1 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
אילוסטרציה. הנער הודה והגיע חרטה על המעשים
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי מרכז גזר היום (ד') 20 חודשי מאסר בפועל על נער גבעות שהשליך בינואר האחרון רימון הלם על בית של פלסטינים בכפר סרטה שבשומרון. השופט חגי טרסי דחה הסדר טיעון שאליו הגיעו הפרקליטות וסנגורו של הנער, שהסכימו שהוא יירצה מאסר של שנה בלבד, והחמיר את עונשו. בנוסף נגזרו על הנאשם שישה חודשי מאסר על תנאי והוא חויב לשלם פיצויים בסך 60 אלף שקל למתלוננים.
האירוע התרחש במקביל למחאות בעקבות מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל במרדף משטרתי בדצמבר 2020. הנאשם, נטען, הגיע לפנות בוקר לכפר הפלסטיני עם שבעה צעירים נוספים כשהם רעולי פנים. ברשותם היו שני רימוני הלם שמיועדים לשימוש כוחות הביטחון, וכן אבנים גדולות וחפץ חד.
על פי כתב האישום, הצעירים השליכו את רימוני ההלם על שני בתים, והשתמשו באבנים לניפוץ חלונות של ארבעה בתים ושמשות של שלושה כלי הרכב. הם גם ניקבו צמיגים של שתי מכוניות לפני שנמלטו מהמקום.
כתוצאה מהאירועים נפצע פלסטיני בן 61 במצחו משברי זכוכית ופונה על ידי משפחתו לקבלת טיפול רפואי. בכתב האישום תואר כי רבים מתושבי הבתים, ובייחוד ילדים ונערים, סבלו מבהלה ומפחד.
לאחר הגשת כתב האישום התנהלה הפרקליטות מול עורכי דינו של הנער ובכתב אישום מתוקן הוא הודה במיוחס לו ואף הביע חרטה על המעשים. בעקבות כך הצדדים גיבשו הסדר טיעון שלפיו הוא יירצה שנת מאסר בלבד. אלא שהשופט טרסי קבע: "נפלה בעמדת המאשימה שגגה חמורה ואין בנימוקים שהובאו מטעמה מתן טובת הנאה כה קיצונית לנאשם".
עו"ד עדי קידר, שייצג את הקטין מטעם ארגון חוננו, מסר: "קיבלנו בתדהמה ואכזבה את החלטת בית המשפט. יש בה מידה לא מבוטלת של צביעות. בתי המשפט מעודדים מזה שנים הסדרי טיעון בתיקים רבים ומגוונים, לרבות פשיעה חמורה, ולפתע כשמדובר בנער גבעות, קטין ללא עבר פלילי, שמעשיו כמעט ולא גרמו נזק לאדם, מחליט בית משפט לחרוג מכך. נערער לבית המשפט העליון".
עו"ד מיכל זיו, המלווה מטעם ארגון "יש דין" חלק מהנפגעים הפלסטינים, מסרה: "ההחלטה של השופט להתערב בהסדר הטיעון מלמדת עד כמה חמור וקשה היה האירוע. התקיפה האלימה הותירה בתושבים צלקות. זה לא אירוע בודד אלא מדובר במציאות כמעט יום-יומית לפלסטינים".