פלמח זאבי, בנו של השר לשעבר האלוף רחבעם זאבי (גנדי), תקף את מדיניותו של ראש הממשלה נפתלי בנט במהלך האזכרה לציון 20 שנה להירצחו של גנדי בידי מחבלים. מאידך הודה זאבי לראש הממשלה לשעבר נתניהו, שלא השתתף באירוע. בנט אמר באזכרה כי "משחר נעוריו ועד יומו האחרון קשר גנדי את גורלו עם הגנת ישראל וביצורה".
"אבא המשיך ונתן לנו את כל כולו", אמר הבן פלמח באזכרה בהר הרצל, במלאת 20 שנה לרצח. "הוא נרצח כי מעולם לא הבין באיזה מלחמה הפסדנו שכך אנחנו מתנהגים. והאויב ביקש לגדוע את זה, לא ייתכן, כך החליטו ברמאללה, שמישהו יעיב להם על חגיגות מזרח התיכון החדש. אני חוזר על הדברים כי עדיין איננו מדברים עם הערבים בשפתם".
5 צפייה בגלריה
פלמח זאבי בנו של רחבעם זאבי בטקס האזכרה בהר הרצל
פלמח זאבי בנו של רחבעם זאבי בטקס האזכרה בהר הרצל
"עדיין איננו מדברים עם הערבים בשפתם". פלמח זאבי בטקס האזכרה בהר הרצל
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בטקס אזכרה לרחבעם זאבי בהר הרצל
נפתלי בנט בטקס אזכרה לרחבעם זאבי בהר הרצל
"נרצח בידי מחבלים שפלים". בנט באזכרה
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
5 צפייה בגלריה
רחבאם זאבי ז"ל
רחבאם זאבי ז"ל
רחבאם זאבי ז"ל
(צילום: אורן אגמון)
לאחר מכן השווה פלמח בין מותו של אביו למותו של לוחם צה"ל בראל חדריה שמואלי ז"ל, וטען כי התגובה של ישראל למקרה הייתה רפויה. "בראל נפל במשמרתו בדיוק כפי שנפל גנדי במשמרתו. הם שניהם נרצחו על הגנת הארץ. אז איך זה ייתכן שלאחר רצח החייל לא החלטנו שהבניין הכי גבוה בעזה יכול להיות עם שתי קומות בלבד? למה איננו משחררים את כל היכולות של צה"ל והשב"כ והמשטרה וחוזרים על המשפט איתו בחרתי להיפרד מאבא לפני עשרים שנה, פה ממש. צעקתי אז ואני זועק היום, 'חזרנו לפה כדי להישאר, ארץ כנען לא ניתנת לחלוקה'. הרי אם נמשיך להבליג ולחפש את החיבוקים של מנהיגי העולם נמצא את עצמנו יום אחד ואולי אפילו בקרוב, נלחמים מחדש את מלחמת השחרור".
בסיום הנאום הודה פלמח לראש הממשלה לשעבר נתניהו שלא נכח באירוע, על תרומתו להקמת מרכז הנצחה לגנדי, שבנייתו החלה בימים אלו בשומרון. "איך אפשר שניפרד עד לשנה הבאה מבלי להודות לביבי אשר השתמש במעמדו ומנהיגותו ועשה כה רבות להנצחת אבי. מרכז המבקרים בשומרון על שם רחבעם זאבי אותו החל יוסי דגן לבנות ממש בימים אלו, הוא כולו - החל מהתקציב וממשיך בתכנים - עשייה של נתניהו".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
בנימין נתניהו נואם במליאת הכנסת
בנו של גנדי הודה לו על הסיוע בהנצחה. נתניהו
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
(רחבאם זאבי)
בנט אמר בנאומו כי לגנדי הייתה "מחויבות עמוקה למדינת ישראל, אהבה שאין לה סייג לארץ ישראל והנכונות לעשות כל שנדרש על מנת להבטיח את עתידו וביטחונו של עם ישראל". "לפני 20 שנה נקטע באחת מסלול חייו של מי שמשחר נעוריו ועד יומו האחרון קשר את גורלו עם הגנת ישראל וביצורה", הוסיף בנט. "היכרותו העמוקה עם הארץ ועם התנ"ך הייתה יוצאת דופן, שפתו רהוטה וגם חדה כתער. גם מי שחלק עליו לא יכול היה שלא להעריך את אמונתו היוקדת, המסד הערכי עליו נשענה ואת הנכונות הבלתי מסויגת להיאבק על עמדותיו, להילחם למען מה שהאמין. בשל דעותיו אלו ואמונתו, נרצח רחבעם בידי מחבלים שפלים בירושלים".
בישיבה המיוחדת לזכרו של גנדי במליאת הכנסת אמר נתניהו כי גנדי היה "חייל ומפקד, אוהב הארץ, בונה הארץ, מגן הארץ", ובירך על הקמת המרכז לזכרו: "אני שמח מאוד על הזכות שניתנה לי, יחד עם חבריי, לקדם את הקמתו של מרכז ההנצחה והמורשת לגנדי ולרעייתו היקרה יעל בברקן בשומרון. בשעה טובה הדחפורים עלו על הקרקע ועבודות הפיתוח במקום החלו. זה יהיה מרכז חדיש ומרהיב שייחנך להכרת הארץ בכלל והכרת השומרון בפרט, בהתאם לפועלו של גנדי".
נתניהו תקף את מדיניות הממשלה מול הטרור. "גנדי נפל קורבן לטרור הנתעב. מחבלים צמאי דם גדעו את חייו כשהוא בעיצומה של עשייה נמרצת. אבל הטרור לא ניצח אז והוא לא ינצח היום. התנאי הוא שנילחם בו במלוא עצמתנו, ללא מורא וללא סייג ולצערי הממשלה הנוכחית לא עושה זאת. היא מגלה חולשה תהומית בתחום זה. מול ירי רקטות על קרית שמונה, אין תגובה. מול אש מקלעים על מרפסות בשדרות, אין תגובה. פשוט לא עושים כלום".