במהלך הפתיחה של מבצע "עלות השחר" הותקפו עמדות של הג'יהאד האיסלאמי על ידי גדוד הטנקים 82 מחטיבה 7 של חיל השריון. ליד אחת העמדות שעתידה הייתה להיות מותקפת חלפה ילדה קטנה, שאף נצפית מטפסת עליה בתיעוד שהפיץ דובר צה"ל הערב (שישי). בעקבות כך הורה מפקד הטנק "מיד חדל אש", והעמדה הותקפה על ידי לוחמי השריון רק לאחר כמה דקות, מבלי שנפגעו בה בלתי-מעורבים.
התיעוד שפרסם הערב דובר צה"ל מצטרף לשורה של תיעודים, סרטונים ושיחות שפרסמו במערכת הביטחון עוד במהלך המבצע ברצועת עזה. כך למשל ביום ראשון פרסם צה"ל כי חיסולו של מפקד החטיבה הדרומית של הג'יהאד האיסלאמי, חאלד מנסור, באחד ההישגים הבולטים ביותר של מבצע "עלות השחר", התעכב כמה פעמים מאותה סיבה. לפי צה"ל, "במהלך סיכול חאלד מנסור, זוהו ילדים במרחב התקיפה ועל כן נדחתה התקיפה כמה וכמה פעמים. מאוחר יותר, כאשר הילדים לא נכחו באזור, בוצעה התקיפה בהצלחה והבכיר הפלסטיני סוכל".
3 צפייה בגלריה
ילדה זוהתה רגע לפני תקיפה בעזה
ילדה זוהתה רגע לפני תקיפה בעזה
הילדה מטפסת על העמדה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
ילדה זוהתה רגע לפני תקיפה בעזה
ילדה זוהתה רגע לפני תקיפה בעזה
הילדה התרחקה מאזור התקיפה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
ילדה זוהתה רגע לפני תקיפה בעזה
ילדה זוהתה רגע לפני תקיפה בעזה
עמדת המחבלים מותקפת - לאחר שהילדה התרחקה מהמקום
(צילום: דובר צה"ל)
בתיעוד שפרסם דובר צה"ל נשמעים הקולות בקשר: "ראיתי בעצים ילדים מתרוצצים - תבטל את התקיפה". גם בפעם השנייה והשלישית לא בוצעה התקיפה בגלל ילדים. "עדיין יש שם ילדים בגינה שנמצאת ממול לבית וכמה ילדים שצמודים לבית", נאמר בקשר. רק בפעם הרביעית, בשעה 21:01, אחרי וידוא שאין ילדים באזור כלל, בוצעה התקיפה.
עוד באותו יום פרסם צה"ל שמטוס חיל האוויר שתקף מחסן של אמצעי לחימה ימיים בביתו של פעיל של הג'יהאד האיסלאמי, הפסיק את התקיפה בעקבות זיהוי של אזרח לא מעורב בטווח התקיפה.
את התיעודים האלה מפרסם צה"ל כחלק מהקרב על התודעה, בניסיון להראות כיצד צה"ל מנסה להימנע ככל הניתן מפגיעה בבלתי-מעורבים במהלך המערכות שלו נגד ארגוני הטרור בעזה.

גם בשב"כ הצטרפו לכך כשפרסמו עוד במהלך המבצע תיעוד משיחה בין רכז בארגון לפלסטיני מרצועת עזה, לפני תקיפת צה"ל באזור בו הוא נמצא, וזאת כדי להימנע מפגיעה בבלתי-מעורבים. "תתרכז בבקשה ותהיה קשוב", פונה הרכז לפלסטיני שעונה לשם אבו-חצירה, "אני לא רוצה שייפגע פה אף אחד, ואני רואה שאנשים חוזרים לבתים. האם בניין חליפה פנוי?". אבו-חצירה משיב לו: "עכשיו אין שם איש".
השיחה התבצעה כאזהרה רגע לפני תקיפת מחסן אמצעי לחימה (אמל"ח) הממוקם בבית במרכז העיר עזה. מדובר בנוהל מקובל, והיא אחת מעשרות שיחות שבוצעו על ידי השב"כ לתושבים ברצועת עזה כדי לוודא שלא יהיו נפגעים חפים מפשע. הרכז אומר לו: "ראיתי ארבעה אנשים שיצאו לפני כמה דקות", ותושב העיר עזה מסביר לו: "אלה אנשים שאמרנו להם שיצאו כי תיכף יורים. הם פחדו והתרחקו. כל הבתים מסביב לבניין ריקים". הרכז מסביר לפלסטיני מה עומד לקרות בעוד ארבע דקות מרגע סיום השיחה: "אנחנו נטיל פצצת אזהרה. אני לא רוצה שאנשים יעמדו בצומת".