הסמנטיקה, הבלבול והמשמעויות: ישראל הרשמית נזהרה בשלב הראשון שלא לקרוא לפעולה במחנה הפליטים ג'נין "מבצע", ואפילו לא הכתירה אותו בשם כמו בכל המבצעים הקודמים. ואולם בהמשך, בתשובה לשאלה במשדר ynet Live, גם דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, כינה זאת "מבצע ממוקד".
ההימנעות מההגדרה "מבצע" נועדה לנסות למנוע לחצים מדיניים בינלאומיים, ולהפחית זעם בעולם הערבי, בדגש על סעודיה ואיחוד האמירויות. סיבה נוספת, ואולי חשובה יותר, היא העברת מסר לעזה ולחיזבאללה בלבנון - שלפיו המבצע לא מכוון נגדם, ולא יתרחב לזירות נוספות. בישראל שואפים להשאירם מחוץ למעגל ההסלמה.
"זה לא מבצע, זו פשיטה נרחבת", אמר גורם ביטחוני בכיר. "אנחנו באמת חושבים ורוצים לשדר שאין פה חומת מגן. אז המציאות הייתה אחרת לגמרי". לדבריו, "זה אפילו לא מבצעון, ולכן זה לא אושר בקבינט, כי הפעולה ברמת סבירות גבוהה לא עלולה להביא לפריצת מלחמה".
ואמנם, בהודעה הראשונה מטעם צה"ל ושב"כ הוגדרה רק "פעילות משותפת". אולם מאוחר יותר נמסר בהודעה רשמית על "מבצע מתוחם וממוקד", ובהמשך "פעילות מבצעית".
בהודעות פנימיות לא היה מקום לספק, ובהן גם נבחר שם לפקודה - "בית וגן". אגרת של מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט, כוללת את המילה "מבצע" באופן ברור בכותרת.
1 צפייה בגלריה
מכתב של מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט
מכתב של מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט
אגרת של מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט
מטה ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה הפיץ סביב 10:00 מסרים לשרים וגופי ההסברה השונים בעקבות מה שהוגדר שם "הפעולה בג'נין". לפי המסרים, "כוחות הביטחון פועלים בשעות אלו במאמץ נרחב לסיכול פעילות טרור במרחב ג'נין - כפי שהוכחנו, אנו מכים בקני הטרור בעוצמה, בזמן ובמקום שמתאים לכך".

גלנט לא, שרים אחרים כן

"המבצע בג'נין החל!", צייצה בהתלהבות השרה סטרוק, יו"ר הכנסת אוחנה מסר הבוקר כי "בשעה זו כוחות הביטחון תוקפים במסגרת מבצע פתע נרחב את מחבלי האויב בג'נין ובסביבותיה". לעומתם, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנע מהמילה ורק צייץ כי הוא גאה בחיילים "הפועלים בג'נין".
חבר הקבינט השר ישראל כץ אמר במשדר המיוחד של ynet Live כי "יש מבצע שבא לסכל את תשתית הטרור בג'נין, זו עליית מדרגה כתוצאה מהכוונה איראנית, תשתית עזתית, דרום לבנונית ביו"ש. לא נאפשר את זה". לדבריו, "אם צה"ל לא היה שולט ביו״ש, כבר היו שם מנהרות וטילים". כץ גם שלח מסר לתושבים הפלסטינים: "שבו בבתים ולא תפגעו".
חבר הכנסת אביחי בוארון מהליכוד אמר הבוקר ב-ynet Live לשרון כידון כי "המבצע היה מתבקש". לדבריו, "הגיע הזמן שצה"ל יכה באויב בכל הכוח, ולא רק שם. הרשות הפלסטינית היא אויב". עוד דיברה בשידור ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), ולדבריה "נעשה פה מבצע שהוא מחויב המציאות. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה עזה 2, ולשם זה הלך".
שר הביטחון יואב גלנט נזהר ורק מסר כי "כוחות הביטחון פועלים בשעות האחרונות בריכוז מאמץ כנגד מוקדי הטרור בעיר ג׳נין". גלנט הדגיש: "כנגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת - כל מי שיפגע באזרחי ישראל, ישלם מחיר כבד. אנו עוקבים מקרוב אחר התנהגות אויבנו - מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש. מחזק את צה״ל ושב״כ בפעילותם הנחושה".

שגרירי ישראל הבכירים הגדירו בהודעותיהם באנגלית את ההתרחשות Operation, מילה שמתורגמת לרוב ל"מבצע" אך אפשר לתרגם גם ל"פעולה". אולם בפעולות מוגבלות קודמות השגריר בוושינגטון מייק הרצוג והשגריר באו"ם גלעד ארדן לא צייצו כלל.
פורסם לראשונה: 08:06, 03.07.23