נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום (חמישי) עם נשיא הסנאט הצרפתי, ז'ראר לרשר, ומתח בדבריו ביקורת חריפה על האו"ם. "אנחנו מאפשרים עלייה דרמטית של כניסת סיוע הומניטרי לעזה כבר מהרגע הראשון", הבהיר הרצוג, "אנחנו יכולים לאפשר כניסה של 300 ואפילו 400 משאיות ביום, מדובר בעשרות אלפי טונות של סיוע הומניטרי ביום. לצערנו בגלל כישלון נחרץ של האו"ם, בעבודה שלו עם שותפים נוספים באזור, הם לא מצליחים להכניס יותר מ-125 משאיות ביום. משמע שאפשר היום לספק פי שלושה בכמות הסיוע ההומניטרי לעזה – אם במקום להתלונן כל היום, האו"ם היה מבצע את העבודה שלו".
הרצוג הסביר כי "אנחנו נמצאים במשחק עצבים המחייב אותנו להמשיך להפעיל לחץ כדי להביא את חטופינו חזרה. ישראל הבהירה שהיא מוכנה להפוגה הומניטרית והמשך הענקת סיוע הומניטרי לעזה כדי לאפשר את החזרת החטופים".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג וז׳ראר לרשר
יצחק הרצוג וז׳ראר לרשר
הנשיא הרצוג עם נשיא הסנאט הצרפתי ז'ראר לרשר. "כשכורתים ראש של מורה בצרפת, ברור שיש אסכולה חולנית שצריך למגר"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לדברי נשיא המדינה, "המלחמה הזאת היא מלחמה קיומית נגד ארגון טרור נורא, דמוי דאעש, שהוביל מערכה חולנית, ברברית וסדיסטית בשבעה באוקטובר. מאז אנחנו כל יום רואים כוס של דמעות שמתמלאת מחדש עם טרגדיות בלתי פוסקות. זאת התקפה שלא קשורה לנושאים של המחלוקת בינינו ובין הפלסטינים. זאת תפיסת עולם שהגיעה מהשקפה פונדמנטליסטית קיצונית בתוך עולם האיסלאם, תפיסה ג'יהאדיסטית שלא מאמינה בשום תפיסת עולם מערבית וליברלית, ולא מכירה בקיומו של העם היהודי כאן בארצו, ואם אנחנו לא היינו כאן – אירופה היא הבאה בתור".
הנשיא הרצוג הוסיף בשיחתו עם נשיא הסנאט הצרפתי: "אתם רואים זאת בעצמכם, כשכורתים ראש של מורה בצרפת במאה ה-21, ברור שיש אסכולה חולנית שצריך למגר אותה בתוקף. אני לא מדבר על כל הציבור המוסלמי שאליו יש לי הרבה כבוד, ויש לי גם כבוד לדת האיסלאם. אנחנו נלחמים את מלחמת העולם המערבי כולו, העולם החופשי כולו. זאת המלחמה שלנו, לא רצינו אותה, היא נכפתה עלינו, והיא נכפתה עלינו בשריפת האזרחים שלנו, בכריתת ראשיהם, באונס נשותינו ובנותינו ובחטיפת ילדינו וזקנינו".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג וז׳ראר לרשר
יצחק הרצוג וז׳ראר לרשר
הרצוג ולרשר במפגש בבית הנשיא. "כולנו רתומים למאבק באנטישמיות"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"אנחנו איתכם באותו קו נחרץ נגד האנטישמיות בכל העולם, גם בצרפת", הבהיר הרצוג במפגש. "צריך למגר ולהילחם בתופעה הזו ללא רחמים. לצערי, זה תמיד מתחיל ביהודים ואף פעם לא נגמר ביהודים".
נשיא הסנאט בצרפת, ז'ראר לרשר, אמר בפגישה: "התמונות של החטופים שמוצגות כאן מעוררות את המצפון שלנו – כמובן, כדי לשחרר את כל החטופים, כולל שלושת החטופים הצרפתיים שנמצאים בשבי, שיש להם חיבור כמובן לישראל אבל גם לצרפת. כולנו חושבים שמה שקרה בשבעה באוקטובר הוא אירוע בעוצמה בלתי רגילה, וכולנו רתומים למאבק באנטישמיות. בגלל זה צעדנו יחד ברחובות פריז, בגלל זה היינו באירוע הזיכרון בברלין לזכר היהודים שנרצחו באירופה, וכולנו תומכים בקיומם של מדינת ישראל והעם היהודי".

"היו התבטאויות מאכזבות של מנהיגים נוצרים"

לצד הביקור של נשיא הסנאט הצרפתי, על רקע המלחמה, נשיא המדינה יצחק הרצוג ואשתו מיכל אירחו את ראשי העדות הנוצריות לרגל השנה החדשה. המפגש התקיים בנוכחותו של שר הפנים משה ארבל מש"ס. הנשיא הרצוג אמר להם: "כוחות רשע מהסוג הגרוע ביותר ביצעו פיגוע ברברי, סדיסטי, הרגו נשים חפות מפשע, ילדים, זקנים, צעירים, אזרחי 40 מדינות שונות. הם לקחו בני ערובה, אנסו, קצצו ושרפו. יש הרבה אנשים מהקהילות הנוצריות שהם קורבנות הזוועות הללו גם כן. המעשים הנפשעים האלה עומדים בסתירה מוחלטת לערכי הדת הנוצרית, היהדות והאיסלאם. המלחמה שלנו היא לא בין הדתות, והבעיה של כולנו היא עם זרם האיסלאם הפונדמנטליסטי הקיצוני, שאינו מקבל בארץ הקודש את הנוכחות שלנו או שלכם".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג במפגש עם ראשי העדות הנוצריות לרגל השנה החדשה
יצחק הרצוג במפגש עם ראשי העדות הנוצריות לרגל השנה החדשה
הרצוג והשר ארבל במפגש עם ראשי העדות הנוצריות. "אני מצפה מכל מנהיגי העולם הנוצרי להביע גינוי נחרץ לזוועות חמאס"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

הרצוג הוסיף כי "זהו ביטוי מובהק לאימפריית הרשע שיוצאת מטהרן, המאמינה באידיאולוגיה ג'יהאדיסטית, שחלה על כולנו החובה למגרה. בשנה האחרונה נקטתי צעדים ברורים כדי להגן על קהילות נוצריות בארץ הקודש. אני מצפה מכל מנהיגי העולם הנוצרי להביע גינוי נחרץ לזוועות מעשי החמאס, ולתמוך במאמצינו למגר את הרוע מעל פני אדמת ארץ הקודש ולאפשר עתיד אחר לישראלים, לפלסטינים ולאזור כולו".
לדבריו, "היו כמה התבטאויות מאכזבות במיוחד ממנהיגים חשובים מאוד בעולם הנוצרי. דווקא מהם מצופה לנקוט בהירות מוסרית, כי בסופו של דבר הבחירה ברורה ביותר – האם אנחנו בעד דרכו של האל או בעד הרשע. אין ספק שישראל עושה כמיטב יכולתה, והיא נלחמת נגד חמאס לא רק למענה, אלא למען העולם כולו ובשם המוסר האנושי".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג במפגש עם ראשי העדות הנוצריות לרגל השנה החדשה
יצחק הרצוג במפגש עם ראשי העדות הנוצריות לרגל השנה החדשה
תמונה קבוצתית במפגש עם ראשי העדות הנוצריות בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
שר הפנים, משה ארבל, הוסיף: "אני מבקש לציין את אנשי הדת שמיד לאחר 7 באוקטובר גילו הזדהות ודאגה למצבם ולשלומם של החטופים, והביעו אמפתיה ותקווה. אין לי ספק שהמפגש החשוב הזה פה בבית הנשיא עם אנשי הדת יביא איתו בשורה לתקווה לשלום ולאהבת אדם. משרד הפנים ואגף העדות ימשיכו לסייע לחזק ולשמור על המקומות הקדושים ועל חופש הפולחן. מי ייתן שנדע ימים טובים ובהם לא ידע גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה".
הפטריארך תיאופילוס השלישי, הפטריארך היווני-אורתודוקסי של ירושלים, ציין: "אנחנו איתכם היום בשעה שהיא קריטית לכל עמי ארץ הקודש, הרב-אתנית, הרב-תרבותית והרב-דתית שלנו. המסורת המוסרית המשותפת שלנו מלמדת את הערך הייחודי של חיי אדם וכבוד לכבודו של כל אדם. המסורת המוסרית המשותפת שלנו מצפה מכל המשפחה האנושית לחיות בכבוד. המסורת המוסרית המשותפת שלנו מכירה בחשיבותם של חופש, בטיחות וביטחון לרווחת כולם".