רוב הנשים, 59%, מתנגדות למתווה הנוכחי שמציע משרד האוצר בנוגע לגיל הפרישה. כך עולה מסקר שנערך בימים האחרונים על ידי מכון "מדגם" בראשות הסוקר מנו גבע, בקרב 660 נשים בנות 45-65 עבור המשרד לשוויון חברתי, והגיע לידי ynet ו-"ידיעות אחרונות".
מתווה האוצר קובע כי גיל הפרישה לנשים יועלה החל בינואר 2022 ל-65 בתוך 10 שנים, כאשר בכל שנה יעלה גיל הפרישה בשלושה-ארבעה חודשים עד שנת 2032.
2 צפייה בגלריה
מירב כהן  מרב מיכאלי
מירב כהן  מרב מיכאלי
השרות כהן ומיכאלי
(צילום: יוחאי צוברי )
לעומת זאת, כפי שעולה מן הסקר, המתווה שאותו מקדמות השרה לשוויון חברתי מירב כהן ושרת התחבורה מרב מיכאלי, המספק מענים לנשים מן השכבות החלשות אשר עובדות בעבודות שוחקות, כמו גם בקידום פתרונות אשר יאפשרו שוויון הזדמנויות לנשים במקומות העבודה, זוכה לתמיכת רוב הנשים, 54%, להעלאת גיל פרישתן.
המתווה של כהן ומיכאלי גובש בחודשים האחרונים בשיתוף ארגוני הנשים. המענים העיקריים שאותם הן דורשות להכניס הם שינוי במנגנון ה"דיסריגרד" (הסכום שנקבע כזכאות לקצבה) שיסייע לנשים המבוגרות שממשיכות לעבוד אחרי גיל הפרישה, הארכת דמי אבטלה לנשים בנות 57 ומעלה ומהלכים לחיזוק נשים צעירות בתקופות ההורות.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השרה כהן אמרה: "אני מבינה את הצורך לעלות את גיל הפרישה על רקע העלייה בתוחלת החיים והעובדה שכיום נשים מבלות בממוצע למעלה מ-22 שנים בפנסיה. עם זאת יש להבטיח שהמהלך נעשה בצורה אחראית ושיש מענה הולם לנשים שעלולות להיפגע מהמהלך הזה ובכללן נשים מבוגרות שעובדות במקצועות שוחקים, נשים שמקבלות שכר נמוך וזקוקות גם לקצבת זקנה על מנת להתקיים וכמו כן נשים שנפלטו משוק העבודה ולא מצליחות למצוא עבודה.
"במהלך השנה האחרונה גיבשנו מתווה בשיתוף עם שורה של ארגוני נשים שנותן מענה לסוגיה הזו וגם מתקן עיוותים קיימים כמו מנגנון ה'דיסריגרד' שפוגע במבוגרים ומבוגרות שממשיכים לעבוד. את המשאבים שמשרד האוצר יחסוך במהלך הזה של העלאת גיל הפרישה צריך להשקיע בכלים שיסייעו לנשים להצליח בשוק התעסוקה".
השרה מיכאלי אמרה: "הזכות לקצבת זקנה מוקדמת מפצה על עשורים של אפליה בשכר. ההעלאה לקראת השוואת גיל הפרישה לא יכולה להיעשות בלי הגנה על נשים שנפגעות ממנו אנושות ובלי צעדים משמעותיים לביטול פערי השכר המגדריים. פשוט לא. יש מתווה ברור לסכומים ומנגנונים שישמרו על הנשים המוחלשות שאובדן קצבת הזקנה תדרדר אותן לעוני. אני מקווה ומאמינה שאחרי שנים של מאבק, הפעם זה יקרה".