עליית מדרגה בתוקפנות מיליציות פרו-איראניות נגד מטרות אמריקניות באזור: מתקפת הטילים על השגרירות האמריקנית בבגדד שבעיראק בסוף השבוע האחרון, שהסתיימה ללא נפגעים, היא חוליה נוספת בשרשרת ארוכה של תקיפות נגד מטרות אמריקניות.
בכיר בפנטגון אמר היום (חמישי) ל"אל-ג'זירה" כי כוחות אמריקניים בסוריה ועיראק היו חשופים ל-97 מתקפות של טילים וכטב"מים בחודשיים האחרונים. עד תקיפת השגרירות התמקדו גדודי חיזבאללה בעיראק - המשויכים לכוח קודס האיראני - בתקיפות של מטרות צבאיות בלבד.
2 צפייה בגלריה
שגרירות ארה"ב  בבגדד, עירק
שגרירות ארה"ב  בבגדד, עירק
הסלמה. שגרירות ארה"ב בבגדד, עיראק
(צילום: AP /Khalid Mohammed)
ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" דווח היום כי השלטונות העיראקיים הודיעו על מעצרם של כמה מעורבים במתקפה על השגרירות האמריקנית בבגדד. לפי "אל-ערביה" דובר ראש ממשלת עיראק, יחיא רסול, הצהיר כי שירותי הביטחון הצליחו לאחר מאמצים מודיעיניים גדולים, לזהות את העבריינים במתקפה. חלקם נעצרו, אך הוא לא ציין מי הם ומה מספרם. "אי-אפשר להתעלם מתקיפות כאלה, שמהוות איום חמור על ביטחון המדינה ויציבותה. הן גורמות נזק לכבוד של עיראק", אמר.
עוד פורסם היום ב"אל-ערביה" כי עיראק ביקשה מארה"ב לצאת משטחה. לפי מקורות בוושינגטון, עיראק גינתה את המתקפה על השגרירות האמריקנית בבגדד, אך לא את המתקפות נגד החיילים האמריקנים. ראש ממשלת עיראק הביע את התנגדותו לתקיפות של האמריקנים בתגובה למתקפות של המיליציות, ואמר כי ארה"ב הפרה את ריבונות עיראק.
האמריקנים מצידם טוענים כי זכותם להגיב וכי יעשו זאת גם בעתיד. לפי מקורות, מחלוקת זו הביאה את שני הצדדים להתחיל לדון בלוח זמנים ליציאת הכוחות האמריקניים מעיראק. המקורות לא אישרו שעיראק היא שיזמה את הבקשה, אך הדיבור על נסיגת האמריקנים עלה יותר מפעם אחת.
2 צפייה בגלריה
בלינקן עם שכפ"ץ, במסוק בבגדד
בלינקן עם שכפ"ץ, במסוק בבגדד
בלינקן במסוק בבגדד לפני כחודש
(צילום: Jonathan Ernst/Pool via AP)
לפי "אל-ערבי אל-ג'דיד", ראש ממשלת עיראק, מוחמד שיאע א-סודאני, שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהזהיר מפני המשך ההתקפות של הפלגים החמושים נגד הבסיסים האמריקניים בסוריה ועיראק. א-סודאני הדגיש את מחויבותה של עיראק להגנה על נציגויות ויועצים דיפלומטיים, ואמר כי כוחות הביטחון העיראקיים יכולים לעשות זאת ללא התערבות גורם חיצוני. לפי הדיווח, בלינקן הזהיר את א-סודאני לגבי כוונתה של וושינגטון להגיב לתקיפות. הוא העביר את המסר שכישלון עיראק בקיום הבטחתה להגן על אינטרסים ומטרות אמריקניים, מביא את וושינגטון להגן על עצמה ולתקוף את הפלגים החמושים ומנהיגיהם.
זמן קצר לאחר מתקפת הטילים על השגרירות, אמר א-סודאני כי מי שפגע בשגרירות פוגע גם ביציבותה ובביטחונה של עיראק. הוא התחייב להמשיך ולהגן על המשלחות הדיפלומטיות ולעצור את האחראים. בינתיים, התקיפות נגד הבסיסים האמריקניים בסוריה ועיראק לא פסקו. בכיר בגדודי חיזבאללה בעיראק, אבו עלי אל-עסכרי, אמר מוקדם יותר השבוע: "השגרירות האמריקנית היא בסיס שמנהל פעולות צבאיות וביטחוניות". הוא הבהיר כי תקיפת השגרירות היא שינוי בכללי ההתקשרות עם האויב האמריקני בעיראק, וכי זו רק ההתחלה.
לפי "אל-ערביה" ממשלת עיראק מתקשה להתנגד למתקפות נגד הבסיסים האמריקניים. גורמים בממשל האמריקני סירבו להתייחס לדברים על נסיגה. האמריקנים רואים בעיראק אינטרס אסטרטגי ולא רוצים לסגת, והם מאמינים כי משימתם בעיראק עדיין נחוצה כדי להתעמת עם דאעש, ולוודא שלא יחזור לפעילות. נוכחותם באזור גם עוזרת לאזן את ההשפעה האיראנית בעיראק.
המתיחות באזור גוברת גם בין מיליציות פרו-איראניות בגבול עיראק וסוריה, לבין כוחות סוריה הדמוקרטית. זאת על רקע התקיפה האחרונה של גדודי חיזבאללה בעיראק נגד הבסיס האמריקני א-שדאדי באל-חסכה. כוחות סוריה הדמוקרטית הודיעו כי בכוונתם להגיב לכל תקיפה נגד הבסיסים שלהם או נגד אזורים שבשליטתם, גם אם זה בשטח עיראק. מקור עיראקי אמר ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "המתח יסלים כל עוד המצב בעזה יישאר ללא שינוי". אתמול כוחות סוריה הדמוקרטית מצאו משגרי טילים באזור א-שדאדי, שעות אחרי התקיפה של הבסיס האמריקני במקום.