ברקע העלייה בתחלואה בקרב האוכלוסייה המבוגרת והחשש מסגר נוסף, החליט משרד הרווחה להפעיל מחדש את תוכנית "מגן הזהב" שסייעה לאזרחים ותיקים בגלי התחלואה הקודמים.
התוכנית החלה לפעול כבר בגל הראשון של מגפת הקורונה - אז הייתה הבנה שהאוכלוסייה המבוגרת היא הפגיעה ביותר, גם מבחינת תחלואה קשה ומוות, וגם מבחינת הבדידות שאליה נחשפה בעקבות התפשטות הנגיף.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שר הרווחה מאיר כהן הורה להפעיל את התוכנית מחדש כדי למנוע עלייה בכמות הנדבקים ובדידות. לצורך כך הוקצו לתוכנית 20 מיליון שקלים שמיועדים למחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות לאספקת אמצעי מיגון, סיוע במזון, מכשירי חשמל ומוצרים חיוניים אחרים.
כמו כן ישמש התקציב להפעלת מערך מתנדבים לצורך יצירת קשר אישי עם אזרחים ותיקים במצבי בדידות, והקמת 50 מועדונים חדשים ו-20 "קהילות תומכות" חדשות - תוכנית שבמסגרתה ממונה "אב בית קהילתי" שנמצא בקשר יומיומי עם מבוגרים בשכונת המגורים.
במקביל החל המשרד בנקיטת פעולות למניעת הדבקה ותחושת הבדידות שמלווה את הניסיון להתגונן מפני החשיפה המסוכנת לנגיף. לאחר שבשבוע שעבר החל מבצע חיסון המנה השלישית לאוכלוסייה המבוגרת בבתי הדיור המוגן ובבתי האבות שתחת פיקוח המשרד, החל בתחילת השבוע מבצע דיגומים באתרים אלו שבהם מתגוררים 20 אלף בני אדם.
צוותי הבקרה של המשרד הונחו להגביר את הפיקוח ולוודא שבתים שבהם קיימת התפרצות זוכים לליווי והדרכה ולטיפול בטוח. כמו כן, יחל המשרד במבצע דיגומים למניעת הדבקה בכל 167 מרכזי היום הפזורים בארץ ובקרוב ניתן יהיה לקבל את החיסון השלישי גם בהם.
2 צפייה בגלריה
מאיר כהן
מאיר כהן
"להיות ערני לשכנים ולקרובים בגיל מבוגר אשר חיים בגפם". השר כהן
(צילום: אבי מועלם)
"אמצעי המיגון וההתחסנות בחיסון שלישי תסייע בהגנה מפני הידבקות בנגיף ומחלה קשה אך התפקיד שלנו הוא לדאוג להתמגנות ממגפה לא פחות מסוכנת והיא מגפת הבדידות", מסר השר כהן. "אני קורא לציבור להיות ערני לשכנים ולקרובים בגיל מבוגר אשר חיים בגפם ואם יש צורך בסיוע סוציאלי מכל סוג שהוא לא להסס לפנות אלינו למוקד 118 או למחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומיות".
מנכ"לית המשרד סיגל מורן הוסיפה: "החשש מפני התגברות תחושת הבדידות בקרב עשרות אלפי מבוגרים מתעורר עקב המגבלות החדשות. תוכנית 'מגן הזהב' נתנה מענה נרחב לאוכלוסייה זאת והחלטנו להפעיל אותה מחדש ולהעמיד את כל האמצעים הדרושים להתמודדות עם גם הפן הבריאותי של הנגיף וגם עם הפן הסוציאלי".