הטענות לאלימות השוטרים במחוז חוף מובילות להקמת ועדת בדיקה - ולקרב בתוך המשטרה: מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי מינה היום (רביעי) צוות בדיקה ארצי, בראשות ראש אגף המבצעים ניצב סיגל בר צבי, כדי לתחקר את האירועים בהפגנה סמוך לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. כך נודע ל-ynet.
הצוות יבדוק ויחקור את תפקוד השוטרים והקצינים בשטח - השימוש בכוח, ההנחיות שניתנו ובין היתר גם את אופן התנהלות מפקד תחנת חדרה, מפקד המרחב ומפקד מחוז חוף יורם סופר. הצוות החל את עבודתו ויגיש את ממצאיו למפכ"ל המשטרה. יודגש כי אם יעלו ממצאים הקשורים לאלימות, הם יועברו למח"ש. הצוות יתמקד בכמה שאלות. ראשית, יבחן אם היה מודיעין על הפגנה צפויה, ואם כן - למה לא נערכו במחוז. מלבד זאת, ייבדקו זמני התגובה של הכוחות שהוקפצו לשטח, ואם היו מתעדים משטרתיים שצילמו את המתרחש בהפגנה. "מי שחוקר אלימות שוטרים במידה והייתה זה מח"ש. אם יעלו ממצאים כאלה הם יועברו לידיעתם" אמר בכיר במשטרה. בינתיים, במח"ש קיבלו שלוש תלונות על אלימות משטרתית בהפגנה. טרם נפתחה חקירה ביניין, אך הוא נמצא בבחינה.
4 צפייה בגלריה
מחאה נגד המהפכה המשפטית בקיסריה מול ביתו של נתניהו
מחאה נגד המהפכה המשפטית בקיסריה מול ביתו של נתניהו
העימותים בהפגנה מול ביתו של נתניהו בקיסריה, ביום שישי
4 צפייה בגלריה
עמר בר לב, יעקב שבתאי, יורם סופר ושמעון לנקרי
עמר בר לב, יעקב שבתאי, יורם סופר ושמעון לנקרי
ניצב סופר לצד המפכ"ל שבתאי. קרב האשמות
(צילום: גיל נחושתן)
ביקורת חריפה נמתחה על סופר, בעקבות התנהלות המחוז שלו בהפגנות. "נראה שהוא עושה כל מאמץ להראות לשר איתמר בן גביר שהוא יוכל לטפל בהפגנות בתל אביב ביד קשה. יש לו מטרה להיות מפכ"ל אבל לא כל האמצעים קדושים", אמר בכיר במשטרה.
מקורביו של ניצב סופר זעמו על המפכ"ל, ואמרו כי גילו על קיומה של הוועדה בעקבות הפרסום הראשון ב-ynet. סופר היה בדיון ביטחוני במחוז שנגע להיערכות לסוף השבוע, ובמהלכו התברר לו על אותו צוות בדיקה שהוקם. גורמים במחוז חוף הביעו ביקורת על כך שהוא לא עודכן מראש ולמד על עצם הקמת הוועדה מהפרסום בתקשורת.
מנגד, בכיר במשטרה טען כי סופר עודכן על צוות הבדיקה מהמפכ"ל בשיחת ועידה שהתקיימה במוצאי שבת עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהיה על הקו.
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול תחנת משטרה חדרה לשחרור עצורים שהפגינו מול ביתו של נתניהו בקיסריה
הפגנה מול תחנת משטרה חדרה לשחרור עצורים שהפגינו מול ביתו של נתניהו בקיסריה
ההפגנה מול תחנת חדרה
לאחר העימותים ליד ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה, ביום שישי האחרון, האשימו פעילי המחאה את המשטרה באלימות חריגה, וטענו ששוטרי יס"מ גרמו לשבירת אפו של אחד מהם. במשטרה טענו בתגובה כי המפגינים תקפו בעצמם את השוטרים.
שלושה מפגינים נעצרו במחאה בקיסריה, בהם משה רדמן, אחד הפעילים הבולטים במחאה. אחרי חצות עברה המחאה לשערי תחנת חדרה, ושם נרשמו עימותים ומעצרים נוספים שלדברי המוחים נעשו תוך שימוש באלימות. "סתם עוצרים אנשים, מפקד המשטרה המקומי איבד את זה לגמרי. סתם קוטפים אנשים שמפגינים מחוץ לתחנת חדרה", אמר אחד מהם.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שוחח במוצאי שבת עם המפכ"ל קובי שבתאי ומפקד מחוז חוף וגיבה את התנהלות השוטרים מול המפגינים בקיסריה ובחדרה. "קבוצת מתפרעים, שלא מייצגת את כלל המפגינים, התנהגה בניגוד לחוק, מיררה את חיי התושבים, סירבה להנחיות השוטרים ובסופו של דבר התנפלה על השוטרים שביקשו לאכוף את החוק, תקפו שוטרים ואף הגיעו לתחנות משטרה וביקשו לחסום אותן", אמר. הוא קרא לפרקליטות "למצות את הדין מול המפגינים". לדבריו, "מי שתוקף שוטרים יש לנהוג כלפיו באפס סובלנות, ותפקידנו לגונן על השוטרים והדמוקרטיה".