההליך הפלילי נגד טראמפ.
"האישום של טראמפ הוא שיא של שש שנים שבהן הדמוקרטים משתמשים ברשויות אכיפת החוק כמו בנשק, כדי לפגוע באויבים הפוליטיים שלהם ולרדוף אותם. דיקטטורות פועלות ככה - וארה"ב אמורה להיות שונה", צייץ בטוויטר הסנאטור השמרן טד קרוז.
7 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
תומכי טראמפ מסתערים על הקפיטול כדי "למנוע את גניבת הבחירות"
(צילום: רויטרס)
הרפובליקנים התמקדו במתקפה על התובע המחוזי במנהטן, אלווין בראג (איש המפלגה הדמוקרטית), ואמרו כי הוא פועל ממניעים פוליטיים ורוצה למנוע מטראמפ להיבחר לבית הלבן ב-2024. מחוקקים רפובליקנים בקונגרס אמרו כי הצעד של בראג הוא "ניצול חסר תקדים של סמכות התביעה", וכי האישום מגיע אחרי שנים שהמשרד מחפש כל בסיס לאישום נגד טראמפ.
בבית הנבחרים, שנשלט על-ידי הרפובליקנים, פתחו בחקירת ההליך שהוביל להחלטת המושבעים להגיש אישום נגד טראמפ. המחוקקים הרפובליקנים אמרו כי התובע בראג מנצל את סמכויותיו באופן חסר תקדים, וכי לשכתו מחפשת במשך שנים ראיות שיבשילו לכתב אישום נגד טראמפ.
7 צפייה בגלריה
 סטורמי דניאלס, שניהלה יחסים אינטימיים עם הנשיא לשעבר
 סטורמי דניאלס, שניהלה יחסים אינטימיים עם הנשיא לשעבר
סטורמי דניאלס, שניהלה יחסים אינטימיים עם הנשיא לשעבר
(צילום: AFP)
בראג הזהיר את המחוקקים הרפובליקנים שמובילים את החקירה בקונגרס מהמתקפה שלהם נגד מערכת המשפט האמריקנית. "אתם, וחלק גדול מהקולגות שלכם, בחרתם לשתף פעולה עם המאמצים של טראמפ להשמיץ ולהכפיש את היורשה של שופטים ותובעים נבחרים".
זואי לופגרן, מחוקקת דמוקרטית וחברה בוועדת המשפט בבית הנבחרים, אמרה כי פוליטיקאים "חייבים להתייצב לצד מערכת הממשל. הפגיעה בה היא דבר חמור שמאיים על העתיד שלנו".