בצעד נדיר יחסית, השלטונות באיראן אפשרו לנשים להגיע ולצפות במשחק כדורגל של הליגה המקומית, שנערך ביום חמישי בערב באצטדיון "אזדי" בטהרן, ובו שיחקו הקבוצות אסתקלאל ומס קרמן. כך דווח בתקשורת המקומית.
האוהדות, שישבו באזור נפרד שהוקצה להן באצטדיון, שבו 100 אלף מושבים בסך הכול, תועדו ברשתות החברתיות מריעות לאסתקלאל - קבוצת הכדורגל השנייה באיראן מבחינת רמת הפופולריות שלה - ומניפות את דגלי הקבוצה הכחולים.
4 צפייה בגלריה
נשים אוהדות כדורגל איראן טהרן
נשים אוהדות כדורגל איראן טהרן
ישבו במקומות מיוחדים שהוקצו לנשים. אוהדות הכדורגל במשחק בטהרן
(צילום: EPA)
לפי סוכנות הידיעות האיראנית ISNA, לקהל הנשים הוקצו 500 כרטיסים - אם כי לא ברור כמה צופות הגיעו למשחק בפועל. אתר החדשות "אסריראן" דיווח כי כארבע שעות לפני המשחק עמד מחירו של כרטיס המיועד לנשים על 70 דולר בשוק השחור, בעוד המחיר הרשמי של כרטיס מעין זה עמד על פחות משני דולר.
מאז המהפכה האסלאמית באיראן ב-1979 נאסר על נשים לשבת ביציע ולצפות במשחקים בהשתתפות גברים ובאירועי ספורט אחרים. אולם בשנים האחרונות נראה שהמדיניות הזו כבר לא מיושמת באדיקות רבה כבעבר. ברקע לשינוי הזה עומד הלחץ שהפעילה התאחדות הכדורגל הבינלאומית פיפ"א על איראן, לקראת מוקדמות מונדיאל 2022, להבטיח שנשים יוכלו לצפות במשחקים.
4 צפייה בגלריה
טהרן איראן מתה אוהדת ה כדורגל הנערה הכחולה
טהרן איראן מתה אוהדת ה כדורגל הנערה הכחולה
הציתה את עצמה למוות לאחר שנתפסה מחופשת לגבר במשחק כדורגל. סהר חודייארי
4 צפייה בגלריה
אוהדות איראניות במשחק כדורגל
אוהדות איראניות במשחק כדורגל
המשחק ההיסטורי: הפעם הראשונה מאז האיסור. לפני כשלוש שנים
(צילום: getty images)
כבר בשנת 2019, עשרות שנים לאחר הטלת האיסור ובעקבות לחץ ציבורי כבד, החליטה איראן להקצות 4,000 כרטיסים לנשים למשחק במוקדמות המונדיאל מול קמבודיה, שהסתיים בניצחון 0:14. השלטונות סיפקו אבטחה מיוחדת, והקצו כוח משטרתי נשי עבור האוהדות שהגיעו לצפות במשחק.
אותה החלטה הגיעה לאחר שצעירה איראנית שכונתה "הנערה הכחולה", בגלל צבע המדים של קבוצתה האהודה, הציתה את עצמה למוות מחוץ לבית המשפט מחשש שתישלח לכלא, לאחר שנתפסה צופה במשחק כדורגל כשהיא מחופשת לגבר. גם בינואר השנה הורשו יותר מ-2,000 אוהדות להגיע לאצטדיון אזדי בטהרן, במשחק שבו נבחרת איראן הביסה את עיראק.
עם זאת, בחודש מרץ הרשויות האיראניות לא אפשרו לנשים לצפות במשחק המוקדמות האחרון של הנבחרת, שבו היא שיחקה מול לבנון במשהד - עיר קדושה לזרם השיעי באיסלאם. אחמד אלאמולהודה, איש דת בכיר בעיר שמונה על ידי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אמר כי הוא מתנגד לנוכחותן של נשים כצופות בתחרויות ספורט לגברים, וכינה זאת "וולגריות".