קריאות "דיקטטור" נגד רוטמן, ח"כים טיפסו על שולחן הוועדה והורחקו, ושלב החקיקה של המהפכה המשפטית יצא לדרך רשמית: ועדת חוקה, חוק ומשפט, אישרה הבוקר (שני) לקריאה ראשונה שניים מסעיפי המהפכה - שיאפשרו לקואליציה לשלוט בוועדה לבחירת שופטים באמצעות שינוי הרכב הוועדה ותחסום את האפשרות של בג"ץ לדון בחוקיות חוקי יסוד. תשעה מחברי הוועדה תמכו בהצעה ושבעה התנגדו לה. להצבעות על הסעיפים הראשונים במהפכה קדמה מהומה חסרת תקדים בוועדה שכללה צעקות, הרחקות של חברי כנסת מהאופוזיציה ואף בכי.

הסעיפים שאושרו לקריאה ראשונה:

• שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיבטיח שליטה מוחלטת לקואליציה • שימוע בוועדת חוקה למועמדים לבית המשפט העליון • הוועדה לבחירת שופטים תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה חברים • איסור על התערבות בג"ץ בחוקי יסוד, שיחסום את אפשרות העליון לדון בחוקיותם
יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, בירך על יוזמת מתווה הפשרה שהציג נשיא המדינה יצחק הרצוג, אך בהצהרה טרם כינוס הוועדה עמד בסירובו להקפיא את תהליך החקיקה. זמן קצר לאחר מכן החלו הדיונים בוועדת החוקה, שבמהלכם שרו חברי האופוזיציה "אין לי ארץ אחרת" ודפקו על השולחנות, חלקם כינו את יו"ר הוועדה "דיקטטור". בעקבות המהומה פרצה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו בבכי. לאחר ההצבעות על כמה מהחוקים נאם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שקרא בעבר להידברות.
הוא התייחס למתווה הנשיא: "מבחינתנו הקריאה של הנשיא היא קריאה חשובה, אבל מה שקרה פה מוכיח שהיא מתייתרת כי התהליך נוסע". גנץ פנה לנתניהו: "ירי בתנועה הוא ירי לא במדויק. צריך לעצור את החקיקה, לזהות את המטרות ולהביא מוצר איכותי שישרת את מדינת ישראל". לדבריו, הרפורמה "משרתת את צרכי הפוליטיקאים ולא את צרכי המדינה עצמה".
שידור ישיר מוועדת החוקה (צילום: ערוץ כנסת)


6 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
הכאוס בוועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת)
6 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
"בהידברות כנה נוכל לצמצם את הפערים". רוטמן
(צילום: רפי קוץ)
6 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
יוראי להב הרצנו מורחק
(צילום: רפי קוץ)
לפני הנוסח שאושר, נסביר, ישונה הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שמתוך תשעה חברי הוועדה, שבראשה יעמוד שר המשפטים, יהיה רוב של חמישה חברים לקואליציה, חבר אופוזיציה אחד, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים. הוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה חברים. בנוסף, בית המשפט לא יוכל להתערב בתוקפם של חוקי יסוד. בנוסף אושר כי ועדת החוקה תזמן שופטים המועמדים לבית המשפט העליון לשימוע בוועדה.
בפתח הדיון בוועדת החוקה צחק רוטמן ואמר לנציגי האופוזיציה כי "אני מבין שאתם במצב רוח טוב, זה יום חג". חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה השיב כי "זה יום אבל", וחברי אופוזיציה אחרים קראו "ביזיון" ו"בושה" לעבר יו"ר הוועדה. בשלב מסוים התחיל רוטמן להוציא חברי כנסת מהדיון, ולדימיר בליאק ויוראי להב הרצנו מיש עתיד טיפסו על השולחן, קמו לעברו והוצאו בכוח. חבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית קרא לעבר חברת הכנסת דבי ביטון מיש עתיד "גזגזי" כשהורחקה.
לאחר ההרחקה אמר להב הרצנו במשדר המיוחד של אולפן ynet: "אני חציתי את גבולות השולחן, אבל הם חצו את גבולות הדמוקרטיה". סך הכול הורחקו 17 חברי כנסת מהדיון, ולאחר שהורחקו התגודדו עוד עשרות בסמוך לדלתות וועדה וצעקו "בושה" ו-"דמוקרטיה".
בהצהרתו לפני הדיון רוטמן בירך על יוזמת נשיא המדינה הרצוג, ואמר כי בנאומו הדגיש הרצוג את "חשיבותה של האחדות בעם ישראל, ואת הצורך החיוני בתיקון מערכת המשפט". לדבריו, הפערים בין מתווה הפתיחה של נשיא המדינה לבין טיוטות הצעות החוק שהגיש והמתווה שהציג שר המשפטים יריב לוין, "אינם זניחים אך גם אינם גדולים, ובוודאי אינם מצדיקים נבואות אפוקליפסה".
6 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
"לא עושים הידברות עם אקדח לרקה". המהומה בוועדה
(צילום: רפי קוץ)
6 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
מהומה חסרת תקדים
(צילום: רפי קוץ)


6 צפייה בגלריה
חסימת תנועה בכביש 1 במחאה על הרפורמה
חסימת תנועה בכביש 1 במחאה על הרפורמה
חסימת תנועה בכביש 1 במחאה על המהפכה המשפטית, הבוקר
משבר המהפכה המשפטית: הצעת הפשרה של הנשיא הרצוג
יו"ר ועדת החוקה טען כי "בהידברות כנה בין אופוזיציה לקואליציה, אני מאמין שנוכל לצמצם את הפערים ולשאוף לתוכנית שתיהנה מהסכמה רחבה". רוטמן טען כי אין לו שליטה על מועד ההצבעה במליאה, אך ההצבעה בוועדה התקיימה היום כרגיל. הוא קרא להידברות ללא דחיית החקיקה, "כבר היום ועוד לפני שההצעה תעלה להצבעה בקריאה הראשונה במליאה", בתיווך הנשיא ועם כל נציג של האופוזיציה שירצה בכך. עם זאת, רוטמן הדגיש כי הדיונים בפרטי החקיקה יתבצעו אך ורק בכנסת. הוא קרא לחברי האופוזיציה ולנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות להגיע להידברות בתיווך הנשיא, ללא תנאים מוקדמים.
יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה להצהרת רוטמן לאחר ההצבעה על כמה מסעיפי המהפכה ואמרה: "ראיתי הבוקר שהתרגשת מדברי הנשיא ואתה בעד הידברות. כולנו ראינו איך התנהלו הדיונים, ככה לא מתנהלים דיונים של בהידברות. אתה ביזית את הוועדה הזו. מעולם לא ראיתי התנהלות כזו בכל שנותיי. אנחנו באנו לשים סוף להשתוללות הזו. אתם רוצים לשרת אך ורק את עצמכם". היא פנתה ליו"ר הוועדה: "אתה רוצה הידברות? עצור את החקיקה". ח"כ מלינובסקי הוסיפה: "לא עושים הידברות עם אקדח לרקה".
גורמים באופוזיציה אמרו בעקבות דברי רוטמן כי "בשורה התחתונה, הוא מסרב לעצור את הליך החקיקה, וזה אומר דחייה של הצעת הנשיא בפועל. גם דחיית החקיקה במליאה מיום רביעי ליום שני הבא היא לא צעד רציני לקראת הידברות, משום שבכל מקרה היו דוחים כדי לא לבקש פטור מחובת הנחה". הגורמים הוסיפו שאם הנשיא יפתח בשיחות רשמיות, הם יגיעו וייקחו חלק. "אם הקואליציה לא תגיע ותמשיך את החקיקה זה יהיה ביזוי הנשיא וביזוי ההצעה", אמרו.
ברקע הדיון והצהרת רוטמן, מתקיימת היום שביתת מחאה במאות חברות וארגונים נגד השינויים במערכת המשפט. בנוסף, עשרות אלפי אנשים צפויים להפגין מחוץ לכנסת, ומחאות החלו כבר הבוקר עם חסימת הכניסה לנתב"ג מכביש 1, צעדת הורים ותלמידים בתל אביב, חסימת ביתו של השר וסרלאוף, שיירות מחאה ועוד.