פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד אוסאמה אלעוקבי (54), תושב הפזורה בנגב, בגין מגע עם סוכן זר ואיסור פעולה ברכוש למטרת טרור, ואיסור פעולה ברכוש טרור. הנאשם, אזרח ישראלי שנולד בעזה, שימש סגן מנהל סניף התנועה האיסלאמית הצפונית ביישוב חורה שבנגב משנת 2006 ועד להכרזתה בשנת 2015 כהתאחדות בלתי מותרת. הוא גם שימש כמטיף במסגדים בכפרים וברשויות הבדואיות בנגב.
אלעוקבי נעצר בחודש שעבר ומכתב האישום החמור שהוגש נגדו עולה כי נפגש במשך תקופה ארוכה עם חברי חמאס, ובהם בכירים ביותר בטורקיה, וניסה להסתיר זאת. בהודעת שב"כ נמסר כי במהלך ביקורו האחרון בטורקיה בחודש יוני 2023, השתתף אוסאמה בפורום מצומצם שבו נפגש, הן עם בכיר חמאס המקורב לצמרת הנהגת החמאס בחו"ל, והן עם סאלח אל-ערורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אשר נהרג בלבנון בחודש ינואר 2024.
2 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי - פגש את הנאשם בטורקיה
על פי כתב האישום, הוא קיבל מעטפה עם כסף מפעיל חמאס בכיר באחת מפגישותיו עימו בטורקיה. הנאשם העביר כסף במשך תקופה ארוכה לחבר חמאס מחאן יונס, והמשיך לעשות זאת גם כאשר בשלב כלשהו התברר לו כי חלק מהכסף מועבר לצורך חפירת מנהרות של חמאס.
בשנת 2020, כך על פי כתב האישום, יצר עימו קשר הדוד שלו, מוחמד אלעוקבה, שמתגורר בנוסייראת שבעזה. משלב זה ובמשך שלוש שנים הוא נהג להעביר כספים לדודו במזומן באמצעות סוחר מעזה, שהיה בעל היתר כניסה לישראל. בשלב מסוים החל להעביר לתושב חאן יונס כספי סיוע, וב-2023 האחרון התוודה בפניו שהוא פעיל חמאס. עוד סיפר לו כי הכספים שהוא מעביר לו משמשים, בין היתר, לפעילי חמאס אשר חופרים מנהרות עבור ארגון הטרור. למרות דברים אלה המשיך הנאשם להעביר לו כסף, ובסך הכל העביר לו כ-60 אלף שקל.
את הכספים קיבל מתרומות שהיה אוסף במסגדים שבהם הטיף. לפי כתב האישום, בטיסותיו לטורקיה יצר קשר עם פעיל בחמאס, שהבטיח לו כי ישתדל לסייע כספית לנאשם לטובת הבדואים בנגב. הנאשם נפגש עם פעיל חמאס בשם אברהים משאווחי, וניסה לטשטש את הקשר שלו עימו באמצעות רכישת סים טורקי. במהלך נסיעותיו לטורקיה בשנת 2023 בחודש יוני קיבל מפעילי חמאס מעטפה ובה 15 אלף דולר לטובת הבדואים בנגב. פעיל החמאס אמר לנאשם שייקח 1,000 דולר לצרכיו האישיים.
"אוסאמה עשה שימוש באשתו ככיסוי למצג שווא של טיול זוגי. במסגרת פגישות אלו בטורקיה גייס כספים מפעילי חמאס בעבור פעילותו בנגב"
לאחר שהבין שלא יוכל להכניס את הכסף המזומן שקיבל לארץ, סיכם שיעביר את המעטפה לאדם אחר, ויגייס בארץ באמצעות תרומות במסגדים את אותו הסכום. לפי כתב האישום, הנאשם ביקש מאשתו להצטרף עימו לפגישותיו עם פעילי חמאס כדי לטשטש את מהותן של אותן פגישות.
בהודעת שב"כ נכתב כי "אוסאמה עשה שימוש באשתו ככיסוי למצג שווא של טיול זוגי. במסגרת פגישות אלו בטורקיה גייס כספים מפעילי חמאס בעבור פעילותו בנגב".
2 צפייה בגלריה
תיעוד ממנהרת חמאס בחאן יונס בה היו חטופים
תיעוד ממנהרת חמאס בחאן יונס בה היו חטופים
מנהרה של חמאס. הכספים שהועברו סייעו בבניית תשתית הטרור
(צילום: דובר צה"ל )
בכתב האישום נכתב: "הנאשם קיים ביודעין מגע עם סוכן חוץ, ואין לו הסבר לכך, וכן, עשה פעולה ברכוש טרור במטרה לקדם או לממן עבירת טרור חמורה, או במטרה לסייע לקדם או לממן פעילות של ארגון טרור".
במסגרת חקירתו בשב"כ ובימ"ר נגב וממצאים שנתפסו בביתו, נחשפה תמיכה והזדהות עם אידיאולוגית החמאס, לצד ראיות כי העביר סיוע כספי לפעיל חמאס ברצועת עזה בהיקף של עשרות אלפי שקלים במשך שנים.
הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לעצור את הנאשם עד תום ההליכים.