על רקע המלחמה המתמשכת בעזה, גוברת גם המתיחות הביטחונית על גדר הגבול עם מצרים - הגבול היחיד שעוד נותר שקט באופן יחסי. התושבים המתגוררים בסמוך לגבול כבר רגילים להתמודד עם תקריות אלימות והברחות, אלא שבשבועות האחרונים האירועים האלה הופכים תכופים יותר ואלימים יותר. רק אמש (שני) נפצעה לוחמת באורח בינוני במהלך היתקלות חריגה וחילופי אש עם 20 מבריחים על הגבול. בכך, אירועי ההברחה וההיתקלויות האלימות, שנעצרו לרגע עם תחילת המלחמה - חזרו ובגדול.

"משהו השתנה אצלנו אחרי 7 באוקטובר", מספר דורון הובל, חקלאי וחבר הוועד המנהל של היישוב החקלאי באר מילכה. ביישוב מתגוררות כ-70 משפחות, ולצד ההברחות האלימות והמתיחות הביטחונית על הגדר, ניזוק היישוב קשות בשל מחסור בידיים עובדות, עזיבתם של העובדים הזרים וגיוס של החקלאים למילואים. למרות כל זאת, המדינה לא מכירה בבאר מילכה כיישוב ספר - הכרה קריטית עבור קבלת פיצויים מהמדינה עבור נזקי מלחמה ישירים ועקיפים.
"אתמול הייתה הברחה אלימה כזו, ובפעם הראשונה הייתה תגובה של הצבא שנכנס לאירוע", הובל מספר. "בדרך כלל ההברחות האלה מתרחשות והצבא לא קופץ. בשבוע שעבר הייתה הברחה אלימה וירו ליד הרגליים של אחד התושבים. התרגלנו לחיות עם ההברחות האלה, לפגוש מבריחים וירי זו שגרה. זה לא נורמלי שהתרגלנו לזה. הילדים שלי שומעים יריות ליד הראש וזה לא מקפיץ אותם".
הכותרת
ציר הדמים שישראל רוצה לחזור לשלוט בו
18:39
4 צפייה בגלריה
אבטחה ביישובי גבות מצרים
אבטחה ביישובי גבות מצרים
אבטחה ביישובי גבול מצרים
(צילום: המועצה האיזורית רמת נגב)
4 צפייה בגלריה
גבול מצרים
גבול מצרים
גבול מצרים
(צילום: EPA)
בועז שר שלום, בעל העסק התיירותי "הרפתקה במדבר", סיפר על המציאות המורכבת שלו מתחילת המלחמה: "ענף התיירות ספג מכה אנושה, ובייחוד לאור העובדה שאנחנו סמוכי-גדר. אין לי איך להשתקם מהאירוע הזה, אלא בעזרת סיוע של הממשלה. תיירים לא יבואו להתארח אצלנו. אתמול היה פיגוע ברעננה והברחה אלימה בגבול. אין באמת מקום בטוח בארץ, והתיירים לא יבואו. הישראלים מפחדים לצאת מהבית ולישון בשטח.
"כשכולנו התגייסנו בצו 8 והצבא היה דרוך, לפחות ההברחות והגניבות החקלאיות פסקו. אמרנו שבעל הבית השתגע, יורים בכל מי שמתקרב לגדר. היה פה שקט. שלושה חודשים עברו ובשבוע שעבר הברחה לאור יום, כשהחקלאים שלנו כמעט נפגעו מירי. אתמול הברחה אלימה בלילה. אין לי הכנסות מאז 8 באוקטובר. הוצאות יש, שכירות יש. לעסק יש עלויות קבועות שאי-אפשר לעצור. זה בסוף יוביל אותנו לפשיטת רגל. אין לנו אבא ואין לנו אמא. בדיון בוועדה אמר פקיד משרד האוצר שרמת נגב הייתה ירוקה ותל אביב כתומה. אבל עסקים בתל אביב חזרו לעבוד. אזרחים מרגישים שם בטוח. פה לא. ביטחון הוא גם כלכלי וגם חקלאי. יישובי פתחת ניצנה הם ההתיישבות הציונית היהודית היחידה לאורך הגבול. אם אנחנו לא היינו פה המצב היה יותר גרוע".
בדיון שנערך אתמול בוועדת הכספים של הכנסת, אמר ראש המועצה האזורית רמת נגב, ערן דורון, כי ישנה התעלמות מוחלטת של משרד האוצר בכל הנוגע ליישובי הספר. לאחר מכן השמיע דורון את קולות הירי מהם סובלים התושבים על הגדר. "כל לילה זה קורה. אני לא יודע אם זו הברחה של סמים או חדירה של מחבלים", אמר. "בתוך המציאות הזו אנחנו חיים. החיים שלנו, שמבוססים על תיירות וחקלאות, נפגעו".

4 צפייה בגלריה
באר מילכה
באר מילכה
ביטחון זה גם בחקלאות. באר מילכה
(צילום: מושב באר מילכה)
לדברי דורון, המדינה הכירה בשני יישובים בלבד - כמהין וקדש ברנע, שצפויים לקבל פיצויים. "אמרו לי שזו טעות, אבל אם אפנה לערכאות המשפטיות כדי לתקן אותה - יבטלו את הכול". היישובים באר מילכה ועזוז, הנמצאים באזור ניצנה על גבול מצרים, בטווח 40 קילומטרים מרצועת עזה, לא נמצאים במפת היישובים הזכאים לקבלת פיצויים במלחמה הנוכחית. זאת למרות שיישובים סמוכים כן הוכרו כזכאים. במהלך החודשים האחרונים פנה דורון למשרד האוצר ולמנהל מס רכוש וקרן הפיצויים, ודרש כי הטעות תתוקן בהקדם.
דורון המשיך וסיפר על ההתעלמות של האוצר מפניותיו הרבות במהלך שלושת חודשי המלחמה, כמו גם מנפילתו של מנהל הרפת של באר מילכה, יפתח גורני, בקרבות של 7 באוקטובר. "מדובר בגבול עם רגישות ביטחונית גדולה. מנהל הרפת היה חלק מלוט"ר ניצנה, הוא הלך להילחם ונהרג. זה אסון גדול לכולנו. הוא היה חבר מליאת המועצה וממקימי באר מילכה. הם אפילו לא מגיבים למכתבים. בסך הכול מדובר על 70 משפחות".
לאחר מכן, ביקש דורון לפנות לחשב הכללי באמצעות ועדת הכספים: "לחשב הכללי יש פרויקטים של המדינה ברמת הנגב ביותר ממיליארד שקל שצריכים היתרי בניה ועבודות עפר. אין בעיה למדינה לקחת מאיתנו מחצבים וחשמל, ואנחנו לא מרוויחים מזה שקל, לא ארנונה ולא כלום. אז כשצריכים שני יישובים את מה שמגיע להם, אנחנו מקבלים התעלמות מוחלטת. אם זה המצב - אעצור את הפרויקטים הלאומיים שלא מקדמים בשום דבר את רמת הנגב ורק עושים נזק, עד שהאוצר יבין".
מרשות המיסים נמסר בתגובה: "הסמכות להכריז על יישוב כיישוב ספר נתונה לשר האוצר וועדת הכספים. יש להדגיש כי כשלעצמה הימצאות של עסק ביישוב המוכר כיישוב ספר אינה בהכרח מזכה בפיצוי מלא במסגרת המסלול האדום. בנוסף, צריכים להתקיים תנאים שנקבעו בחוק, של הפסקת פעילות בשל מצב מלחמה. תנאים אלה לא התקיימו ביישובי המועצה האזורית רמת נגב בהתאם להנחיות שנקבעו לגביהם על ידי פיקוד העורף.