1 צפייה בגלריה
פסל דוד בן גוריון בחוף תל אביב
פסל דוד בן גוריון בחוף תל אביב
הפסל שהוצת
(צילום: נמרוד בן צור, rasika108/Shutterstock.com)
בית משפט השלום בת"א האריך הבוקר (שני) ביומיים את מעצרו של מוחמד זיד, דר הרחוב שנעצר שלשום בחשד שהצית את הפסל של דוד בן גוריון בחוף בתל אביב. בנוסף, בית המשפט הורה לשלוח את זיד לבדיקה פסיכיאטרית לבקשת המשטרה.
בדיון, נציג המשטרה הציג בפני בית המשפט תמונות ממצלמות האבטחה, שלכאורה מחזקת את החשד נגד זיד, וציין כי בידי המשטרה נמצאים כמה סרטונים שטרם הוצגו, בטענה שהחקירה לא מוצתה. סנגורו של החשוד, עורך הדין אשרף אבורזק, שאל את נציג המשטרה אם בעת המעצר נמצאו בידי זיד חומר בעירה או דלק. הנציג השיב כי "על הבגדים שלו היה ככל הנראה פיח".
בהחלטתה קבעה השופטת ויג'דאן חליחל כי קיים "חשד סביר נגד החשוד לביצוע העבירות המיוחסות לו, ברמה המספקת לשלב הנוכחי של הליך החקירה". מעצרו של זיד הוארך לצורך השלמת הליכי החקירה, והוא הביע את נכונותו לעבור בדיקה פסיכיאטרית.
ל-ynet נודע כי מצלמות אבטחה שממוקמות לאורך החוף תיעדו את ההצתה - והחומרים הועברו למשטרה. בעיריית תל אביב לא הצליחו לזהות את פניו של המצית - שהתברר כאמור כדר רחוב. הוא נראה בתיעוד מתקרב אל הפסל, עושה דבר מה סביבו - ואז החל הפסל לעלות באש.
סנגורו של זיד אשרף אבורזק אמר בדיון: "אני מבקש להורות על שחרורו של החשוד. לא ייתכן שבידי היחידה החוקרת מצויים לדברי הטוען גם עדי ראייה, וגם סרטוני אבטחה, אך בגלל החג ובגלל שהמשטרה עובדת עם תורנים לא ייתכן שאנחנו מעל 24 שעות מרגע מעצרו והדברים לא בוצעו. חוץ מהימצאותו בחוף הים, אין שום דבר שמסבך אותו, אין שום ראיה, ואף בתמונות שהוצגו הוא לא נראה מצית או מסתובב עם חומר הצתה. אני מצפה מהיחידה החוקרת להגיע לדיון הבא עם ראיה שמסבכת אותו כמי שהצית את הפסל ולא כמי שהיה בקרבת מקום או ישן בחוף הים".

נכדו של בן גוריון, משה בן אליעזר, סיפר בריאיון ל-ynet Live כי הוקל לו כשהוא שמע שמדובר בוונדליזם ולא בהצתה על רקע שנאה אידיאולוגית. זה שמדובר בוונדליזם "לא לוקח מהעצב או הכאב שלי כשזה קרה, וצריך לזכור שמקרים אכן קורים - אבל גם לזכור את האווירה שבה הדבר זה קורה".
לדבריו, "אני לא חושב שהומלס הצית את זה בגלל האווירה. כנכדו של בן גוריון אני עצוב וכואב שאנחנו נמצאים בשבר שבחיים לא פיללתי שנהיה בו. אני מוטרד ומפוחד ממה שקורה במדינה, אני לא חושב שזו המדינה והמצב שהיינו צריכים להיות בו, ואני מאוד מקווה שנצליח לצאת ממנו בצורה נאותה.
בן אליעזר התייחס גם לסערת מגילת העצמאות, שהתעוררה בעקבות אמירתו של נציג הממשלה בדיון בבג"ץ על עילת הסבירות, עו"ד אילן בומבך, ולפיה היא נכתבה בחופזה והחותמים עליה "לא נבחרו". לדבריו, "היו אין סוף טיוטות, הזקן עבד עליה עד השעות הקטנות של הבוקר, ו-37 איש (החותמים) לא היו מקריים - אבל הכול זה ניסיון לגמד את מגילת העצמאות ואני חושב גם את האנשים שכתבו אותה.
לדעתך מנסים לגמד גם את פועלו של סבא שלך? "כן, אני חושב שגם את פועלו של סבא שלי. בכלל יש איזושהי תפיסה שבוטאה לא מעט, שהמדינה הזאת למעשה התחילה בתקופת שלטונו של נתניהו, ושלפני כן לא היה קיים כלום. אני אפילו זוכר את הביטוי 'היו רק תפוזים וגמלים'. אז האמת שהייתה מדינה לפני כן, והיא הייתה מפוארת. זה בלי לקחת את הדברים הטובים שביבי תרם למדינה, ואני חושב שהגיע הזמן לזכור ולהזכיר את פועלו של דוד בן גוריון ואנשים אחרים כמוהו שייסדו את המדינה".
אתה מרגיש שמזלזלים בזה בתקופה האחרונה? "כאשר אתה מציג תפיסה אחת ויחידה להקמתה של מדינת ישראל אז כמובן שאתה מצניע ומבליע את התפיסות האחרות. לוקחים את דוד בן גוריון ואת מי שהקים את המדינה והופכים אותם לשורה של פריבילגים, וזה בזמן שהם היו חלוצים ונתנו את נפשם וחייהם למען הקמת המדינה הזאת.
"אני חושב שהגיע הזמן לאנשים ללמוד קצת לא רק מי היה בן גוריון, אלא שהיו גם אנשים אחרים, כמו גולדה, ספיר ואחרים, ומה הם תרמו ועשו למען המדינה. מרחק של כמה מאות מטרים מהפסל שנשרף נמצא בית בן גוריון - זה ביתו הפרטי של בן גוריון שתרם אותו למדינה והיום הוא משמש כמרכז הדרכה ומוזיאון לפועלו. אני ממליץ להיכנס ולראות שבן גוריון זה לא רק נתב"ג וכמה רחובות בערים".