מה הותקף באספהאן? זו שאלה שבעולם עדיין מהרהרים בה יותר מיממה אחרי התקיפה שיוחסה לישראל באיראן, כתגובה למתקפה שלה על ישראל לפני כשבוע. במשטר האייתוללות ממעיטים מערכה של התקיפה, ובישראל הרשמית לא מתייחסים אליה, אבל הבוקר (שבת) נחשפו צילומי לוויין המעידים על נזק לסוללה של מערכת ההגנה האווירית S-300, מתוצרת רוסיה, בבסיס האווירי הצבאי באספהאן שהותקף. לפי הדיווחים, ייתכן שאותה סוללה הגנה על מתקן העשרת האורניום בנתנז.
5 צפייה בגלריה
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום לוויין שנטען שנראה בו תיעוד נזק למכ"ם של סוללת S-300 בסיס צבאי של איראן באספהאן שנפגע בתקיפה שיוחסה לישראל
צילום הלוויין שמעיד על נזק למכ"ם של סוללת S-300 באספהאן (הנקודה הלבנה במרכז-ימין התמונה). הנקודות האדומות מסמלות עמדות משלימות של הסוללה שפונו אחרי התקיפה
(צילום: umbra)

אם הסוללה אכן נוטרלה, ואם ישראל היא זו שאכן תקפה כפי שייחסו לה גורמים בעולם, בכך היא הרגה למעשה שתי ציפורים במכה אחת: גם הוכיחה לאיראנים שביכולתה לחשוף את המתקנים הרגישים שלהם למהלומת אש אווירית וטילית, וגם רמזה לרוסים שלא לסייע לתוכנית הגרעין של איראן בתמורה לכטב"מים שטהרן מספקת למוסקבה עבור מלחמתה נגד אוקראינה.
צילום הלוויין נעשה על ידי חברת הלוויין האמריקנית Umbra, שלפי CNN השתמשה במכ"ם מיוחד המותקן על אחד הלוויינים שלה כדי לצלם את הבסיס האווירי באזור אספהאן שהיה יעד המתקפה בלילה שבין חמישי לשישי. ברשת החדשות האמריקנית דיווחו כי האזור מכוסה כעת בעננים, ולכן לא ניתן לצלמו בצילומי לוויין רגילים, והמכ"ם מאפשר לחדור אותם.
יצוין כי ב-CNN פרסמו תמונה אחרת שצילמו לווייני Umbra והיא דיווחה כי באותו צילום אי אפשר לראות נזק משמעותי. "לא נראה שישנם מכתשים גדולים או מבנים הרוסים", נכתב בדיווח – אך הודגש בו כי נדרשים צילומים נוספים כדי לאמוד באופן מדויק את תוצאות התקיפה. בתמונה החדשה שהופצה כעת נטען כי ניתן לראות נזק, ככל הנראה למכ"ם השייך לסוללת S-300 בבסיס, וזאת ביחס לצילומי עבר במקום.
5 צפייה בגלריה
מסר גם לרוסיה נגד סיוע לאיראן? פוטין, חמינאי והכטב"מים שאיראן מספקת למוסקבה
מסר גם לרוסיה נגד סיוע לאיראן? פוטין, חמינאי והכטב"מים שאיראן מספקת למוסקבה
מסר גם לרוסיה נגד סיוע לאיראן? פוטין, חמינאי והכטב"מים שאיראן מספקת למוסקבה
(צילום: EPA, AP)
5 צפייה בגלריה
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
( צילום: shutterstock)
לפי האתר Clash Report, המגדיר עצמו כ"מודיעין ממקורות גלויים", מדובר בסוללה של S-300 מתוצרת רוסיה. מדובר לפי הדיווח בסוללה מהדגם PMU2 המודרני, אבל עם מכ"ם בקרת אש 92n6e שהוא המכ"ם המודרני ביותר – דגם המשמש את סוללות טילי היירוט S-400 המתקדמות ביותר מתוצרת רוסיה. בצילום הלוויין החדש רואים בבירור שהמכ"ם הזה נפגע. לפי האתר, על פי צילומי הלוויין ה-S-300 הוצב באספהאן ב-15 באפריל – כלומר לפני חמישה ימים בלבד, ובצל היערכות איראן לתגובה הישראלית. הדבר מוכיח שלמי שפגע במכ"ם יש ידע עדכני ואינטימי עם מה שקורה באיראן.
אחרי הפגיעה, האיראנים כנראה הוציאו רכיבים אחרים של הסוללה כמו מכ"מים ומשגרים מעמדותיהם – והעבירו אותם למקום לא ידוע. בהקשר זה, "מקור צבאי אמריקני בכיר" אמר אמש לרשת פוקס ניוז: "הישראלים פגעו במה שהם התכוונו לפגוע". כלומר, ישראל העדיפה מכה מתוחכמת שיוצרת הרתעה לא רק כלפי איראן אלא גם כלפי רוסיה (שיש לה סוללות S-300 וS-400 בסוריה). המטרה היא להרתיע את הרוסים מפני סיוע טכנולוגי לתוכנית הנשק הגרעיני והטילים של איראן.
גם ב"ניו יורק טיימס" דיווחו בהמשך על נזק לסוללת S-300 על פי ניתוח נתוני לוויין, ותיארו את המכ"ם שהותקף כ"חלק קריטי" במערכת ההגנה האווירית. ב"טיימס" מציינים כי לפי הצילומים, לפני התקיפה אתמול לפנות בוקר כמה רכבים הקיפו את המכ"ם הזה, בהם גם ארבע משאיות שנשאו על גבן טילים. אולם אחרי התקיפה הרכבים הללו הורחקו ולא נראה שניזוקו. לא ברור לפי הדיווח מדוע הם הוזזו, אבל העובדה שלא ניזוקו מעידה לפי העיתון על "תקיפה מדויקת מאוד" שפגעה אך ורק במכ"ם.

צילומי הלוויין מצטרפים לדיווח שהתפרסם אמש ברשת ABC: בכיר אמריקני אמר לה כי את "התקיפה המאוד מוגבלת" ביצעו שלושה מטוסי קרב ישראליים, וכי יעד התקיפה היה מכ"ם המשמש לצורכי הגנה אווירית וכחלק ממערך ההגנה של אתר העשרת האורניום בנתנז. הבכיר האמריקני ציין כי המטוסים הישראליים לא נכנסו לשטח איראן, ושיגרו את החימושים שלהם מחוץ לשטחה.

התעלומה סביב הטיל ששימש לתקיפה

באיראן אמנם המעיטו בערכה של התקיפה, טענו כי היא בכלל בוצעה באמצעות כטב"מים ששוגרו מתוך הרפובליקה האיסלאמית ויורטו – אבל מומחים צבאיים מטילים ספק בטענות הללו. צ'רלס ליסטר, חוקר בכיר במכון לחקר המזרח התיכון שמושבו בוושינגטון, אמר לסוכנות הידיעות AP כי נראה שאת המתקפה ביצעו מספר מטוסי קרב ישראליים. לדבריו, אחרי שחצו את המרחב האווירי של סוריה, כנראה שהם שיגרו שניים או שלושה טילי "אנקור כחול" לעבר איראן – ככל הנראה מהמרחב האווירי של עיראק.
בעיראק, נזכיר, טענו אתמול כי במחוז ואסיט, הגובל באיראן, אותר טיל "ישראלי", שלכאורה נפל במהלך התקיפה. ייתכן שמדובר למעשה בשלב ראשון של חימוש שמשוגר ממטוס ונופל בדרך.
5 צפייה בגלריה
טיל "אנקור כחול". ארכיון
טיל "אנקור כחול". ארכיון
טיל "אנקור כחול". ארכיון
(צילום: משרד הבטחון)
הערכתו של ליסטר שהטיל ששימש לתקיפה הוא "אנקור כחול" אינה מדויקת כנראה, אבל ייתכן שהחימוש שכן נורה מבוסס על עיקרון דומה. "אנקור כחול", יצוין, הוא טיל שמשוגר ממטוס ושייך למשפחת טילי האנקור שפותחו כטילי מטרה לניסויים ב"חץ" וטילי יירוט אחרים. השימוש בטילי מטרה ממשפחת "אנקור" (אנקור שחור ואנקור כחול) פורסם כבר בעת שמנהלת חומה והתעשייה האווירית הודיעו על ניסויים מוצלחים בחץ ובטילי יירוט אחרים. טיל כזה אפילו לא צריך חומר נפץ כדי לגרום נזק, בגלל מהירות הסגירה שלו על המטרה. הוא משמיד אותה בעצם הפגיעה הקינטית בה.

שר החוץ האיראני מזלזל: "יירטנו כטב"מי צעצוע"

בתוך כך, שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן שב וטען הלילה כי התקיפה בוצעה על ידי כטב"מים מתוך איראן, ולא על ידי מטוסי קרב – דבר שמעיד על חדירותן של מערכות ההגנה האווירית של ארצו. בריאיון ל-NBC טען כי הכטב"מים טסו כמה מאות מטרים לפני שיורטו. "הם יותר כמו צעצועים שהילדים שלנו משחקים בהם, לא כטב"מים", אמר בזלזול.
5 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ האיראני עבדאללהיאן. "לא הוכח קשר לישראל"
(צילום: AP)
כפי שכבר אמרו גורמים בטהרן, גם עבדאללהיאן הדגיש כי לא מדובר בהכרח במתקפה ישראלית: "לא הוכח לנו שיש קשר בין זה ובין ישראל", אמר. בטהרן איימו להגיב בחריפות אם ישראל תתקוף בשטחה, והעובדה שאינם מאשימים אותה בתקיפה באספהאן מעידה לפי ההערכות כי בכוונתה "להכיל" את האירוע, וכך להימנע מעוד הסלמה.