במרכז השלטון המקומי הודיעו בצהריים (ראשון) על "שביתה כללית עד שקרן הארנונה תוסר" לאחר עימות חריף עם הקואליציה בוועדת הכספים של הכנסת, וטענו כי "כל הרשויות איתנו". מנגד, בקואליציה כינו את השביתה "שביתת הרשויות העשירות". עם זאת, מבדיקה שערך ynet, שורה של ערים, גם כאלה שמזוהות עם מפלגות הקואליציה, הודיעו כי ישתפו פעולה עם השבתת השירותים העירוניים במסגרת המאבק בהקמת הקרן, שהממשלה מבקשת לקדם במסגרת חוק ההסדרים.
בעיר הבירה ירושלים ובאשקלון הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם השביתה, אך אלה הערים שהודיעו כי כן ישבתו מחר, אם תתקבל החלטה סופית שכזו: תל אביב-יפו, חיפה, באר שבע, חולון, אשדוד, ראשון לציון, מודיעין, אשדוד, פתח תקווה, רמת גן, ראש העין, גבעתיים, כפר סבא, הרצליה, רעננה, הוד השרון, רמת השרון, נשר, רמלה, בית שאן, טבריה, קריית אונו, אור יהודה, שוהם, קדימה צורן, גני תקווה, עמק יזרעאל, יקנעם, מטה אשר, המועצה האזורית גלבוע והמועצה האזורית דרום השרון. בת ים מצטרפת לשביתה, אך בעיר יתקיימו לימודים. במועצת חוף כרמל סירבו בתחילה לספק תשובה חד-משמעית, אך בהמשך הבהירו שיצטרפו לשביתה.
5 צפייה בגלריה
3 מ-4 הערים הגדולות שובתות. ירושלים לא
3 מ-4 הערים הגדולות שובתות. ירושלים לא
3 מ-4 הערים הגדולות שובתות. ירושלים לא
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה, שאול גולן, יואב דודקביץ', הדר יואביאן)
5 צפייה בגלריה
ועדת הכספים בדיו על הארנונה
ועדת הכספים בדיו על הארנונה
כמה מראשי הרשויות בוועדת הכספים, הבוקר
(צילום: דני שם טוב)
לפי הודעת עיריית ת"א-יפו ההשבתה תכלול את השבתת מערכת החינוך העירונית, כולל צהרונים בבתי הספר וגנים, למעט החינוך המיוחד. הבגרות במתמטיקה תתקיים כמתוכנן. מרכזים קהילתיים, קאנטרים עירוניים, מוסדות תרבות וספריות עירוניות ומרכזי הצעירים יושבתו. כמו כן, יבוטלו אירועים עירוניים ולא תהיה קבלת קהל בשירותים המוניציפאליים "עד להודעה חדשה.
ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי אמר כי "בפגישת זום דחופה שערך המרכז לשלטון מקומי עם כלל ראשי הערים הוחלט פה אחד על החרפת המאבק בחוק קרן הארנונה". לדבריו, "החל ממחר, יום שני, תתקיים שביתה מלאה בשלטון המקומי, כולל מערכת החינוך. אין לנו ברירה אלא להשתמש בכל הכלים העומדים בידינו כדי לבטל את רוע הגזירה ונילחם בכל הכח בחוק השערורייתי".
הוא פנה לתושביו וטען כי "חוק זה מאפשר לממשלת ישראל להלאים את כספי הארנונה שלכם, תושבי העיר, ולהשתמש בהם לצרכים קואליציוניים וסקטוריאליים שונים. במקום לחזק את הרשויות המקומיות ולאפשר לנו לתת שירותים מיטביים לתושבים שלנו, הממשלה בוחרת לרכז את כל הכוח אצלה, על חשבוננו, ובעיקר לצערי, על חשבון התושבות והתושבים". עוד הוסיף חולדאי: "אני יודע שאתם משלמים מחיר כבד ביותר כשמדובר בשביתות, אני מצר על כך, אך מדובר ביכולת שלנו להקים מרכזים קהילתיים, לבנות מעונות, לספק חינוך ראוי לילדכם ועוד שירותים רבים. המאבק הוא של כולנו, והוא צודק וחשוב מאין כמוהו".
5 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים בתל אביב
פתיחת שנת הלימודים בתל אביב
בתי הספר יישארו סגורים? ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
בעיריית חיפה ציינו כי אם מרכז השלטון המקומי יכריז באופן "רשמי וסופי" על שביתה ברשויות המקומיות החל ממחר, "עיריית חיפה תיקח חלק בשביתה, שנועדה להיאבק בקרן הארנונה". ראש העיר, עינת קליש רותם, אמרה על ההחלטה: "כשהשלטון המרכזי רומס את השלטון המקומי ופועל להלאמת חלק מכספי הרשות לטובת שימוש משרדי הממשלה, וזאת למרות שאנחנו אלו שנותנים את רוב השירותים לאזרחים - נחצים כל הקווים האדומים".
ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך, שאף הגיע לוועדת הכספים והביע את זעמו על החוק, הסביר גם כן לתושבים מה עומד מאחורי השביתה: "מנסים לעשות עלינו מחטף ולא אסכים שזה יקרה. מה הייתם עושים אם היו מודיעים לכם יום אחד, שבגלל שאתם מצטיינים בהתנהלות כלכלית, לוקחים לכם מחשבון הבנק, מס מסך ההכנסות שלכם למדינה, בנוסף למיסים שאתם משלמים? מדובר בחוק שמאפשר לממשלה להיכנס יד עמוקה לתקציבי הרשויות המקומיות, ‏להלאים את כספים ולהשתמש בהם לצרכים פוליטיים וסקטוריאליים על חשבון רווחת התושבות והתושבים".
לדבריו, "לא הגיוני שיקחו לנו כספים שמיועדים לרווחת התושבות והתושבים שלנו, בשל העובדה שאנחנו עירייה מצטיינת, שיודעת להתנהל כלכלית, למטרות פוליטיות. מדובר בחוק שיגרום להחלשה גורפת של הרשויות בארץ ושל ראשי הערים. אותם ראשי ערים שבזמן חירום ותקופות מורכבות - תפעלו את האירועים במקום השלטון המרכזי מבלי שקיבלו סמכויות - אך כובד האחריות נופל עליהם. לא נסכים לחוק הזה לעבור, גם אם המשמעות היא השבתה כללית של הרשויות. לא ניתן שיגעו בכספים שלכם, שאמורים לשרת אתכם ולא ניתן להחליש את הרשויות המקומיות".
בהודעה שהוציאה עיריית רמת גן נכתב: "בכדי לעצור את החוק לשוד הארנונה, שיפגע בעיר ובמערכת החינוך שלה דורות קדימה, נלחמנו והצלחנו לבטל את הפשרה שהושגה בזמן הטילים ותחת סחיטה באיומים של השלטון המקומי על ידי הממשלה". עוד נכתב: "משמעות החוק - פגיעה בשירותים המוניציפליים הבסיסיים: בחינוך הילדים, ברווחה, בקשישים ובדאגה לצרכים של כל תושב ותושבת".
ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', דחה את הטענה לפיה העיר שלו תהנה מהקרן. "בימים האחרונים עסקנו כולנו במצב החירום בעקבות המבצע. בכל אותם ימים פעלתי במקביל מול כוונת משרד האוצר להעביר במסגרת חוק ההסדרים את קרן הארנונה, שפוגעת כלכלית בערים רבות במדינת ישראל ואנחנו אחת מהן", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "על אף שהצלחנו לצמצם את הפגיעה, אנחנו עדיין מתנגדים לחוק. אנחנו נאבקים על מנת שתימנע הפגיעה הכלכלית בעיר ובתושביה, וממשיכים לפעול מול המדינה לקידום תוכנית מטרופולינית כוללת למתן הטבות ותמריצים ולהשקעה בתשתיות תחבורה ובריאות".
אבל לא רק הערים הגדולות מתנגדות לשינוי. ראש המועצה האזורית רמת נגב ערן דורון אמר כי "בניגוד לטענות הנשמעות, אין פה מדובר במאבק של הפריפריה מול המרכז. גם אנחנו כרשות אזורית בנגב, שהיא גם הגדולה ביותר בישראל וחולשת על פני אזורים בקצה גבולה של המדינה, עלולה להיפגע בצורה משמעותית מהחקיקה. כבר נפגענו בעבר כאשר לפני כחמש שנים ביטלו את מעמדנו כ"עיר עולים" ובכך איבדנו כ-30% מתקציב המועצה. שקל אחד לא הגיע מאותה הקרן שהוקמה כחלק מהמלך. בכדי להתמודד עם אותן התוצאות, עמלנו על הקמת מרכזי תעשייה בשטחנו לטובת ארנונה עסקית ועכשיו גם את זה רוצים לקחת מאיתנו. על הממשלה להפסיק את המלחמה בין הרשויות ולנסות לשסע בנו. במקום לתת לנו לריב האחד עם השני, המדינה צריכה להגדיל את התקציב לכולם".
איתן פטיגרו, ראש מועצת שוהם, אמר: "משמעות החוק היא גזל הארנונה שלנו ופגיעה קשה בשירותים לתושב: בחינוך, בפנאי, ברווחה ובתרבות. רק בשנה האחרונה שוהם התרחבה וקלטנו עוד שכונה חדשה שהגדילה את כמות התושבים ב-25%, בידיעה שהעבודה שלנו בבינוי אזורי תעשייה ותעסוקה תאפשר לנו להגדיל הכנסות ולהמשיך ולתת שירות איכותי לתושבים. לא ניתן לאף אחד להכניס יד לכיס הציבורי ללא מאבק ולפגוע ביציבות הכלכלית שלנו. ציבור התושבים תומך ומגבה אותנו ואנחנו נילחם".
5 צפייה בגלריה
תומר גלאם
תומר גלאם
"אנחנו אחרי מבצע, תלמידי אשקלון לא שהו במסגרת חינוכית. אין זה הזמן להכביד עליהם". תומר גלאם
(צילום: אבי רוקח)
באשקלון וביבנה הסבירו כי הם אינם מוכנים להשבית את מערכת החינוך, וראש העיר אשקלון תומר גלאם אמר: "אנחנו לאחר מבצע 'מגן וחץ', במהלכו תלמידי אשקלון לא שהו במסגרות חינוכיות מספר ימים, ואין זה הזמן להוסיף ולהכביד גם על ההורים וגם על התלמידות התלמידים בימים נוספים של היעדרות וחוסר ודאות". בעיריית יבנה הסבירו גם כן כי בשל המבצע העיר "תצטרף למחאה הצודקת", מלבד מערכת החינוך והחינוך המיוחד.
בכרמיאל לא תתקיים קבלת קהל במשרדי העירייה ולא יהיה מענה טלפוני במחלקות. מוקד 106 והשיטור העירוני ימשיכו לעבוד כסידרם. מערכת החינוך תפעל באופן מלא. בעיריית נתניה תתקיים שביתה למעט מערכת החינוך. מהעירייה נמסר כי עובדי העירייה יגיעו לעבודה אך לא תהיה קבלת קהל ולא יהיה מענה טלפוני. באור יהודה ישבתו גם, אך מערכת החינוך תפעל כסדרה בכל השכבות ובכל הגילים. החל משלישי, מערכת החינוך תושבת בהתאם למתווה שיתפרסם מחר.
מנגד, ראש העיר יקנעם סימון אלפסי הסביר מדוע השביתה חשובה: "הצו הזה הוא לא הוגן, אני השקעתי 34 שנים מחיי הבוגרים כדי להפוך את העיר יקנעם לפנינה מוצלחת, למרכז ההייטק הישראלי בצפון, הבאתי את העיר לאיזון תקציבי בזכות עשרות מפעלי ההייטק המשגשגים מכל העולם שהקימו חברות בינלאומיות, הם משלמים מיליארדי דולרים כמסים למדינת ישראל, והיום באה הממשלה ורוצה להחזיר את יקנעם ועוד ערים רבות 30 שנה אחורה. אני תומך במאבק שחיים ביבס מוביל - ויקנעם מחר תשבות, חיים ביבס מנהל מאבק ציבורי צודק של כל השלטון המקומי".
בקואליציה כאמור הגיבו בחריפות על ההודעה של ראשי הרשויות וטענו כי "לקרוא לצעד של השלטון המקומי 'שביתה כללית' זה בלוף. זו שביתה של הרשויות העשירות במרכז הארץ". לטענתם, "רוב הרשויות מרוויחות מחוק קרן הארנונה, מיליונים נחוצים שיסייעו משמעותית לתושבים רבים ובעיקר לפריפריה, ויתנו מענה למשבר הדיור וזינוק המחירים". בקואליציה אף פירטו את רשימת "חלק מהרשויות המרוויחות מההצעה".

סמוטריץ': "לא אכנע". ראשי המחאה: הערב - הפגנות בעיריות

להודעת ראשי הרשויות קדם כאמור דיון סוער בוועדת הכספים, שהתקיים אחרי שבועות של מאבקים. בוועדה תכננו להצביע בהמשך היום על הקמת הקרן, אך לפחות לעת עתה עברו לדון בהצעת חוק אחרת. "קרן הארנונה" היא יוזמה של משרד האוצר שמטרתה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים לטובת תמרוץ בנייה בערים המוחלשות. לפי ההצעה, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם לכך סכום של בין 10%-28% מרווח הארנונה השנתי שלה, והכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. בכך, מאמינים באוצר, יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.
5 צפייה בגלריה
"ביבס נכנע לחברים שלו, אני לא אכנע". התגובה של סמוטריץ'
"ביבס נכנע לחברים שלו, אני לא אכנע". התגובה של סמוטריץ'
"ביבס נכנע לחברים שלו, אני לא אכנע". התגובה של סמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
על פי המודל המוצע על ידי האוצר, במסגרת חוק ההסדרים הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, יפרישו לקרן בצורה דיפרנציאלית אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. מתוך הקרן יוענק מענק שנתי קבוע לרשויות המקומיות בסך 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה ליחידת דיור שהיא מוציאה. הדיונים נמשכו בשבוע שעבר, גם בשיא מבצע "מגן וחץ", וביום חמישי בלילה הושגו הסכמות חלקיות בין משרד האוצר לרשויות המקומיות, לפיהן ניהול הקרן יישאר בידי השלטון המקומי.
יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס, שמוביל את המאבק, התייחס בדיון בוועדה להסכמות החלקיות שהושגו עם האוצר, אך הבהיר כי "אמרנו שהחוק לא מקובל על השלטון המקומי, אנחנו מתנגדים לו, התנגדנו מראשית, ואנחנו מתנגדים גם עכשיו, הלוואי ויחלוף מן העולם. היינו כאן לאורך כל הדיונים ובילינו שעות, ימים, לילות, עמדתנו הנחרצת נגד החוק. עמדתי שהיה נכון לייצר אחרת את הדיפרנציאליות, לא בחוק הזה. חלק עושים מניפולציה, הקרן מדברת על תמרוץ מגורים, וזה צריך להיעשות דרך תמרוץ של המינהל מהכספים שהם לוקחים".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את החלטת הרשויות - ופנה לביבס בפוסט ארוך ברשתות החברתיות: "חבל שאין לך אומץ לגלות מנהיגות ולהודות שביום חמישי בלילה הגענו איתך להסכמות על החוק ועל הנוסחאות שלו. אתה יודע את האמת שזה חוק חשוב וטוב שיאזן בין ארנונה עסקית לארנונה למגורים, יהפוך בנייה למגורים למאוזנת כלכלית, יתמרץ בנייה למגורים וממילא יגדיל את ההיצע ויוריד את מחירי הדיור".
הוא טען כי "החוק הזה עושה צדק בין הרשויות במרכז שנמצאות במיקום אטרקטיבי ונהנות מתשתיות וממילא מהוות את המרכז העסקי של ישראל, לבין הרשויות הרחוקות בפריפריה. אתה גם יודע את האמת שהקמפיין שלכם כאילו האוצר 'מלאים' את כספי הארנונה הוא שקר מוחלט, שהקרן נמצאת בשלטון המקומי ‏ושנקבע בחוק שאף שקל לא ישאר באוצר ואם יהיו יתרות הן יחזרו כל שנה לרשויות המשלמות. אתה גם יודע שהקמפיין השקרי שלכם כאילו זה קשור ליו"ש או לחרדים הוא ציני ושקרי ואתם רוקדים על פילוג ושיסוע בין חלקי האוכלוסיה".
סמוטריץ' סיכם את דבריו: "אתה יודע הכל, ולכן הגעת איתנו להסכם ביום חמישי, אבל אתה נכנע לחברים שלך ברשויות החזקות ולכן אין לך אומץ להתייצב מאחורי ההסכמות שחתמת עליהן. אני לא מתכוון להיכנע".
מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית הודיעו על הפגנות הערב מול בנייני עיריות ברחבי הארץ, "במחאה נגד ניסיון הממשלה לשדוד את הקופה הציבורית ולפגוע בחינוך, רווחה ותרבות של רשויות מקומיות וערים חזקות לטובת כספים סקטוריאלים". הם מסרו כי "הערב, החל מהשעה 19:00, יתקיימו הפגנות נגד ניסיון הממשלה להעביר את 'שוד הארנונה' הגדול ובעד מאבקם הצודק של ראשי הרשויות המקיימים מחר השבתת מחאה".
ממובילי המחאה הוסיפו כי "ממשלת הביזה מנסה לחסל את כל מה שטוב במדינת ישראל. במקום להשקיע באזרחים, מחלקים 13.3 מיליארד שקל לחרדים ולחברים של סמוטריץ', ובוזזים את קופת העיריות. זהו שוד לאור יום של משלמי המיסים, הנושאים בנטל ושל הציבור הליברלי. ביזת הקופה והחלשת השלטון המקומי קרו גם בהונגריה של אורבן והערב נצא ונאמר לממשלה - עד כאן".