הרחבת הפערים בין עשירים לעניים, הישענות על בדיקות בעייתיות שעלולות להוביל להדבקה המונית, מספרי מאומתים שיהיו פחות מהימנים. במערכת הבריאות מתחו ביקורת על מתווה הבדיקות החדש שהציג היום (ד') שר הבריאות ניצן הורוביץ בעקבות ההתפשטות המהירה של האומיקרון ותורי הענק, לפיו בדיקות ה-PCR יהיו נגישות בחינם רק לבני 60 ומעלה (מחוסנים ומחלימים), לעומת יתר האוכלוסייה שתיבדק באמצעות בדיקת אנטיגן ביתית בתשלום, או מוסדית בחינם.
למעשה, עתה אנשים אמידים יוכלו לוותר על התורים בבדיקות האנטיגן וה-PCR ולקנות בדיקות אנטיגן ביתיות. בנוסף, כבר ברור שאותן בדיקות אנטיגן עלולות "לפספס" מקרי הדבקה, במיוחד מול האומיקרון - אבל עתה כל מי שמתחת לגיל 60 יבצע בדיקה זו תחילה. הדבר עלול להוביל לכך שמאומתים רבים לא יתגלו ובכך גם להדבקות המוניות, וכן לנתונים שלא ניתן יהיה להשוותם לקודמים. מנגד, אחרים דווקא מסבירים כי המתווה מסמן את השלב הבא במאבק במגפה, וכי הוא מחויב המציאות. ההסברים המלאים על המתווה - בתרשימים של משרד הבריאות ובסוף הכתבה.
6 צפייה בגלריה
מדיניות חשיפה למאומת והופעת תסמין
מדיניות חשיפה למאומת והופעת תסמין
המתווה למחוסנים
6 צפייה בגלריה
מדיניות חשיפה למאומת והופעת תסמין
מדיניות חשיפה למאומת והופעת תסמין
המתווה ללא מחוסנים
"אני חושבת שיש בעיה עם המתווה משום שהוא עושה הבחנה בין אנשים בסיכון ומעל גיל 60 לבין שאר האוכלוסייה", אומרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "ההסבר לכך הוא שאנשים מבוגרים ובסיכון יכולים לקבל טיפול. בגדול זה נכון שצריך להתייחס כמה שיותר מהר לאוכלוסייה הזו אבל לבוא ולהגיד שבודקים על מנת לתת טיפול? זה סימן שאלה. הייתי רוצה שהבדיקה הראשונה תהיה PCR שיותר רגישה והמשך המעקב באנטיגן".
"לצד היתרונות של המתווה החדש יש את החיסרון שהחל ממחר בלילה המדינה מפסיקה לממן את בדיקות הקורונה למרבית האוכלוסייה ומחוסנים שמבקשים להימנע מבידוד ייאלצו לשלם בין עשרות למאות שקלים למשפחה אם יעדיפו לרכוש ערכות ביתיות", אמר ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר בקבינט המומחים של "מגן ישראל". "מצב זה מעלה חשש כי משיקולים כלכליים אנשים יימנעו מלרכוש את הערכות הביתיות היקרות ויפטרו את עצמם מבידוד מבלי לבצע בדיקה".
"קושי נוסף שעולה מהמתווה הוא הרחבת הפערים החברתיים בין אוכלוסיות אמידות שיכולות לרכוש בדיקות ביתיות ללא הגבלה כלכלית לעומת רוב הציבור שבמקרה שלו ההוצאה מכבידה בצורה דרמטית על ההוצאה המשפחתית", הוסיף. "לצד ההקלה במתווה החדש, ועל מנת לצמצם את הפגיעה הכלכלית בציבור והרחבת הפערים בחברה, הממשלה צריכה לפעול במקביל ובהקדם להוזלה דרמטית של עלות הבדיקה הביתית לצרכן הפרטי. הנגשה כלכלית של הבדיקות הביתיות חשובה לא פחות מקיצור העמידה בתור להצלחת המתווה החדש".
6 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
"יש בעיה עם המתווה". פרופ' גליה רהב
(צילום: אביגיל עוזי)
6 צפייה בגלריה
דורון גזית
דורון גזית
פרופ' דורון גזית
(צילום: קובי קואנקס)
פרופ' דורון גזית מצוות החוקרים של האוניברסיטה העברית העריך "שבשבוע הבא נראה ירידה בכמות המאומתים לצד עלייה באחוז החיוביים. הירידה תהיה אחיזת עיניים אבל אנחנו מקווים שאת המגמות נוכל לקבל מבתי החולים באמצעות נתוני האשפוזים היומיים ונתוני הבדיקות. אני מעריך שאחרי שהמתווה יתייצב נוכל לראות את המגמות של התחלואה באוכלוסייה משום שבכל מקרה בני 60 ומעלה יוכלו להיבדק והם ייצגו את האוכלוסייה כולה".
לדברי פרופ' גזית, "הנזק ממתווה הבדיקות הוא שיהיו הרבה אנשים שיידבקו ולא יידעו את זה וידביקו את האנשים סביבם, ובעיקר את הפגיעים. לכן מי שרוצה עדיין להיזהר באופן אישי יחכה 72 שעות בבידוד ורק לאחר מכן יעשה בדיקת אנטיגן". ההמלצה הזו רלוונטית רק למחוסנים, כי לא מחוסנים נדרשים גם אם הבדיקה שלהם שלילית להישאר שבעה ימים בבידוד.
מנגד, אחרים סבורים שהמתווה משקף את המציאות הנוכחית. "אני חושבת שיש רציונל מאחורי המתווה", אומרת ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים וולפסון. "הרציונל הוא שהמציאות שאנחנו מתמודדים איתה היא שאין אפשרות לעשות כל כך הרבה בדיקות PCR. יש תורים ארוכים, התוצאות מתעכבות והתורים הם גם מקור להדבקה".
6 צפייה בגלריה
עו"ד עדי ניב-יגודה
עו"ד עדי ניב-יגודה
"לפעול להוזלה דרמטית של הבדיקות". ד"ר עדי ניב-יגודה
(צילום: מתוך 'המפלצת מהסמטאות', באדיבות yes)
"ברור לנו כבר שכאשר יש מגפה עם R כל כך גבוה, היכולת להפחית הדבקות מלבד באמצעות חיסון היא מאוד מוגבלת", הוסיפה. "צריך להבין את המציאות ולהסביר שהמטרה בשלב הזה היא בעיקר להגן על אוכלוסיות בסיכון. מצד שני, כן צריך את שיתוף הפעולה של הציבור כדי שאנשים יעשו את הבדיקות הביתיות. זה אינטרס משותף לכולנו כי האחריות במידה מסוימת עוברת לציבור, אבל אין מנוס כל כך בשלב הזה. ברור שהאנטיגן פחות רגיש מאשר ה-PCR ולכן במערכת הבריאות עושים גם בדיקות PCR, אבל משלמים מחיר".
לדבריה של מאור, "יש מציאות שהיא מורכבת וצריך להתמודד איתה. האידיאל הוא שכולם יעשו PCR, אבל זה לא יכול לקרות, אז צריך לראות איך במסגרת המורכבת הזו בונים תכנית שהיא ריאלית. העברת הסמכות לציבור היא סבירה מבחינת הסיכונים".
ממטה ההסברה למאבק בקורונה נמסר בתגובה: "מתווה הבדיקות החדש אינו מגדיל את הפער בין עשירים לעניים, שכן בצד האישור להיבדק בערכת אנטיגן ביתית (למחוסנים מתחת לגיל 60 שאינם בסיכון) כל אדם שנחשף למאומת יוכל להמשיך ולבצע בדיקות אנטיגן מפוקחות במתחמי הבדיקה הפרוסים בכל רחבי הארץ - ללא תשלום.
"לעניין הפחתת המחירים של בדיקות האנטיגן הביתיות, משרד הבריאות פתח את האפשרות לשיווק ערכות בדיקת אנטיגן ביתית לכל ספק שעומד בקריטריונים של איכות המוצר. כמו כן, משרד הבריאות פנה כבר אתמול למשרד האוצר בבקשה לבחון קביעת הטלת פיקוח מחירים על ערכות האנטיגן הביתי.
"לעניין המעבר מבדיקות PCR לבדיקות אנטיגן, לאור העלייה הדרמטית בשיעורי התחלואה, נדרש להתאים את המדיניות למצב החדש - וזאת על מנת לספק לציבור כלים מיטביים להתגוננות מפני הנגיף, ובראש ובראשונה למי שמצויים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה.
"מתווה הבדיקות החדש מאפשר ביצוע בדיקות PCR לאוכלוסייה שנמצאת בסיכון גבוה לתחלואה משמעותית - בדרך זו נוכל לספק טיפול תרופתי מהיר למי שיזדקקו לכך. יתר האוכלוסיה תקבל מעתה מענה זמין ונגיש לבדיקות אנטיגן, ובכך נוכל להביא לצמצום שרשראות הדבקה. משרד הבריאות ימשיך לעקוב ולנתח את מגמות התחלואה בישראל, והמדיניות להתמודדות עם זן האומיקרון תעודכן ככל שיידרש כדי להבטיח את בריאות הציבור.

המתווה המלא

על פי המתווה, מחוסנים ומחלימים (לפי הגדרת משרד הבריאות) שהם בני 60 ומעלה או בסיכון יבצעו בדיקת PCR. במקרה של תוצאה שלילית יינתן להם פטור מבידוד, אם התוצאה תהיה חיובית הם יידרשו לשהות 10 ימים בבידוד. שחרור מבידוד - רק באישור רופא, ללא צורך בבדיקה נוספת.
יתר המחוסנים והמחלימים יבצעו בדיקת אנטיגן ביתית או בדיקת אנטיגן מפוקחת. תוצאה שלילית תעניק להם פטור מבידוד. במקרה של תוצאה חיובית בבדיקה ביתית יידרש ביצוע בדיקת אנטיגן מפוקחת. תוצאה חיובית גם בה תגרור שהייה בבידוד במשך 10 ימים ושחרור רק באישור רופא, ללא צורך בבדיקה נוספת.
6 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת אנטיגן מהירה ל קורונה ב סידני אוסטרליה
בדיקה בדיקת אנטיגן מהירה ל קורונה ב סידני אוסטרליה
בדיקת אנטיגן. בני פחות מ-60 יוכלו לבצע רק אותה
(צילום: EPA)
בנוסף, מחוסנים או מחלימים המטפלים בילד מתחת לגיל 12 מאומת (או בחסר ישע מאומת) ישהו בבידוד עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן מפוקחת שתבוצע החל מהיום האחרון לבידוד של החולה שבו הוא מטפל.
לפי המתווה ללא מחוסנים, בני 60 ומעלה שלא התחסנו או לא החלימו יבצעו בדיקת PCR. במקרה של תוצאה שלילית הם ישהו בבידוד במשך שבעה ימים, והשחרור יהיה בכפוך לתוצאה שלילית בבדיקת PCR שבוצעה ביום האחרון לבידוד. תוצאה חיובית תגרור שהייה בבידוד במשך 10 ימים. שחרור - רק באישור רופא (אין צורך בבדיקה נוספת).
לגבי יתר האוכלוסייה הלא מחוסנת, היא תבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת (לא ביתית). תוצאה שלילית תביא לשהייה בבידוד במשך שבעה ימים והשחרור מבידוד יהיה בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן מפוקחת שבוצעה ביום האחרון לבידוד. תוצאה חיובית תוביל לשהייה בבידוד במשך 10 ימים. שחרור - רק באישור רופא (אין צורך בבדיקה נוספת).
כמו כן, לא מחוסנים המטפלים בילד מתחת לגיל 12 מאומת (או בחסר ישע מאומת) ייכנסו לאחר סיום הטיפול לבידוד למשך 14 יום עם אפשרות לקיצור בידוד עם תוצאת בדיקה אנטיגן מפוקחת שתבוצע ביום השביעי.