במועצת הביטחון של האו"ם התקיים הערב (יום ב') דיון פומבי על המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה. הדיון המיוחד התקיים לבקשת ארה"ב, ורוסיה ניסתה לסכל אותו. רוסיה ובעלת בריתה סין הצביעו נגד קיום הדיון הפומבי, אך עשר חברות נוספות במועצת הביטחון הצביעו בעד. עוד שלוש נמנעו.

12 צפייה בגלריה
חצי חצי ולדימיר פוטין ומתנדבים ל צבא אוקראינה ב תרגיל הכנות לפלישה של רוסיה
חצי חצי ולדימיר פוטין ומתנדבים ל צבא אוקראינה ב תרגיל הכנות לפלישה של רוסיה
פוטין יפלוש לאוקראינה? השגריר הרוסי מכחיש
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישיבה הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישיבה הבית הלבן
ביידן איים בסנקציות חסרות תקדים
(צילום: רויטרס)
השגריר הרוסי באו"ם, וסילי נבנזיה, מחה על כינוס מועצת הביטחון. לטענתו מדובר בניסיון "להטעות את הקהילה הבינלאומית" ובדוגמה ל"דיפלומטיית המגפון" האמריקנית, שמנסה "לעורר היסטריה". נבנזיה התעמת עם שגרירת ארה"ב, לינדה תומאס-גרינפלד, וטען שארה"ב וארצות המערב הן אלה שמעוניינות במלחמה במזרח אירופה - מלחמה שלדבריו רוסיה כלל לא מתכננת לנהל.
"הדיונים על איום של מלחמה הם פרובוקציה בעצמה"', אמר השגריר הרוסי באו"ם. "אתם כמעט קוראים לזה, אתם רוצים שזה יקרה, אתם מחכים שזה יקרה - כאילו שאתם רוצים שהמילים שלכם יהפכו למציאות, וזאת למרות העובדה שאנחנו דוחים בעקבות את הטענות האלה". השגריר הרוסי ציין במועצת הביטחון שאף פוליטיקאי או איש ציבור רוסי לא איים שארצו תפלוש לאוקראינה.

"ארה"ב העלתה נאצים לשלטון באוקראינה"

בהתבטאות חריפה במיוחד האשים השגריר הרוסי את ארה"ב בהדחתו של הנשיא האוקראיני ויקטור ינוקוביץ', שהיה פרו-רוסי, ואמר שאותה הדחה ב-2014 העלתה לשלטון "לאומנים, קיצוניים, שונאי-רוסים ונאצים טהורים". לדבריו הדחתו של ינוקוביץ' יצרה יריבות בין קייב למוסקבה.
12 צפייה בגלריה
וסילי נבנזיה שגריר רוסיה ב או"ם
וסילי נבנזיה שגריר רוסיה ב או"ם
השגריר הרוסי בדיון במועצת הביטחון, היום
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
שגרירת ארה"ב ב או"ם לינדה תומאס גרינפלד
שגרירת ארה"ב ב או"ם לינדה תומאס גרינפלד
שגרירת ארה"ב תומאס-גרינפלד
(צילום: AFP)
השגריר הרוסי באו"ם אמר שאין הוכחה לכך שרוסיה מתכננת פעולה צבאית נגד אוקראינה. הוא ציין שבאו"ם מעולם לא אישרו את הדיווחים במערב על ריכוז של כ-100,000 חיילים רוסים בקרבת הגבול עם אוקראינה. לדברי השגריר המשבר במדינה השכנה – שם נלחמים הכוחות האוקראיניים בבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה - הוא סכסוך מקומי שלרוסיה "אין שום קשר אליו".
תומאס-גרינפלד דחתה את דברי השגריר הרוסי. "תדמיינו כמה זה לא היה נוח לכם אם 100,000 חיילים היו בגבול שלכם. זה ריכוז הכוחות הגדול באירופה זה עשרות שנים", אמרה השגרירה, וציינה שמוסקבה ממשיכה לתגבר את הכוחות. "בזמן שאנחנו מדברים, רוסיה שולחת עוד כוחות ונשק". השגרירה אמרה שמועצת הביטחון חייבת להתייחס לסכנות של התוקפנות הרוסית ברחבי העולם.
12 צפייה בגלריה
תרגיל של צבא רוסיה ינואר 2022 מחוז ירוסלבל
תרגיל של צבא רוסיה ינואר 2022 מחוז ירוסלבל
תרגיל צבאי של רוסיה, החודש
(צילום: EPA)
השגרירה האמריקנית טענה שבמסגרת האיום שנשקף לאוקראינה רוסיה מתכננת להגדיל את מספר החיילים שלה בבלארוס - שגובלת גם היא באוקראינה - ל-30,000 עד אמצע פברואר. באירופה חוששים שהצבא הרוסי יפלוש לאוקראינה לא רק משטח רוסיה, אלא גם משטח בלארוס, שבו מוצבים כעת אלפים מחייליו, לטענת מוסקבה לרגל תרגיל משותף עם הצבא הבלארוסי.

הבית הלבן: "רוסיה עלולה לפלוש בכל רגע"

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה הערב שרוסיה כבר שלחה 5,000 חיילים לבלארוס, ומתכננת לשלוח כוחות נוספים בשבועות הקרובים. "אנחנו מרגישים שחשוב להיות גלויים וישירים לגבי האיום הרוסי", אמרה סאקי. "זה מסוכן. אנחנו אומרים כבר יותר משבוע שרוסיה עלולה לפלוש בכל רגע".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר היום פעם נוספת שההשלכות של פלישה רוסית יהיו חמורות. הוא הביע תקווה שרוסיה מעוניינת בפתרון דיפלומטי למתיחות והדגיש: "אם רוסיה תבחר לזנוח את הדיפלומטיה ותתקוף את אוקראינה, היא תישא באחריות ותתמודד עם השלכות קשות ומהירות".
12 צפייה בגלריה
 חרקוב טנקים של צבא אוקראינה
 חרקוב טנקים של צבא אוקראינה
טנקים של צבא אוקראינה
(צילום: AP)
ביידן הזהיר את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסנקציות חסרות תקדים במקרה של פעולה צבאית באוקראינה. הוא איים בסנקציות ישירות על פוטין - מהלך שבמוסקבה אמרו שיהיה שווה ערך לניתוק היחסים. גורם אמריקני בכיר אמר היום שארה"ב ובעלות בריתה הכינו רשימה של בכירים רוסים – חלקם מקורבים לפוטין – שייענשו אם כוחות רוסיים יחצו את הגבול לאוקראינה.
ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות העבירו לאחרונה סיוע צבאי לאוקראינה - כולל טילים נגד טנקים ונגד מטוסים - כדי לעזור לה להיערך למתקפה רוסית. הפנטגון הודיע החודש ש-8,500 חיילים אמריקנים נמצאים בכוננות מוגברת, ועשויים להישלח בהתראה קצרה למזרח אירופה.
12 צפייה בגלריה
ארה"ב נשק אמריקני מגיע ל קייב אוקראינה
ארה"ב נשק אמריקני מגיע ל קייב אוקראינה
נשק אמריקני מגיע לקייב
(צילום: רויטרס)
ארה"ב ובעלות בריתה באירופה מאמינות שבאמצעות האיום הממשי על אוקראינה רוצה מוסקבה לאלץ את המערב להיענות לדרישות הביטחוניות המרכזיות שלה: הפסקת ההתרחבות של נאט"ו מזרחה, והבטחה להימנע מצירוף אוקראינה לברית הצפון-אטלנטית. בשבוע שעבר הגישו ארה"ב ונאט"ו את התשובות לדרישות האלה. לאחר מכן אמרה מוסקבה כי הדרישות המרכזיות לא נענו, וכי "אין הרבה מקום לאופטימיות". שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב טען אתמול שנאט"ו מעוניינת "לגרור את אוקראינה" לברית הצבאית, והצהיר שקייב לא בשלה להצטרפות - ולא תוכל לתרום לנאט"ו.