מיליארדר יהודי העמיד לרשות מדינת ישראל חלל גדול בשדרה החמישית בניו יורק כתרומה לאתר הנצחה למתקפת 7 באוקטובר, אך ירושלים ויתרה על התרומה משיקולי תקציב, בשל התלבטות לגבי אפיון התכנים שיוצגו ברחוב הכי יוקרתי בניו יורק ועקב חשש מוונדליזם של פרו-פלסטינים.
בחודש דצמבר האחרון פנה לקונסוליה בניו יורק איש עסקים יהודי עשיר המחזיק בנכסים רבים. לרשותו בניין בשדרה החמישית שאותו הוא מבקש להשכיר למשרדים. בקומת הרחוב יש שטח בגודל של כ-700 מטר שבעבר שימש כחנות ועכשיו חלקו משמש כמשרד מכירות לבניין. איש העסקים ביקש להעמיד את השטח בקומת הרחוב באופן מיידי לטובת מאמצי ההסברה האינטנסיביים שהחלו עם פרוץ המלחמה בעזה. השטח היה מיועד לעמוד לרשות הקונסוליה לכמה חודשים, עד למציאת שוכרים לבניין.
הקונסוליה עדכנה את המטה בישראל בנושא, אך עלו כמה בעיות מהותיות: עלתה שאלה אם אפשר לקבל תרומה עבור פעילות הסברה של משרד החוץ. עמדת אחת היועצות המשפטיות הייתה שהקונסוליה או משרד החוץ יצטרכו לשלם סכום כלשהו עבור השטח. העלויות הגבוהות קשורות בקבלת השטח, בעיצובו ובהתאמתו לצרכים של ישראל. לאחר התייעצות עם מעצבים ומפיקים, התברר שרק עלות עיצוב חלונות הראווה תהיה סביב 100 אלף דולר.
2 צפייה בגלריה
השדרה החמישית בניו יורק. האם מקדש הקניות של העיר הוא המקום הראוי לכך?
השדרה החמישית בניו יורק. האם מקדש הקניות של העיר הוא המקום הראוי לכך?
השדרה החמישית בניו יורק. האם מקדש הקניות של העיר הוא המקום הראוי לכך?
(צילום: shutterstock)
עוד התברר כי יש צורך בין היתר בגיוס עובדים לתפעול המקום ולניתוב המבקרים, במדריכים ובצוות טכני במיצבים, בניקיון ובאבטחה. עלות שכר חברת ההפקה שתעסיק את העובדים תעמוד על כעשרות אלפי דולר בחודש. מעבר לכך, הקונסוליה לא יכולה להעמיד כוח אדם מתאים לטובת אבטחת המקום, ויום עבודה של מאבטח מחברת אבטחה מקומית עומד על 1,000 דולר ליום. בשל גודל המקום, נדרשים הרבה מאבטחים מדי יום.
גורם שבחן את ההצעה אמר: "גם אם נפעיל את המקום רק בסופי שבוע - חמישי עד ראשון, ללא שבת - הגענו להערכת תפעול של 60-50 אלף דולר לפחות לחודש, בשל הצורך בחברת הפקה שתתפעל את המקום ובעיקר בחברת האבטחה שתיאלץ לאבטח".
בנוסף, בעל הבית ביקש שהביטוח יהיה באחריות הקונסוליה. היה ברור לכולם שיהיו מעשי ונדליזם של תומכים פרו-פלסטינים במקום ברגע שהמיצב יושק, ועלויות פוליסת הביטוח והתיקונים שיידרשו בכל פעם שהמקום ייפגע אינן ברורות. הוונדליזם הצפוי גם הוצג למפיקים שמהם ביקשו הצעות מחיר, כדי שיוכלו למצוא פתרון עיצובי לחלונות הראווה שיאפשר הגנה מפני ניפוצם.
עוד עלו שאלות שנוגעות לאפיון התכנים: מקום כזה דורש עבודת הכנה מעמיקה, משאבים כלכליים ותכנון מוקפד של המיצבים שיוצגו בו - בדומה לעבודה במוזיאונים או בתערוכות ענק דוגמת האקספו - ואי-אפשר להעמיד משהו מזדמן או רשלני. "חשבנו על מיצג הנובה בנמל תל אביב, אך השטח היה קטן מדי. הם נדרשים ל-5,000 מטר, וכאן מדובר על כ-700 מטר", אמר הגורם.
למיצב הנובה נמצא חלל אחר במנהטן, והוא ייפתח לקהל הרחב במחצית חודש אפריל. בקונסוליה חשבו על מיצג VR שבאמצעותו אפשר לראות ולשמוע קטעים מ-7 באוקטובר, אך המיצג נרכש על ידי מערך ההסברה ומיועד להצבה בצורה שונה ממה שתוכנן בהתחלה.
הייתה דילמה גם לגבי רמת ה"זוועות" שמותר להראות ברחוב כדי שמדינת ישראל לא תיתבע בגין פגיעה בעוברי אורח, איסור השמעת סאונד מהמקום כלפי הרחוב והתאמת דלתות חירום בתוך החלל עבור מבקרים שירצו לפרוש במהלך המיצג ולא יוכלו לראות או להשתתף בכולו. בנוסף עלתה שורה של שאלות בנוגע להתאמת המקום לקהל הרחב: לאילו גילים המיצב מיועד? האם אפשר לאסור כניסת ילדים למקום?
בשל הקושי והמורכבות, ובעיקר עקב העלות הגבוהה, נכנס גם מערך ההסברה לתמונה. משלחת מטעם מערך ההסברה הגיעה לניו יורק לפני כחודש, ראתה את המקום והבינה גם היא את המורכבות. מצד אחד יש שטח, אך מנגד ניצבות עלויות ההתאמה, העיצוב, התפעול, האבטחה והתיקונים שיידרשו בעקבות הוונדליזם הצפוי.
משיחות עם אנשי מערך ההסברה עלו התלבטויות נוספות, בין היתר בנוגע לאפיון ולעיצוב המקום. הרצון הוא להעמיד תכנים ברמה גבוהה ולעשות עבודה מוזיאלית - לא "תערוכת פוסטרים" אלא מיצג מרשים וחזק. האם המקום בשדרה החמישית, מקדש הקניות של ניו יורק, הוא הבחירה הראויה לכך? ואם כן, כיצד משלבים בין חורבן, אבל ואסון לאומי לחנויות המקיפות את החלל מכל עבר?
2 צפייה בגלריה
משפחות החטופים ונרצחים במיצג פסטיבל נובה ברעים
משפחות החטופים ונרצחים במיצג פסטיבל נובה ברעים
מיצב מסיבת הנובה ברעים
(צילום: שאול גולן)
בנוסף הובא בחשבון מיצב הנובה שהתקדם במקביל במנהטן, ודורש עלויות גבוהות של כשלושה מיליון דולר. קיימת התלבטות שהיא בראש ובראשונה תקציבית, אך גם נוגעת למהות: האם שני מיצגים שכאלו לא יהיו "קניבלים" אחד לשני? כמו כן, תוכנן להציג במקום את מיצב ה-VR על הטבח ביישובי העוטף. המיצב כאמור נרכש על ידי מערך ההסברה, ומתוכנן להיות מוצב בצורה אחרת ברחבי ארה"ב.
גורמים שהיו מעורבים בנושא אמרו כי "המיקום של השטח מדהים, אך מחייב התאמות תוכניות קפדנית הדורשות גם תקציב גבוה - הן לעיצוב, הן לתכנים ולאחר מכן לעלויות התפעול והאבטחה הכבדות. כל הסיבות האלו הביאו להתלבטויות מקצועיות רבות והקשו על תהליך קבלת ההחלטות".
גורמים המעורבים במאבקי ההסברה של ישראל חושבים שיש כאן פספוס גדול. "נתנו להם את הפינה הכי בולטת בשדרה החמישית, והם תקועים בחוסר יכולת מוחלט לעשייה, בעוד ישראל מאבדת את ארה"ב".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "הקונסוליה הכללית בניו יורק, מטה משרד החוץ וגורמים נוספים פועלים מאז 7 באוקטובר לקיום פעילויות ממלכתיות כדי להנציח את אירועי הטבח בכמה מוקדים בעיר ניו יורק. התהליך דורש תקצוב מתאים, עמידה במכרזים על פי הנחיות שירות המדינה והיערכות אבטחתית. בהתאם לכך, בחינת היתכנות חלק מן הפרויקטים עדיין נמשכת".
פורסם לראשונה: 22:56, 21.03.24