5 צפייה בגלריה
בית פרומין לאורך השנים
בית פרומין לאורך השנים
חזית בית פרומין ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים
(צילום: דוד אלדן - לע"מ)
במשך 16 שנה הוא שימש כמשכן הדמוקרטיה הישראלית. חלונותיו נופצו בהפגנות סוערות נגד הסכם השילומים, נשיאי מדינה הושבעו בו וגם נשמעה שם ההכרזה הדרמטית של ראש הממשלה דוד בן גוריון: "אדולף אייכמן בידינו". היום (ראשון) ייחתם בבית פרומין בירושלים ההסכם שיחל את העבודות להפיכתו למוזיאון הכנסת.
הבית הזה ראה הכל. המבנה הצפוף יחסית במרכז העיר ירושלים שימש את מדינת ישראל הצעירה כבית המחוקקים. ב-1948, עם הכרזת העצמאות, נדדה הכנסת בין כמה מוקדים בתל אביב ובירושלים. בתחילת 1950 היא התיישבה בבית פרומין, ברחוב המלך ג'ורג' 24 בבירה. את הבניין בנתה משפחת פרומין, והוא בכלל יועד למגורים ובחזיתו אמורות היו להיות חנויות. אבל לכנסת ישראל לא היה בית, והמדינה הפקיעה ממשפחת פרומין את המבנה (וגם פיצתה אותה כספית) וחלל הכניסה, שאמור היה להיות סניף בנק, הפך לאולם המליאה.
5 צפייה בגלריה
בית פרומין לאורך השנים
בית פרומין לאורך השנים
הבית הזה ראה הכל. בית פרומין לאורך השנים
(צילום: הנס חיים פיין)
5 צפייה בגלריה
בית פרומין לאורך השנים
בית פרומין לאורך השנים
מליאת הכנסת בבית פרומין
(צילום: יהודה איזנשטרק)
במשך 16 השנים שבהן שכנה הכנסת בבית פרומין, ידע המקום כמה מהסערות הפוליטיות הגדולות בתולדות המדינה. ב-1952 הוביל מנחם בגין את הפגנת הענק נגד הסכם השילומים שעליו חתמה ממשלתו של בן גוריון. בשיאה, הגיעו מפגינים זועמים אל פאתי בית פרומין, השליכו אבנים על חלונותיו וניפצו אותם. ב-1957 השליך אזרח תמהוני רימון יד מיציע האורחים אל עבר אולם המליאה ופצע את בן גוריון ואת שר הדתות משה שפירא.
במקום נערכו השבעותיהם של נשיאי המדינה הראשונים: ויצמן, שז"ר ובן צבי, וב-23 במאי 1960 הדהים ראש הממשלה דוד בן גוריון כשעלה לנאום מול המליאה ואמר: "עליי להודיע בכנסת, כי לפני זמן מה נתגלה על ידי שירותי הביטחון הישראליים אחד מגדולי פושעי הנאצים, אדולף אייכמן, האחראי למה שהם קראו 'הפתרון הסופי של בעיית היהודים', כלומר השמדת שישה מיליונים מיהדות אירופה. אדולף אייכמן כבר נמצא במעצר בארץ, ויעמוד בקרוב למשפט בישראל".
5 צפייה בגלריה
בית פרומין לאורך השנים
בית פרומין לאורך השנים
גולדה מאיר, לימים ראש הממשלה הרביעית, וח"כ פנחס לבון
(צילום: פריץ כהן)
5 צפייה בגלריה
בית פרומין לאורך השנים
בית פרומין לאורך השנים
(צילום: טדי בראונר - לע"מ)
עם המעבר של הכנסת למשכנה החדש בגבעת רם, הפך בית פרומין למשרד התיירות ולאחר מכן לבית הדין הרבני של ירושלים. בתחילת שנות ה-2000 נמכר הבניין ליזם ירושלמי שהתכוון להרוס אותו ולבנות על חורבותיו מגדל רב קומות. התכנון הזה יצר סקנדל ציבורי, שבסופו המדינה הלאימה את הבניין, פיצתה את היזמים והכריזה על כוונה להקים בו מוזיאון ומרכז ללימודי דמוקרטיה.
באירוע שייערך היום יוצגו הדמיות של התצוגה האור-קולית שתיבנה בבית פרומין, יוצגו השחזור הצפוי של לשכת היו"ר, מזנון הח"כים - כולל התפריטים ההיסטוריים - וכמובן, אולם המליאה. העבודות צפויות להימשך 27 חודשים.
"היום הוא יום היסטורי מבחינתי", אמר מנכ"ל הכנסת גיל סגל. "מוזיאון הכנסת יאפשר הצצה חדשנית ומרתקת על האנשים, האירועים והסיפורים שעיצבו אותנו כחברה וכאומה ישראלית". יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי: "המוזיאון, שיוקדש לחינוך, לדמוקרטיה וערכיה, יהווה צוהר אל ימיה הראשונים של הכנסת וישמור על הזיכרון הקולקטיבי של החיים הפרלמנטריים בישראל. כילד שגדל בסמוך למשכן הכנסת הישנה, אני מתרגש עד עמקי נשמתי לחנוך כיו"ר את תחילת העבודות להקמתו".