"אמא שלי היא הדבר הכי טהור ונקי בעולם, היא לא עשתה דבר שמסכן חיים": שירז בן הרוש, בתה של נטלי אוקנין שנעצרה השבוע באיסטנבול בחשד לריגול מדיני או צבאי יחד עם בן זוגה מורדי, התייחסה הערב (שישי) להחלטת בית המשפט באיסטנבול להאריך את מעצרם ב-20 יום. "זה מגוחך", היא אמרה. "זו תמונה שיש בכל מקום באינטרנט. גם בחדשות רואים את זה בענק, אפילו מיותר קרוב".
2 צפייה בגלריה
ביתם של הישראלים שנעצרו בטורקיה בערב שבת בו הם נותרו עצורים באיסטנבול
ביתם של הישראלים שנעצרו בטורקיה בערב שבת בו הם נותרו עצורים באיסטנבול
בני הזוג, הבת שירז והצלחות שהכינה המשפחה. "היינו אופטימיים"
(צילום: טל שמעוני)
הבת הוסיפה כי "אמא שלי עברה וצילמה את זה מלמעלה. על זה להכניס למעצר? כלא? קצת פרופורציות. היא לא עשתה משהו שמסכן חיים. היא נורמטיבית ואחראית". הבת סיפרה כי היא ומשפחתה מתמודדים עם משבר שבמסגרתו עליהם לספר לאחיה בן ה-5 להיכן נעלמו הוריו. "הוא מחכה לה מיום רביעי ושואל איפה אמא? איפה אמא?", היא אמרה. "קשה לנו מאוד. אני צריכה שמישהו באמת יגיד לי שעוזרים לשמור על ההורים".
בהמשך סיפרה הבת כי המשפחה נערכה לארוחת שישי עם בני הזוג, מאחר שאמורים היו להיות מגורשים לארץ. "קיבלנו את זה בהפתעה גמורה. היינו צריכים להתכונן לזה שהיא חוזרת. זה נפל עלינו משום מקום ואנחנו לא יודעים מה לעשות", היא אמרה. "היינו בטוחים שאנחנו הולכים להביא אותם מנתב"ג ושהם איתנו בשבת. ערכנו עבורם אפילו את הצלחות והכנו את עצמנו. לא רצינו לקוות יותר מדי, אבל הייתה לנו הרגשה מאוד אופטימית, ולקבל בשורה כזו בערב שישי אני לא מאחלת לאף אחד".
הערב הודיע שר החוץ לפיד ששוחח עם משפחתם של נטלי ומורדי, ועדכן אותם כי משרד החוץ ביקש ביקור קונסולרי אצל בני הזוג ופועל לשחרורם בכל הדרגים. לפיד הבהיר כי השניים לא עובדים עבור אף סוכנות ישראלית, וציין כי "משרד החוץ נמצא בקשר רצוף עם המשפחה מרגע שנודע דבר מעצרם ומעדכן אותם באופן שוטף במאמצים הנעשים לשחרורם".

"האם ביקשה לסייע לה בכל דרך"

עו"ד ניר יסלוביץ', שמייצג את בני הזוג, הסביר כי "בית המשפט החליט להאריך את המעצר על מנת לאפשר לפרקליטות הטורקית לשקוד על הגשת כתב אישום בסעיף של ריגול. יש דד-ליין של 20 יום, אבל הם יכולים להיות יותר מ-20 יום. אני נכנסתי לפעולה במישור המשפטי ובכוונתי להגיע בהקדם לטורקיה על מנת להפוך את ההחלטה הזו בהקדם האפשרי".
הוא הוסיף: "לשיטת הפרקליטות הטורקית יש עניין ציבורי בהעמדה לדין, ובגלל שיש עניין לציבור ובגלל שהם רואים את התמונה, ככל הנראה, בצורה הזויה ומופרכת ואחרת מאיתנו, הם החליטו להגיש כתב אישום ואני מביע צער רב על כך. הייתי עד לשיחה בין האמא לבין בני המשפחה והיא ביקשה לסייע לה בכל דרך ולעזור לה במצוקה הקשה ביותר שהם נמצאים. אני חושב שמה שראינו היום זו החלטה הזויה שמנוגדת לכל האמנות בדבר מעצר בין מדינות והגיעה העת להפוך את ההחלטה הזאת". עורך הדין והמשפחה צפויים להמריא לטורקיה בימים הקרובים, ובכוונתם לנסות לערער על הארכת המעצר.
מעצרם של השניים הוארך מוקדם יותר בניגוד לציפיות בישראל ב-20 יום, אחרי שנעצרו מוקדם יותר השבוע באיסטנבול על-ידי הביון הטורקי כי צילמו ארמון המשמש את הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. הטורקים הודיעו מוקדם יותר לישראל כי הזוג יגורש לפי דרישת המשטרה, אולם התובע הטורקי דרש במפתיע להאריך את מעצרם. בישראל פועלים מול הטורקים בשקט, כדי להימנע מתקרית מדינית.
2 צפייה בגלריה
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, עם ארמון ארדואן מסומן בעיגול
אחותה של נטלי, אתי, אמרה ל-ynet מוקדם יותר כי קיבלה מסר מבני הזוג שבו נאמר לה: "תעזרו לי, תצילו אותי. תהפכו את הארץ ותצילו אותנו". היא סיפרה כי את המסר קיבלה מעורך הדין המקומי של השניים, שציין כי החלטת השופט למעשה קובעת כי הם יישארו במעצר עד תחילת משפטם.
בני הזוג, תושבי מודיעין ונהגי אגד במקצועם, צילמו את מעונו של ארדואן בעת שהיו בקומת המסעדות של מגדל התקשורת של איסטנבול, המבנה הגבוה ביותר באיסטנבול ובאירופה. לפי הדיווחים מטורקיה, הם צילמו מהמגדל תמונות רבות של איסטנבול ושוחחו ביניהם לאחר שזיהו את מעונו של נשיא טורקיה. איש צוות שהיה במקום שמע את השיחה בין השניים ודיווח למשטרה, ומכיוון שבטורקיה מדובר בעבירה על החוק - השניים נעצרו.
יחד עם בני הזוג נעצר גם מכר טורקי מקומי, ועורך דינו עדכן אמש את בני המשפחה של הזוג בישראל כי השניים יובאו בפני שופט באיסטנבול. מוקדם יותר אתמול פורסם ב-ynet כי השלטונות הטורקיים לא דיווחו על המעצר לקונסוליה הישראלית, גם יומיים לאחר המעצר: הייתה זו אשתו של אותו אזרח טורקי, שנעצר יחד עם בני הזוג, שדיווחה על כך לבני המשפחה שלהם בישראל.