המהפכה המשפטית בישראל מסוקרת בחודשים האחרונים בהרחבה בכלי התקשורת המובילים בעולם, שעוקבים גם אחרי מחאת הענק נגד החקיקה. גם היום (ב'), לקראת ההצבעה הדרמטית בכנסת, סיקרה התקשורת העולמית את ההתפתחויות, דיווחה על ההפגנות ועל הפילוג העמוק בחברה הישראלית והסבירה לקוראים על “reasonableness clause”- עילת הסבירות.
לאחר ההצבעה עלתה הדרמה לראש הכותרות באתרי החדשות הגדולים בעולם. CNN, ניו יורק טיימס, BBC ואחרים שלחו התראות "פוש" לגולשים, ובישרו על אישור "חלק מרכזי" ברפורמה "שנויה במחלוקת" - למרות "הפגנות גדולות שנמשכות חודשים וביקורת מהבית הלבן". הם דיווחו כי הרפורמה המשפטית חשפה סדקים עמוקים בחברה הישראלית, וכי מתנהל מאבק על אופי המדינה.
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
הכותרת הראשית של "ניו יורק טיימס" אחרי אישור החוק
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
התראות "פוש" של אתרים גדולים בעולם
"ניו יורק טיימס", מכלי התקשורת החשובים בעולם, עוסק תקופה ארוכה בטלטלה בישראל. באתר "ניו יורק טיימס" הקדישו לאורך היום לדרמה בישראל את הכותרת הראשית. עם אישור החוק בכנסת - כשחברי האופוזיציה נטשו את המליאה - נכתב ב"ניו יורק טיימס" כי "ממשלת הימין הקיצוני השלימה את השלב הראשון במאמץ של בנימין נתניהו לרסן את השפעת בית המשפט העליון".
לפי הדיווח של "ניו יורק טיימס", הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה הובילה למשבר הפנימי החמור ביותר בישראל מאז הקמתה. "יש פילוג בין מי שרוצים מדינה פלורליסטית וחילונית, למי שמחזיקים בעמדות דתיות ולאומניות, והקרע עמוק". באחת הכתבות שעלו ביממה האחרונה, לפני ההצבעה, נכתב כי "זהותה של ישראל עומדת על כף המאזניים".
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
ישראל העבירה את חוק הרפורמה - למרות הפגנות ענק. הכותרת של BBC
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
AP: הרפורמה חשפה סדקים עמוקים בחברה הישראלית
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
הכותרת של סוכנות הידיעות רויטרס
אחד הנושאים שעומדים בלב הסיקור העולמי הוא האולטימטום של אנשי המילואים המתנגדים לחקיקה. ב"ניו יורק טיימס" נכתב: "10,000 ישראלים הכריזו שיפסיקו להתייצב אם החוק יעבור. הדבר הוביל את הרמטכ"ל לפרסם איגרת חסרת תקדים, שבה הזהיר ש'סדקים מסוכנים' בצבא עלולים להוביל את ישראל למשבר קיומי". העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח לקוראים כי "אלפי אנשי מילואים הודיעו שלא יתייצבו, וראשי הצבא הזהירו מסכנות אפשריות לביטחון המדינה".

"לא נראה שלנתניהו אכפת מהפגיעה בדמוקרטיה"

במאמר דעה ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי "האיום הביטחוני מספר 1 על ישראל הוא בנימין נתניהו". לפי המאמר, "לא נראה שלביבי אכפת מכך שהמדיניות שלו פוגעת בדמוקרטיה הישראלית, מרסקת את יחסיה הקרובים של ישראל עם ארה"ב ואף עלולות לעורר אינתיפאדה שלישית. הנשיא ביידן, ידיד אמת של ישראל, ניסה להזהיר את ביבי מהתוכנית ההרסנית שלו – אך לשווא".
גם רשת CNN העלתה את ההצבעה לראש הכותרות באתר, ובישרה לקוראים על אישורו של חוק ששולל סמכויות מבית המשפט העליון. "חברי הכנסת אישרו את החלק הראשון בתוכנית להחלשת בתי המשפט, במה שעלול להיות הזעזוע הקיצוני ביותר במערכת המשפט מאז 1948".
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
הכותרת הראשית של CNN אחר הצהריים
הבוקר, שעות לפני ההצבעה, דיווחה התקשורת העולמית על שחרורו של ראש הממשלה נתניהו מבית החולים אחרי השתלת קוצב לב. סוכנות הידיעות AP, שדיווחיה מופיעים כלשונם באתרי חדשות רבים ברחבי העולם, דיווחה שנתניהו מתמודד עם "משבר לאומי חסר-תקדים לקראת ההצבעה בכנסת על החלק המרכזי הראשון של החקיקה לשינוי מערכת המשפט במדינה". ב-AP דווח כי המפגינים נגד החקיקה, שחשים שהמדיניות הממשלתית פוגעת ביסודות המדינה, החריפו את מחאתם, "חסמו את הכביש שמוביל לכנסת ועסקים ברחבי המדינה נסגרו כמחאה על ההצבעה".
לפי AP, את הרפורמה המשפטית מקדמת "קואליציה של מפלגות אולטרא-לאומניות ואולטרא-דתיות". סוכנות הידיעות הוסיפה שהרפורמה המשפטית מפלגת את ישראל, "מעמידה במבחן את הקשרים העדינים שמחברים את המדינה, פוגעת בלכידות הצבא ומעוררת דאגה גם בקרב בעלת הברית הקרובה ביותר של ישראל, ארה"ב".
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
הכותרות של AP על הדרמה בישראל
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הבוקר כי הנשיא יצחק הרצוג הוביל מאמצים של הרגע האחרון להגיע לפשרה. רויטרס הסבירה כי הרפורמה של ממשלת נתניהו "הובילה את ישראל לאחד המשברים הקשים ביותר שלה בעשרות השנים האחרונות". לפי רויטרס "הלחץ על נתניהו גובר בגלל הצטרפותם של הבנקים והעסקים למחאה, והמשבר גם התפשט לצבא". עוד נכתב כי "ההצבעה היום תהיה השינוי הראשון ברפורמה שמתנגדיה חוששים שתפגע בעצמאות בית המשפט אך נתניהו – שעומד למשפט על עבירות שחיתות שאותן הוא מכחיש – מתעקש שהרפורמה הכרחית".
לפי סוכנות הידיעות, הקואליציה נחושה לקדם את הרפורמה כדי לרסן בית משפט שלשיטתה מוטה פוליטית. "הממשלה הודיעה על תוכניותיה בינואר, מעט אחרי השבעתה, והובילה להפגנות חסרות תקדים, עוררה דאגה בקרב בעלות בריתה של ישראל לשלום הדמוקרטיה שלה ופגעה בכלכלה".
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
הסיקור ב"גרדיאן" הבריטי
סוכנות הידיעות הצרפתית AFP סיפרה שהרפורמה המשפטית "מפלגת את האומה מאז שהוצגה בינואר, ועוררה את אחת מתנועות המחאה הגדולות בתולדות המדינה. חברי הכנסת נערכים היום להצבעה הסופית על רכיב מרכזי ברפורמה המשפטית השנויה-במחלוקת של ממשלת הימין-הקיצוני – למרות שביידן קרא להשהיית החקיקה ה'מפלגת' אחרי חודשים של הפגנות ענק". ב"לה מונד" הצרפתי דווח כי ה"עריקות" של אנשי המילואים המתנגדים לרפורמה "החלישו את צה"ל".
גם התקשורת הבריטית מסקרת בהרחבה את הדרמה בישראל. לפי רשת BBC ישראל נמצאת באחד המשברים הקשים בתולדותיה. "מתנגדיו של נתניהו מאמינים שהרפורמה תפגע קשות בדמוקרטיה ותחליט את מערכת המשפט, תגן על נתניהו מהמשפט ותעזור לממשלתו להעביר חוקים ללא שום בלמים". בצהריים דיווחה BBC על העימותים בין המפגינים לשוטרים בשערי הכנסת.
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
"מצב חירום" בישראל, נכתב ברשת "אל-גז'ירה"
ב"גרדיאן" נכתב כי הרפורמה מעוררת מחלוקות בשורות הצבא, "שלרוב נתפס כא-פוליטי", ושסקרים מראים כי קיימת מחלוקת קשה לגבי הרפורמה במתכונתה הנוכחית. ה"גרדיאן" ציין כי בישראל, "מדינה ללא חוקה", בית המשפט העליון ממלא תפקיד חשוב - אך לשיטתם של תומכי הרפורמה השופטים מוטים לטובת השמאל וצריך לרסן את כוחם.
"מלחמת אזרחים ישראלית?", שאלה הכותרת במאמר דעה ברשת "אל-ג'זירה" הקטארית. "הג'יני יצא מהבקבוק, והפנאטים לא יפסיקו עד להגשמת הגאולה המשיחית והאפוקליפטית שלהם, ויהי מה". במאמר נכתב כי העימות הנוכחי בישראל הוא בין "שני סוגים של ציוניות: הציונות שקדמה ל-1967 וזו שאחריה: במילים אחרות, בין ציונות ליברלית וחילונית לציוניות פנאטית ופשיסטית".
12 צפייה בגלריה
הסיקור בעולם
הסיקור בעולם
"דיקטטורה נולדת לנגד עינינו": הכותרת של הליברסיון הצרפתי
בקרב אויביה של ישראל עוקבים בסיפוק אחרי ההתפתחויות, העימותים והפילוג בחברה הישראלית. "קרבות רחוב בין המפגינים למשטרת ישראל", נכתב בכותרת של סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", שדיווחה על "מצב חירום" במדינה על רקע המגעים האחרונים לקראת ההצבעה. באתר של רשת "אל-מנאר" המזוהה עם חיזבאללה דיווחו לקוראים כי "הפילוג הפוליטי העמוק בישראל התפשט לצבא, ומשפיע על הלכידות של יחידות שונות, מה שעשוי להביא לפירוקו מבפנים".
פורסם לראשונה: 13:18, 24.07.23