יותר מ-120 ימים חלפו מאז טבח 7 באוקטובר, וחלק ממשפחות הקורבנות עדיין אוספות שביבי מידע בעצמן בניסיון להרכיב את התמונה המלאה או מקבלות את המידע מתחקירים, שחזורים ועדויות בתקשורת. מעבר לחוסר האונים שחונק את בני המשפחות, סימני השאלה מקשים עליהם להתחיל תהליך שיקום והם ממשיכים לחיות בכל יום מחדש את אותו בוקר שבו נרצחו אהוביהם בדם קר.
כדי לסייע לאותן משפחות תעלה היום (ראשון) לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק לתיקון חוק זכויות נפגעי עבירה שמטרתו הרחבת היקף זכויותיהם, כך שבני משפחותיהם של נפגעי העבירה במתקפת מחבלי חמאס יקבלו באופן מיידי אפשרות לממש את זכויות נפגעי העבירה הישירים.
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים ונרצחים במיצג פסטיבל נובה ברעים
משפחות החטופים ונרצחים במיצג פסטיבל נובה ברעים
מיצג פסטיבל נובה
(צילום: שאול גולן )
את תיקון החוק יזמה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בשיתוף ח"כ אליהו רביבו (הליכוד), והיא נכתבה במסגרת פרויקט "לילך" שמטרתו להנגיש צדק לנפגעי הטבח לבני משפחותיה ושהוקם במטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים. במיזם, שעל אודותיו פורסם ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" בתחילת החודש שעבר, מסבירים שעד כה המדינה לא הקימה מערך שיתכלל את כלל ההתנהלות מול הנפגעים בדרך מיודעת טראומה, לא דאגה למסירת מידע בסיסי לבני המשפחה ולא עדכנה אותם כי הם "נפגעי עבירות חמורות" הזכאים בזכויות. כתוצאה מכך, הם טוענים, הנפגעים לא קיבלו מידע חיוני להם.
"בני משפחה שנחטפו, אחרים שנרצחו והשאירו אחים או בני דודים - כל אלה קורבנות של טבח 7 באוקטובר שדורשים הכרה בחוק וזכויות כנפגעי עבירה, ואת זה עשינו בהצעת החוק הראשונה שהוגשה במסגרת הפרויקט", מסבירה יוזמת הפרויקט פרופ' דנה פוגץ’, מהקריה האקדמית אונו ומשרד עו"ד פוגץ' קידר-ברוך. "ההליכים הפליליים עתידים להימשך שנים רבות, אבל חלק מזכויות נפגעי העבירה חשובות כבר היום. למשל, הזכות לפרטיות והזכות למידע מסוים. הזכויות האלה חשובות לכל היבט של חייהם של הנפגעים: מהכלכלי ועד הנפשי והרגשי".
מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית אורית סוליציאנו מסבירה שבשל ניסוח החוק המצומצם שקיים כיום לא כלולים בגדרו נפגעי עבירה "חדשים" שנוצרו במלחמה. "למשל החטופים והחטופות, וכן נפגעי עבירה שבשל מצב רפואי, פיזי או נפשי לא יכולים לעמוד על הזכויות שלהם, בהם כמובן נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, שבשל הפגיעה החמורה שקרתה במלחמה לא יוכלו לקבל את זכויותיהם מכוח החוק, כפי שמקבלות דרך קבע", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדה לביטחון לאומי בנושא משפחות הנרצחים מהמסיבה ברעים טוענות שהופקרו ולא קיבלו התייחסות מגורמים רשמיים
דיון בוועדה לביטחון לאומי בנושא משפחות הנרצחים מהמסיבה ברעים טוענות שהופקרו ולא קיבלו התייחסות מגורמים רשמיים
"דרושים מענים המותאמים למציאות החדשה". ח"כ אלהרר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
3 צפייה בגלריה
אליהו רביבו
אליהו רביבו
"חוק היסטורי". ח"כ רביבו
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"טבח 7 באוקטובר הוא אסון בסדר גודל שמדינת ישראל לא הכירה, לא נערכה לקראתו והמענים שניתנים היום על ידי המדינה רחוקים מלספק", מסבירה יוזמת החוק ח"כ אלהרר. "דרושים מענים המותאמים למציאות החדשה שנכפתה על מאות רבות של משפחות שמוצאות את עצמן שקופות בעיניי המדינה.
"התיקון לחוק זכויות נפגעי עבירה הוא צעד משמעותי שיעשה צדק בין היתר עם משפחות החטופים, משפחות נרצחי המסיבות ברעים ושורדי הטבח בכל הנוגע להליך משפטי בעניינם של יקיריהם. כולי תקווה שהחוק יקודם במהירות האפשרית ושיהיה זה הצעד הראשון מני רבים שהמדינה תאמץ כדי להקל ולו במעט על מי שהכי זקוקים לכך".
ח"כ רביבו הוסיף כי "מדובר בחוק היסטורי, צודק ומשמעותי שתפקידו לסייע להוציא את הצדק אל האור. הרחבת חוק זכויות נפגעי עבירה שאנו מקדמים זוכה לתמיכה גורפת מהקואליציה והאופוזיציה. נמשיך לשלב ידיים ולפעול למען אזרחי מדינת ישראל”.