עשר שנים חיכה יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לרגע שבו יתיישב על כיסא ראש הממשלה וינהל את הישיבה השבועית - אך זו נמשכה 25 דקות בלבד והסתיימה לאחר אישור של שורת תוכניות ומינויים שתוכננו מבעוד מועד.
שרים שהיו בישיבה אמרו ל-ynet כי לפיד העדיף שהישיבה תעבור באופן חלק ומהיר כדי לא להגיע לחיכוכים או להדלפות. לדבריהם, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט שישב לימינו של לפיד נראה במצב רוח לא טוב, ואף עצוב. עם זאת, אחד השרים סיפר ש"בנט היה חמוד, פרגן ללפיד, לא הפריע לו ונתן לו להוביל". "לפיד היה 'בהיי'", הוסיפו שרים. "ניהל את הישיבה במקצועיות, כאילו שחיכה למעמד הזה כל החיים".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נעל את הישיבה אחרי 25 דקות. יאיר לפיד
( צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"לפיד ב'היי', בנט היה מצוברח"
(צילום: מארק ישראל סלם)
בין הנושאים שעלו להצבעה ואושרו: מינויו של בנט במקום מתן כהנא כיו"ר ועדת השרים לענייני שב"כ, שאמונה על נוהלי האבטחה של רה"מ והשרים, אישור השיפוץ במוזיאון אסירי המחתרות, אשרור מינויו של אביר קארה כסגן שר במשרד ראש הממשלה (הליך נדרש עם החילוף בין בנט ללפיד, א"א), ועוד.
בפתח ישיבת הממשלה פנה לפיד לשרים והבהיר כי מטרתו תהיה לנהל את הממשלה "כאילו אין מערכת בחירות". לדבריו, "משבר החינוך לא יכול לחכות. תקציבים לבתי חולים אי אפשר לדחות. איראן, חיזבאללה וחמאס לא מחכים. אזרחי ישראל זכאים לממשלה מתפקדת בכל רגע נתון".
בתוך כך, רה"מ פנה פעם נוספת לראש האופוזיציה בנימין נתניהו והזמין אותו לעדכון בענייני המדינה בנוכחות המזכיר הצבאי אבי גיל. נתניהו כבר סירב להזמנה אחת וביקש שהעדכון יבוצע על-ידי המזכיר הצבאי בלבד, אלא שלפיד התעקש לערוך את הפגישה בעצמו כמקובל. "בדמוקרטיה מתוקנת רה"מ מעדכן, והמזכיר הצבאי יושב בחדר", אמר לפיד לנתניהו.

לפיד העדיף איש אמון - ראש מערך ההסברה הלאומי התפטר

בתוך כך, עם חילופי ראשי הממשלה הודיע ראש מערך ההסברה הלאומי אלעד טנא על התפטרותו, לאחר שהוזכר כמועמד למנכ"ל תאגיד השידור הציבורי. "לאחר התייעצות עם ראש הממשלה ואחרי שנוכחתי לראות שהמערך נוכח ועומד על רגליו, החלטתי שהגיעה העת להמשיך הלאה", אמר טנא, שמונה לפני פחות משנה.
עם זאת נציין כי אם זה היה תלוי בו, הוא היה נשאר בתפקיד. משראש הממשלה אמר שהוא מבקש למנות איש אמון לתפקיד - טנא הודיע מיד שיסיים את תפקידו.
5 צפייה בגלריה
אלעד טנא
אלעד טנא
עוזב עם בנט. אלעד טנא
(צילום: איה אפרים)
5 צפייה בגלריה
ליאור חייט שובר שיא עולם במרתון ראיונות תחת הכותרת "מדברים שלום"
ליאור חייט שובר שיא עולם במרתון ראיונות תחת הכותרת "מדברים שלום"
והמחליף, שיכהן בתקפיד כממלא מקום. ליאור חייט, איש אמונו של לפיד
(צילום: משרד החוץ)
זמן קצר לאחר מכן הודיע לפיד הודיע על מינויו של דובר משרד החוץ ליאור חייט לתפקיד, אך בינתיים הוא ישמש כממלא מקום. ליאור חייט הוא דיפלומט במשרד החוץ משנת 2001. מילא שורה של תפקידים במשרד החוץ בהם קונסול כללי במיאמי, דובר שגרירויות ישראל בספרד ובארגנטינה ומנהל מחלקת מרכז אמריקה והקריביים.
לא ברור האם ניתן יהיה למנות את חייט למינוי קבע בתקופת ממשלת המעבר, ומשרתו כדובר משרד החוץ תישמר לו. בינתיים יחזיק בה ראש המערך לדיפלומטיה ציבורית עמנואל נחשון, שהיה קודמו של חייט בתפקיד דובר משרד החוץ.
טנא הודה לבנט "על הזכות שהעניק לי לשרת את עם ישראל ולבצע שליחות, כשלצדי צוות מוכשר של אנשים, חדורי שליחות ואמונה בצדקת הדרך. אין לי ספק שהעבודה המשותפת שביצענו והשיטות שפיתחנו ישרתו את המדינה שנים קדימה. אני מאחל הצלחה גדולה לראש הממשלה יאיר לפיד ולצוותו – הצלחתכם הצלחתנו".
לפיד הודה לטנא על עשייתו ואמר כי "האתגר הגדול של מדינת ישראל הוא לספר את הסיפור הישראלי על כל גווניו. בשנה החולפת הוקם מחדש על ידי טנא ואנשיו, מערך מקצועי שמאחד את כל גופי ההסברה במדינה לשפה אחת וקול אחד בהיר וחד. זו הייתה שנה עם אירועים מורכבים ומערך ההסברה תרם תרומה משמעותית לתדמית ישראל ולשיח בארץ ובעולם. אני מודה לאלעד על העבודה הקשה ומאחל לו בהצלחה בהמשך".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
ידרשו את העברת חוק המטרו. ליברמן ומיכאלי
(צילום: רפי קוץ)
ישיבת הממשלה הייתה גם הראשונה מאז שהכנסת הצביעה על פיזורה, ומערכת הבחירות החמישית תוך שלוש שנים וחצי יצאה רשמית לדרך. בכנסת, נציין, עוד יתנהלו עניינים טכניים שונים כמו ניקוי שולחן וחקיקה שבהסכמה לתקופת פגרת הבחירות. שר האוצר אביגדור ליברמן רמז הבוקר כי עוד יש סיכוי להגיע להסכמות עם האופוזיציה בנוגע לחוק המטרו, על אף פיזור הכנסת בחמישי האחרון. לפני ישיבת הממשלה אמר: "נשתדל להעביר את החוק מחר".
גם שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה למשבר סביב חוק המטרו ואמרה: "החוק הכרחי כדי לקדם ולהוציא לפועל את פרויקט התשתית הכי גדול בתולדות מדינת ישראל. לא אוותר על חוק המטרו כדי שלאזרחיות ואזרחי ישראל יהיה עתיד לצאת מהפקק. נמשיך להיאבק על הדבר הזה. לא ייתכן שיעבירו הגדלת למימון מפלגות אבל את חוק המטרו לא. אני עומדת על כך שנעביר את חוק המטרו".