עיתונאי לבנוני דיווח היום (חמישי) כי "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" - שמורכבת ממיליציות פרו-איראניות הפועלות בעיראק ובסוריה - תקפה את מנחת פיק, דרומית למושב אליעד ברמת הגולן. החברה הביטחונית "אלביט" משתמשת במנחת כדי לבדוק מטוסים ומערכת אוויריות מתוצרתה. אתמול לקחה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" אחריות על ירי לעבר "מטרה חיונית" בישראל, ירי שלדבריה היה "בתגובה לתקיפות בעזה".

6 צפייה בגלריה
ההתנגדות האסלאמית בעיראק תקפה את מנחת פיק דרומית לאליעד בגולן
ההתנגדות האסלאמית בעיראק תקפה את מנחת פיק דרומית לאליעד בגולן
הדיווח על התקיפה במנחת פיק
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05
אותן מיליציות פרו-איראניות אחראיות גם לתקיפת הבסיסים האמריקניים בעיראק ובסוריה בחודשים האחרונים, ולאחרונה אף שיגרו כטב"ם לאילת שעליו כתבו "המטרה - ישראל, אילת". בעיראק ובסוריה ניתן לראות הסלמה משמעותית בפעולות נגד הכוחות האמריקניים מתחילת המלחמה בין ישראל לחמאס בעזה.
לפי העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד", "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" היא למעשה איחוד, חדש יחסית, של כמה מיליציות ותיקות שנתמכות על-ידי איראן: "גדודי חיזבאללה בעיראק", "אל-נוג'בא", "סייד א-שוהדא", "אנסאר אללה אל-אופיאא" ו"האימאם עלי". אותם גופים חמושים בחרו להתאחד ולקרוא לעצמם "ההתנגדות האיסלאמית" בעיראק באוקטובר האחרון.


6 צפייה בגלריה
המקום בו התבצעה התקיפה המיוחסת לאמריקאים בגבול סוריה- עיראק
המקום בו התבצעה התקיפה המיוחסת לאמריקאים בגבול סוריה- עיראק
תקיפה אמריקנית בגבול סוריה-עיראק, ארכיון
מיליציית "אל-נוג'בא", שכוללת לפי הפרסומים אלפי לוחמים, הוקמה ב-2013 והשתתפה בקרבות נגד דאעש. היא בעלת קשרים לחיזבאללה בלבנון ולמשמרות המהפכה באיראן. מיליציה נוספת, "סייד א-שוהדא" - הוגדרה לפני כחודש בארה"ב כארגון טרור בינלאומי. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי פעילות המיליציה "מאיימת על חיי חיילים מארה"ב ומהקואליציה הבינלאומית, שפועלים נגד דאעש בעיראק ובסוריה".
יש לציין כי בעיראק ישנו ארגון גג שנקרא "אל-חשד א-שעבי" וכולל יותר מ-70 מיליציות שנחשבות לבעלות ברית של איראן, שבהן בסך הכול יותר מ-200,000 פעילים. חלקן חברות גם ב"אל-חשד א-שעבי" וגם ב"התנגדות האיסלאמית בעיראק", למשל "גדודי חיזבאללה בעיראק" ו"האימאם עלי".

6 צפייה בגלריה
עיראק מיליציה אל חשד א שעבי בגדד
עיראק מיליציה אל חשד א שעבי בגדד
חמושים במיליציות של "אל-חשד א-שעבי" בעיראק
(צילום: AFP)
בכיר בפנטגון אישר אתמול לרשת אל-מיאדין כי "הכוחות האמריקניים וכוחות הקואליציה היו חשופים ל-106 תקיפות נגד הבסיסים האמריקניים בעיראק וסוריה מה-17 באוקטובר". אתמול פרסמה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" לקיחת אחריות גם על תקיפת הבסיס האמריקני בארביל באמצעות כטב"ם. לטענתה, מלבד הירי לגולן היא תקפה גם אתר בארביל שמזוהה עם ישראל.
העובדה שבהודעות האחרונות מי שלקח אחריות הוא ארגון הגג, ולא מיליציה ספציפית, משרתת את האינטרסים של המיליציות. בחודשים האחרונים פורסם על חילוקי דעות בקרב הארגונים לגבי הלחימה נגד ארה"ב בעיראק וסוריה. העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי ברוב זמן ההפוגה במלחמה בעזה רוב הפלגים תמכו בהפסקת התקיפות נגד האמריקנים, מכיוון שהלחימה מתבצעת "כתמיכה בזירה עזתית". פלגים אחרים סירבו להפסיק את התקיפות. כשהלחימה בעזה חודשה, חודשו גם התקיפות נגד הבסיסים האמריקניים בסוריה ובעיראק.
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ישראל בבגדד
הפגנה נגד ישראל בבגדד
הפגנה נגד ישראל בבגדד בחודש אוקטובר
(צילום: AP Photo/Anmar Khalil)
ביום שלישי דיווחו המקורבים ל"גדודי חיזבאללה בעיראק" כי הארגון מתכונן לסבב חדש של הסלמה נגד בסיסים אמריקניים. לפי הדיווח ההסלמה "תכלול תקיפות באמצעות טילים וכטב"מים בתגובה לתקיפות האמריקניות ובתגובה להתנקשות במוסאווי בדמשק על ידי ישראל". אחד המקורות ששוחחו עם העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" אמר כי השיח של המיליציות עם ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע א-סודאני, הגיע למבוי סתום והופסק.
לפי אותו מקור, ראש ממשלת עיראק "רוצה להפסיק את התקיפות נגד הבסיסים האמריקניים ללא תמורה כלשהי, ללא יציאה של האמריקנים, ללא בחינה של ההסכם הביטחוני איתם וללא עצירת התוקפנות בעזה - כלומר תבוסה".
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת עיראק מוחמד שיאע א סודאני
ראש ממשלת עיראק מוחמד שיאע א סודאני
ראש ממשלת עיראק. ניסה לעצור את התקיפות נגד בסיסי ארה"ב
(צילום: רויטרס)
ראש ממשלת עיראק א-סודאני פעל רבות בחודשים האחרונים, מול המיליציות וגם מול איראן, כדי לנסות לעצור את התקיפות נגד הבסיסים האמריקניים. ניסיונותיו לא צלחו. בהתייחסות לנושא אמר ראש הממשלה העיראקי כי "הממשלה מתקדמת לקראת סיום נוכחותה של הקואליציה הבינלאומית בעיראק. ממשלת עיראק מסוגלת להתחייב להגן על הנציגויות הדיפלומטיות. המלחמה ברצועת עזה חשפה את כישלונה של המערכת הבינלאומית בהשגת ביטחון ויציבות".