2 צפייה בגלריה
חברת מקורות בתוכנית העברת מים מישראל לירדן
חברת מקורות בתוכנית העברת מים מישראל לירדן
הצינור שיעביר מים לירדן
אחרי הפסקה של חודשיים, חברת מקורות חידשה את שאיבת המים מהכינרת למוביל הארצי בקצב של כמיליון קוב ביום, מה שיוריד את מפלס האגם הלאומי בכל חודש בכ-20 ס"מ. השאיבה תוריד כעת את הסיכוי לפתיחת סכר דגניה לקלוש. כך אמרה אתמול (שישי) ליאת כהן-ינקלביץ', מנהלת המוביל הארצי בחברת מקורות.
לפני כחודשיים הפסיקה חברת המים הלאומית את השאיבה למוביל הארצי כדי לבצע עבודות פיתוח ותחזוקה במפעל המים הגדול שהוקם בשנת 1964. עבודות הפיתוח נעשו בין היתר במסגרת תחזוקת הצינור הישן וגם למטרת החיבור המתוכנן לפרויקט המוביל ההפוך, שיעביר מים מותפלים ממפעלי השאיבה שלאורך חופי ישראל לכינרת. למרות הפסקת השאיבה, נמשכה העברת מים לירדן וליישובי עמק הירדן.
בימים הקרובים צפויה מקורות לשאוב כמליון קוב מדי יום לצינורות המוביל הארצי, ועד סוף השנה היא צפויה לשאוב כ-200 מיליון קוב, כשכל מיליון וחצי קוב שנשאבים מהכנרת מורידים את המפלס בס"מ אחד. ללא תוספת המשקעים, השאיבה צפויה להוריד את המפלס עד סוף השנה בכ-130 ס"מ.
2 צפייה בגלריה
סכר דגניה
סכר דגניה
סכר דגניה, ארכיון
(צילום: עמית מגל)
"לצד השאיבה חשוב לציין שהכינרת גם תתמלא מגשמים נוספים שירדו בתקופה הקרובה, מהפשרת השלגים ומהזרימה בנחלים", הוסיף דני סופר, המשנה למנכ"ל מקורות. האידוי השנתי הממוצע מהכנרת עומד על כ-250 מיליון קוב מים. "המטרה שלנו היא לשמור על מפלסים ירוקים, שהכינרת תישאר כמאגר מים אופרטיבי וגדול, ושלא תגלוש. לאור המפלס הנוכחי וחזרת השאיבה, צריכים להיות אירועי גשם מאוד גדולים כדי לפתוח את הסכר, וההסתברות שיתרחשו מאוד קטנה", אמר.