אחרי דחייה מתבקשת בגלל המלחמה והגיוס של סטודנטים רבים לשירות מילואים, במוסדות האקדמיים מתחילים להיערך לפתיחת שנת הלימודים החדשה. רוב המוסדות האקדמיים הציבוריים הודיעו כי לא יפתחו את השנה לפני 24 בדצמבר, אך חלקם, ביניהם גם האוניברסיטה הפתוחה, חידשו את הלימודים כבר אתמול.
הסטודנטים עצמם, שרבים מהם עדיין מגויסים, לא רואים בעין יפה את ההחלטה לפתוח כבר עתה את השנה, וחלקם טוענים כי הם נתקלים באטימות מצד הנהלת האוניברסיטה.
2 צפייה בגלריה
האוניברסיטה הפתוחה
האוניברסיטה הפתוחה
חוזרים ללימודים למרות הסטודנטים המגויסים
(צילום: shutterstock)
הכותרת
הזירה המבעבעת ביהודה ושומרון
27:04
המועצה להשכלה גבוהה הנחתה את המוסדות האקדמיים לגבש מתווים שיסייעו לסטודנטים המגויסים, אך בפועל התאחדות הסטודנטים הארצית טוענת כי ישנם מוסדות שכלל לא פרסמו מתווה מסודר וישנם כאלו שפרסמו רק מתווה חלקי שאינו נותן מענה הולם. בהתאחדות הסטודנטים מביעים חשש כי חוסר ההתחשבות יביא לנשירה של סטודנטים המשרתים במילואים.
"למרות אינספור שיחות ובקשות, האוניברסיטה שוללת ודוחה כל הצעה לבוא לקראתנו", קבל סטודנט באוניברסיטה הפתוחה המגויס בצו 8, "אנחנו מרגישים שהאוניברסיטה אטומה לגמרי לסטודנטים ומנותקת מהמצב. הסטודנטים צריכים הקלות לימודיות, לא מכבסת מילים ולא בירוקרטיות". ההקלות שכן ניתנו לטענתו הן מועטות מדי ולא הולמות את גודל האירוע.
סטודנטית אחרת מהפתוחה שגם כן משרתת במילואים בימים אלו, אמרה: "פתיחת השנה הצפויה בלי מתווה ראוי לאנשי המילואים, יוצרת אצל סטודנטים רבים תחושות עמוקות של תסכול ואי-אמון. סטודנטים נאלצים לבחור בין עתידם האישי לבין עתיד המדינה. אנשים רוצים להשתחרר ממילואים רק כי הם מפחדים שהאוניברסיטה לא תתחשב בהם. עצוב שזה המצב שהגענו אליו".
"החברה הישראלית השכילה להתאחד במלחמה, אבל המוסדות האקדמיים ממשיכים בתחרותיות ביניהם וסטודנטים רבים ייפגעו מכך", הזהיר יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית אלחנן פלהיימר, "יש מוסדות שנותנים סיוע ויש כאלו שלא נותנים כלום. לא הגיוני שסטודנט שבחר ללמוד במוסד מסוים, יקבל פחות מסטודנט שבחר ללמוד במוסד אחר. אנחנו דורשים מכל המוסדות ליישר קו ולתת מענה ומעטפת אחידים, אחרת כולנו נשלם את המחיר כחברה והמילואימניקים בראש ובראשונה".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 252 ברצועת עזה ומהורדת פקודת היציאה לקרב
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 252 ברצועת עזה ומהורדת פקודת היציאה לקרב
סטודנטים רבים לא יוכלו לפתוח את השנה האקדמית
(צילום: דובר צה"ל)
התאחדות הסטודנטים מתכוונת להגיש מסמך למועצה להשכלה גבוהה בו ייכתב בין השאר: "כ-32% מכלל הסטודנטים בישראל מושפעים באופן ישיר מהמלחמה. השפעות המלחמה על הסטודנטים, מבחינה רגשית, נפשית, כלכלית ומנטלית, יקשו על חזרתם לקמפוסים. הדבר עלול להוביל לוויתור על עצם רכישת השכלה גבוהה ולשיעורי נשירה גבוהים במיוחד מהלימודים".
מהאוניברסיטה הפתוחה נמסר בתגובה: "האוניברסיטה החליטה לפתוח את שנת הלימודים מתוך תחושת מחויבות עמוקה לכל מרכיבי החברה הישראלית, ומתוך הבנת הרצון והצורך של סטודנטיות וסטודנטים רבים לקיים שגרה, ולו רק מוגבלת וטעונה, ולחזור ללימודים בהקדם. האוניברסיטה עושה מאמצים לסייע בפן הלימודי והכלכלי לסטודנטיות וסטודנטים במילואים, סדיר וקבע, אנשי כוחות הביטחון וההצלה, וכן סטודנטים אשר פונו מיישובי העוטף והצפון. מי שייעדר שבועות ארוכים ויחליט שלא עולה בידו לסיים את הסמסטר באופן ראוי, יוכל בכל עת לעשות שינויים בהרשמה ללא תשלום. כל ההתאמות לסמסטר הקרוב, נשלחו לכל הסטודנטים והסטודנטיות ונעשו תוך התחשבות במצב המיוחד מחד ושמירה על איכות אקדמית מאידך".