בתחילת השבוע פרסמה שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, מרים אילני, שלושה פסקי דין הנוגעים לר', ב' וג' - שני גברים ערבים שנכלאו ועונו, וצעירה ערביה שעונתה ונרצחה - המחייבים את הרשות הפלסטינית בפיצוי בסכום כולל של 10 מיליון שקלים, עבור עינויים ורצח של משתפי פעולה.
פסק דין תקדימי, שניתן בשנת 2017 בבית המשפט המחוזי בירושלים, חשף כיצד נוהגת הרשות הפלסטינית במי שהיא חושדת שהינו משתף פעולה עם ישראל. פסק הדין הצביע על עינויים קשים שעברו מי שהואשמו בשיתוף פעולה עם מדינת ישראל, וחייב את הרשות לפצות עשרות תובעים בגין כליאת שווא ועינויים, אך סכום הפיצוי לא צוין. כשנה לאחר מכן חייב בית המשפט המחוזי את הרשות הפלסטינית לשלם פיצויים של 13 מיליון שקלים בגין נזק כללי שנגרם ל-65 משתפי פעולה. כעת, מפרסם בית המשפט פסקי דין אזרחיים ראשוניים בגין נזק ספציפי שנגרם לשלושה מתוך ה-65, שיחייבו את הרשות לפצות אותם ב-10 מיליון שקלים.
2 צפייה בגלריה
אנשי חמאס מוציאים להורג משתפי פעולה בעזה. ארכיון
אנשי חמאס מוציאים להורג משתפי פעולה בעזה. ארכיון
אנשי חמאס מוציאים להורג משתפי פעולה בעזה. ארכיון
(צילום: רויטרס)
בפסק הדין בעניינה של ר', נערה בת 20 שעונתה ונרצחה ע"י הרשות בחשד לשיתוף פעולה עם ישראל, פסק בית המשפט פיצוי בסך 4.66 מיליון שקלים, מתוכם נפסקו 800 אלף שקלים עבור כאב וסבל וקיצור תוחלת חיים "בשים לב לגילה הצעיר של המנוחה בעת רציחתה, ולפחד שחוותה בעת האירוע". כמו כן, שלושה מיליון מתוך סכום הפיצוי נפסקו כפיצוי עונשי בגין "הרצח הנורא של בחורה צעירה שטרם מלאו לה 20 שנה".
בפסק דינו של ב', שהרשות הפלסטינית גזרה עליו גזר דין מוות בשל שיתוף פעולה עם ישראל והקלה את עונש לשבע שנות מאסר - נפסקו פיצויים בסך 3.16 מיליון שקלים. מתוכם, כ-1.3 מיליון בגין כליאת שווא, 400 אלף בגין כאב וסבל, ופיצויי עונשין בסך 500 אלף שקלים, בגין "המעשים החמורים והאכזריים במיוחד המעוררים סלידה ושאט נפש". שאר הסכומים נפסקו לו בגין הנכויות שמהן הוא סובל בעקבות העינויים שעבר, המתוארים בפסק הדין: "שינה בצינוק עם מים בגובה סנטימטר כדי למנוע ממנו לשכב על הקרקע. כשהתעורר היו מכים אותו, והחוקרים היו מכבים עליו סיגריות, מטיחים את ראשו בעוצמה בקיר, וכן הכניסו אותו לתא קטן ומבודד למשך שלושה חודשים כשהוא לבוש רק בתחתונים, ולא אפשרו לו להתפנות".
עוד תואר בכתב האישום: "החוקרים נהגו להעלותו לגג בית המעצר ולהכניסו לדוד מים קרים למשך לילות שלמים. ימים רבים קשרו את ידיו מעל הראש ותלו אותו כל הלילה מהתקרה כשהוא לבוש בתחתונים בלבד, שפכו עליו מים קרים וכיוונו אליו מאוורר, ואחד החוקרים אף השתין על ראשו. החוקרים ציירו סולם על הקיר וביקשו מהתובע לטפס עליו, וכשכשל נתנו לו מכות רצח".
בפסק דין בעניינו של ג' – שנאסר ע"י הרשות הפלסטינית למשך 13 חודשים – נפסקו פיצויים בסך 1.8 מיליון שקלים. מתוכם נפסקו 400 אלף בגין כאב וסבל, "בשים לב לעינויים הקשים שחווה התובע בתקופת הכליאה, כמו גם לפחד המתמיד שהתובע היה שרוי בו במשך 13 חודשים". בנוסף נפסקו פיצויי עונשין בסך 500,000 אלף שקלים, "בשים לב למעשים החמורים והמזעזעים שנעשו כלפי התובע בזדון ובאכזריות, בין היתר כדי לזרוע אימה ופחד בקרב העושים עבודת קודש ומסייעים למדינת ישראל בסיכול פעולות טרור אכזריות".
2 צפייה בגלריה
עו״ד ברק קדם מייצג את התובעים
עו״ד ברק קדם מייצג את התובעים
עורכי הדין ברק קדם ואריה ארבוס, שייצגו את התובעים
(צילום: עדי לם, שחר כהן)
שאר הסכומים נפסקו לו בגין הנכויות שמהן הוא סובל בעקבות העינויים שעבר ובהם: "מכות בידיים וברגליים במקלות ובכבלי חשמל, קשירת הרגליים אל קלשניקוב והכאה, מניעת גישה לשירותים, השמת הרגליים במים קרים באופן שהוא לא יכול היה ללכת לאחר מכן במשך מספר ימים". עוד נכתב: "חשיפתו לרצח שלושה עצורים בבית הכלא, איום ברצח, שבירת שיניו ועינויים נוספים".
עורכי הדין ברק קדם ואריה ארבוס, שייצגו את התובעים, ומייצגים כ-70 משתפי פעולה נוספים המנהלים תביעה נגד הרשות הפלסטינית, מסרו כי "פסק דינו של בית המשפט המחוזי עושה צדק עם בני משפחת הנרצחת ועם שני הסייענים האחרים, שעונו קשות במרתפי הרשות הפלסטינית. פסק הדין הוא ביטוי נוסף לאחוות הישראלי והפלסטיני הנלחמים כתף אל כתף בטרור ובתומכיו, וקריאת עידוד לפלסטינים נוספים להקשיב לצו המצפון ולסייע לישראל למנוע טרור".