רוצח ההמונים הנורבגי אנדרס ברייוויק הצדיע במועל יד היום (ג'), כשהתייצב בפני השופטים וביקש שחרור מוקדם מהכלא. ברייוויק אמר להם שהוא ימשיך להיות ניאו-נאצי - אך יזנח את האלימות.
איש הימין הקיצוני רצח 77 בני אדם בנורבגיה ביולי 2011, במסע הרג שזעזע את העולם. 69 מהקורבנות היו בני נוער, שהיו בכנס צעירים של מפלגת הלייבור הנורבגית באי הנופש אוטויה. בריוויק ירה בהם למוות, אחרי שפוצץ מכונית תופת באוסלו ורצח שמונה אנשים.
3 צפייה בגלריה
נורבגיה רוצח ההמונים אנדרס בריוויק דיון בבקשה לשחרור מוקדם
נורבגיה רוצח ההמונים אנדרס בריוויק דיון בבקשה לשחרור מוקדם
רוצח ההמונים מצדיע במועל יד בדיון על בקשתו לשחרור מוקדם מהכלא
(צילום: AFP)
ב-2012 נגזרו על ברייוויק 21 שנות מאסר – העונש המקסימלי בנורבגיה. בסיום העונש נורבגיה רשאית להאריך אותו, אם תקבע שברייוויק עדיין מהווה סכנה לחברה. החוק מאפשר לברייוויק, כיום בן 42, להגיש בקשה לשחרור מוקדם אחרי עשר שנים בבית הסוהר.
מטעמים ביטחוניים הדיון התקיים באולם ההתעמלות בכלא שבו מרצה רוצח ההמונים את עונשו. ברייוויק נכנס לאולם בחליפה והחזיק שלט שעליו נכתב: "הפסיקו את רצח העם נגד האומות הלבנות שלנו". השופטים דרשו ממנו להניח את השלט, כדי שהתביעה תוכל להציג את טענותיה ללא הפרעה.
בדבריה כללה התביעה פסקה מגזר הדין שניתן ב-2012, אז נאמר שגם אחרי ריצוי עונש של 21 שנות מאסר הנאשם עלול להיות מסוכן מאוד לחברה. הסיכוי של ברייוויק לזכות בשחרור מוקדם קלוש.
המשפחות של הנרצחים חששו שברייוויק ישתמש בדיונים כאמצעי להפיץ את דעותיו הקיצוניות. ברייוויק הציג היום את עצמו כמנהיג התנועה הניאו-נאצית בנורבגיה, אך במקביל לתעמולה ניסה לשכנע את השופטים שהוא זנח את האלימות. ברייוויק אמר שמסע ההרג התרחש בגלל תכנים קיצוניים שאליהם נחשף באינטרנט, שאותם הפיצה רשת ימין קיצונית. "שטפו לי את המוח. הפקודה הייתה להקים מחדש את הרייך השלישי, והשאלה איך לעשות את זה תלויה בכל חייל".
רוצח ההמונים אמר שאחרי השחרור מהכלא הוא ימשיך במאבקו למען העליונות הלבנה - אך בצורה לא אלימה. הוא הבטיח לשופטים שהוא התרחק "מאלימות ומטרור", והתחייב שהם "מאחוריי, לנצח".
זו הייתה הופעתו הפומבית הראשונה של ברייוויק מאז 2017. באותה שנה הוא שינה את שמו לפיוטולף האנסן. ההחלטה התקבלה יממה לאחר שבית המשפט העליון בנורבגיה סירב לדון בערעור שהגיש רוצח ההמונים על "התנאים הלא אנושיים" בבית הסוהר שבו הוא מרצה את עונשו.