חילופי אש בין חמושים ביישובים ערביים שוב מעמידים בסכנה אזרחים תמימים: קליעים חדרו הלילה (בין שישי לשבת) לביתו בלקיה של פרופ' ג'יהאד אל-סאנע, מחלוצי ההייטק בחברה הערבית בכלל ובמגזר הבדואי בפרט, שכלל אינו קשור לסכסוך. קרב היריות שתועד על ידי תושבים נמשך רגעים ארוכים באין מפריע.
פרופ' אל-סאנע, מומחה למדעי המחשב וטכנולוגיה חזותית מאוניברסיטת בן גוריון, צילם סרטון שבו רואים את פגיעת הקליעים בחלון ביתו, וכן בקירות ובדלתות פנימיות. "תסתכלו את הירי שפגע בבית. לאן אנחנו עוד צריכים להגיע?", תהה. בזמן הירי, פרופ' אל-סאנע ובני משפחתו לא היו בבית - והנזק התגלה עם שובם.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
"תסתכלו על הירי שפגע בבית". חדירת הקליעים דרך החלון
4 צפייה בגלריה
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
קליע שפגע בקיר פנימי
4 צפייה בגלריה
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
פגיעה גם בדלת פנימית
לדברי פרופ' אל-סאנע, "לא היינו בבית בזמן שהכדורים חדרו לביתנו, אחרת זה היה מסתיים באסון. מצער שזה מה שקורה. אני מגנה את כל ההתנהגויות האלה, והמשטרה חייבת לטפל בעניין ולספק הגנה וביטחון לתושבים. לצערנו, אנחנו לא רואים טיפול מצד המשטרה. אנחנו חיים עם אירועי ירי יומיומיים וחמורים".
הוא הוסיף: "אני אזרח שממלא את חובתי ומשלם את הארנונה בזמן. המשטרה צריכה ללשים קץ לאלימות הזו. פניתי למשטרה ולשר ביטחון הפנים והסברתי להם על הסבל. אם הירי היה קורה בעיר בחברה היהודית, כל המדינה הייתה על הרגליים - אבל בגלל שהמקרה ביישוב ערבי מפקירים אותנו".
תושבת לקיה אמרה בעקבות האירוע כי "זאת מלחמה שלא נפסקת. בגלל הירי ישנו מתחת למיטות. אי אפשר לנהל חיים רגילים עם ירי כזה, זה אירוע חמור שכמעט נגמר ברצח של אנשים שלא קשורים לכל הפשיעה".
היא הוסיפה: "היום בבוקר עזבתי יחד עם ילדיי את הבית ונסעתי לבית של הוריי ביישוב אחר, כי לא יודעת מה יקרה גם באמצע הלילה הזה. לא רוצה שניכנס לרשימת הנרצחים. על המשטרה וכל המכובדים להתערב ברצינות במטרה להביא לנו ביטחון אישי, אחרת הסבל והסכנה יימשכו ללא סוף ונפסיד עוד קורבנות. הכתובת תהיה על הקיר".
תושב אחר אמר: "לא מספיק לנו שהמשטרה תחגוג על נשקים שנתפסו, כי במקביל משאירים אותו ללא פתרונות בכל מה שקשור לירי. היום נערים מסתובבים עם נשקים ואין מי שיחנך אותם. בשעות הלילה לא ישנו והילדים בכו ופחדו, עד עכשיו אני מנסה להרגיע אותם. הם אומרים לי 'אבא מה הם רוצים מאיתנו? הם ירצחו אותנו'. אין לי כבר מה להגיד מול תופעה שהורסת לנו את החיים ואת הילדים".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
תיעוד מקרב היריות הלילי בלקיה
גם תושבים מרהט הסמוכה שמעו את היריות. אחד מהם אמר בזעם כי "האלימות עדיין ממשיכה. כל יום שומעים ירי, במיוחד בשעות הלילה המאוחרות".
בסוף השבוע שעבר נקבע מותו של הנרצח ה-126 מתחילת השנה: מוחמד איבראהים בראנסי, בן 25 מטייבה, שנורה למוות בפתח ביתו. 11 קליעים נורו לעבר בראנסי. מחקירה ראשונית עלה כי הוא נפגע מהירי בצאתו מרכבו בפתח הבית, ולא הצליח להימלט מהיורים. לפי עדויות של קרובי משפחתו, בראנסי ישב ברכבו וכשהבחין ברוצחים מתקרבים אליו קפץ מהרכב בניסיון להימלט מהם, אולם הם עקבו אחריו וירו בו.
מהנתונים עולה כי בכל פחות משלושה ימים נרצח אדם בחברה הערבית בישראל.
חבר הכנסת לשעבר טלב א-סנע אמר: "לצערי הרב הפקרות הנשק הלא חוקי והירי בשכונות מאוכלסות נמשכים כאשר המשטרה איננה נוקפת אצבע. אם הדבר היה מתרחש ביישוב יהודי היורים היו היום מאחורי סורג ובריח, אולם כאשר הירי נגד אזרחים עוברים עליו בשתיקה וזה מזמין את הירי הבא והרצח הבא".
מהמשטרה נמסר: "המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות, באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים. כל דיווח או תלונה המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית, נבדקים ומטופלים ביסודיות ובמקצועיות במטרה להגיע לחקר האמת. מעבר לכך, פועלת המשטרה כל העת באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי, במטרה לאתר ולהעמיד לדין את מחוללי הפשיעה באשר הם. נמשיך להיאבק נגד עבירות הנשק בכל רחבי הארץ, בכדי לשמור על שלום הציבור וביטחונו".