היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, נזפה ביו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן שתקף אתמול (יום רביעי) את נציגת הנהלת בתי המשפט עו"ד חנית אברהם בכר בדיון בראשותו, קטע את דבריה ואמר לה כי היא "מוזמנת לצאת" מהדיון. לדבריה, "השתקת עובד הציבור מלהשמיע את עמדתו פוגעת ביעילות דיוני הוועדות - ובמעמדה של הכנסת בכלל".
ועדת החוקה התכנסה אתמול בבוקר, חרף פגרת הקיץ, לדיון מיוחד בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים. ח"כ אריאל קלנר מהליכוד, שיזם את הדיון, אמר בפתחו כי "אנחנו נמצאים בעולם של מעמדות שבו יש מעמד שהוא מעל בני אדם". עו"ד חנית אברהם בכר האשימה מנגד כי "המניעים למחזור הטענות האלה כעת אינם ענייניים", והיו"ר רוטמן הזהיר: "חצית פה קו". ח"כ אפרת רייטן (העבודה), שהשתתפה בדיון, פנתה ליועמ"שית אפיק והתלוננה על התנהלותו של ח"כ רוטמן, ותגיש נגדו קובלנה לוועדת האתיקה.
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
"רואה בחומרה רבה" את התנהלותו של רוטמן. אפיק בוועדת החוקה, ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
אפיק ציינה כי שוחחה עם רוטמן עוד במהלך הדיון, והבהירה כי כבר אז אמרה לו שהיא רואה "בחומרה רבה" את התנהלותו. "עובדת מדינה הגיעה למסור את עמדת הגוף שאותו היא מייצגת, והוצאה על-ידך מחדר הוועדה", כתבה במכתב לרוטמן. "ציינתי בשיחתנו כי מתפקידו של יושב ראש ועדה לנהוג בכבוד ובממלכתיות כלפי מוזמני הוועדה, ודאי כשמדובר בדיון כללי יזום".
רוטמן, לדבריה, ענה לה כי הוא לא יכול "להשלים עם פגיעה בכבודם של שליש מחברי הוועדה", וטען גם שלא הוציא את עורכת הדין מהוועדה - אלא היא יצאה בעצמה. "השבתי לך שאף אם עו"ד אברהם בכר יכלה אולי לנקוט בחירת מילים אחרת בעניין מניעי חברי הכנסת על ידי נציגת הנהלת בתי המשפט, ואף אם אתה צודק שאין זה מתפקידה לפקפק במניעיהם, לא הייתה שום סיבה שתמנע ממנה להשלים את דבריה - ודאי שלא היה שום מקום להוציאה מחדר הוועדה", כתבה.
"ביקשתי ממך בשיחתנו להחזירה לדיון", ציינה היועמ"שית לכנסת. "השבת שאתה מסכים לכך רק אם אשוחח איתה ואבקש ממנה ראשית להתנצל בפני חברי הכנסת. משציינתי בפניך כי אין בכוונתי לעשות כן וכי זה מתפקידך כיושב ראש הוועדה להחזירה לדיון בלא תנאים מוקדמים, אמרת שלא ייתכן שאגבש עמדה מבלי שצפיתי בדיון. עוד ציינת כי בחירת המילים נעשתה על ידה במכוון שכן הדברים הוקראו מהכתב וששיטת הקראת עמדה על ידי נציג אינה מקובלת בדיוני הוועדה".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט- דיון בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים
ועדת החוקה חוק ומשפט- דיון בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים
עו"ד אברהם בכר בדיון
(צילום: שלו שלום )
היא הצרה על כך שרוטמן לא שינה את התנהגותו בעקבות שיחתם, והדגיש כי על אף שמותר לו להביע את דעתו ולהסתייג מדברים שנאמרים בוועדה - "גם כאשר חברי הכנסת תובעים את כבודה של הוועדה ואת כבוד חבריה, הנטל לשמור על כבודם של נציגים המשתתפים בדיוני הוועדות מוטל ראשית על יושב ראש הוועדה".
לדבריה, "לא בכדי נקבע לא אחת בהחלטות ועדת האתיקה, לרבות גם בעניינך, כי תפקיד יושב ראש ועדה מחייב התנהלות אחראית וממלכתית המאפשרת דיון כן. לכן, במסגרת תפקידיו עליו להקפיד גם על מתן יחס ענייני ומכבד כלפי בעלי תפקידים המוזמנים לוועדה. כשיושב ראש הוועדה משתמש במשפטים כפי שנעשה היום בדיון, יש בכך משום עלבון משווע לעובדת ציבור שמסרה עמדה בשם גוף שהיא מייצגת. ודאי שאין מקום לשיח מסוג זה מקום בו אתה עצמך לשיטתך עשית כן על מנת לתבוע את עלבונם של חברי הכנסת".
"על חברי הכנסת ובפרט על יושבי ראש הוועדות לנהוג בסובלנות ובמתינות גם ביחס דעות אשר שונות מדעתם", הוסיפה. "התנהלות פוגענית כלפי נציגים המגיעים לדיוני ועדה על מנת להשיב לשאלות חברי הכנסת ולשטוח בפניהם את עמדותיהם – אף היא מייצרת קושי לעובדי המדינה בהופעתם בפני ועדות הכנסת. כמו כן, השתקת עובד הציבור מלהשמיע את עמדתו, כשלעצמה גם פוגעת ביעילות דיוני הוועדות ובמעמדה של הכנסת בכלל.
3 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
תגיש קובלנה לוועדת האתיקה על התנהלותו של רוטמן. ח"כ רייטן
(צילום: שלו שלום)
"חוששתני שבטווח הארוך, התנהלות מתמשכת שאינה מכבדת את המשתתפים בדיוני הוועדה, עלולה לגרום להימנעותם מהגעה לדיון ובכך תיפגע עבודתה של הכנסת ורצונה לחזק את מעמדה בין הרשויות. ככל שהכנסת מבקשת שיופיעו בפניה עובדי המדינה הבכירים שיתנו תשובות תוך כדי הדיון ולא רק עמדה מן בכתב, עליה לסגל לעצמה גם כללי דיון מכבדים שיאפשרו שיח אמיתי הכולל גם הקשבה לעמדות אחרות לרבות כאלה הנתפסות כמקוממות".
לסיכום הבהירה היועמ"שית לכנסת, שעמדה לצד הקואליציה בעתירות שהוגשו לבג"ץ בגין המהפכה המשפטית: "כמי שמייצגת את הכנסת בפני הרשות השופטת ופועלת לחיזוק מעמדה מול הרשות המבצעת, דבר שלעיתים גם כרוך בהצגת עמדות שמן הסתם לא תמיד נוחות עבור הרשויות האחרות, אני מוצאת לנכון לעמוד על התנהלות נאותה של אורגני הכנסת ובפרט של יושבי ראש הוועדות. דיון מסוג זה ודאי שאינו מוסיף כבוד לעבודת הכנסת.
"השמירה על התנהלות מכבדת כאמור דרושה בימים אלה אף ביתר שאת לנוכח המחלוקת הציבורית בדבר האיזון הנכון בין הרשויות. בהיעדר שמירה על כללי דיון נאותים ומכבדים, לצערי הראשונה שעלולה להיפגע מכך היא הכנסת, מעמדה ויכולתה למלא את תפקידיה כמחוקקת וכמפקחת. מכל מקום וכפי שציינתי בשיחתנו, אני רואה את הדברים בחומרה, ואף אביע את עמדתי בענין זה בתפקידי כיועצת המשפטית של ועדת האתיקה. אין לי אלא להביע תקווה שהתנהלות מסוג זה לא תישנה בדיוניך בעתיד".
פורסם לראשונה: 22:00, 20.09.23