ווסים אסעיד, המחבל תושב חברון שנעצר בחשד שרצח את בני הזוג כדורי ב-2019 ובחשד שרצח האזרח המולדובי איוואן טרנובסקי בירושלים לפני כחודש, הוא תומך דאעש שהסתבך בפלילים בישראל עוד בשנת 2007. המחבל בן ה-34 נכלא בישראל בכמה הזדמנויות, ובכליאתו האחרונה – במסגרת מעצרו המנהלי – נחשב לעציר מסוכן.
2 צפייה בגלריה
יהודה ותמר כדורי ז"ל
יהודה ותמר כדורי ז"ל
המחבל אסעיד ובני הזוג יהודה ותמר כדורי
(צילום: מרדכי אסרף, דוברות המשטרה )
מוקדם יותר הותר לפרסום כי המשטרה ושב"כ פענחו את רצח בני הזוג כדורי, שלוש שנים אחרי. אסעיד, כך עלה מהפענוח, עשה זאת על רקע לאומני, פעל לבד – והיה אחראי גם לניסיון הרצח של הנערה הדר בצלאל, יממה לפני רצח בני הזוג כדורי. לאחר מעצרו הוא שחזר את שלושת האירועים. בשנת 2019, לאחר רצח בני הזוג כדורי, הוא נעצר על ידי שב"כ על בסיס השתייכות לדאעש – וללא קשר לרצח.
אסעיד, יליד שנת 1988, הסתבך בפלילים בעבירות קלות יחסית בישראל בעבר. מאז שנת 2007 הוא נחשד והורשע בעבירות שונות ובהן גניבת רכבים, ניסיון גניבה, פריצות לרכב, פירוק חלקים, כניסה לישראל שלא כחוק והתחזות. באחת מהארכות המעצר שלו בגין פריצה לרכב ושהייה בישראל שלא כדין, ביקשה מחלקת התביעות של המשטרה להותירו במעצר עד תום המשפט. "מעשיו מלמדים על נחישותו, תעוזתו ועל חוסר מורא מהחוק. קיים חשש ממשי שאם ישוחרר – ישוב וינסה להערים על אנשי הביטחון כדי לשהות בישראל שלא כדין", נכתב בבקשה.

מעתירה של שירות בתי הסוהר מדצמבר 2021 עלה כי הוא שהה כעציר מנהלי בבית הסוהר מגידו. בעתירה פירט שב"ס כי הוא הוחזק בתנאי הפרדה מיולי 2019, ומעצרו המנהלי הוארך מעת לעת. לפי הגדרת שב"ס, אסעיד היה מועד לאלימות. בנימוקי הבקשה לבודד אותו נכתב כי הוא "בעל דעות איסלאמיות קיצוניות, מרבה להתבטא ביחס לדעותיו – ובעקבות כך הותקף מספר פעמים ונפלט מאגפים ביטחוניים בשל סירובים של אסירים אחרים לקבלו לאגפיהם".
אסעיד, כך נכתב בעתירה, "התבטא כי לא יוכל להשתלב באגפים עקב דעותיו והאירועים השליליים בהם היה מעורב בעבר, והתבטא ששילובו יוביל לאירועי אלימות והוא יתקוף אסירים אחרים". במקביל, חומר מודיעיני בעניינו הצביע על התנהגות שלילית ואלימה חוזרת מצידו, כולל כוונה לפגוע בסגל הסוהרים. בחודש נובמבר האחרון המליצה ועדה שעוסקת בהפרדות אסירים להמשיך להחזיקו בנפרד.

עדות נוספת לפעילותו הקיצונית של אסעיד ניתן לראות בהחלטה של בית המשפט הצבאי עופר בעניין הארכת מעצרו המנהלי. "הוא עצור לאור היותו פעיל סלפיה ג'יהאדיה, החשוד בתכנון פיגועים נגד ישראל. ניהל קשרים עם הג'יהאד העולמי בחו"ל ונעצר על ידי המודיעין הכללי הפלסטיני לאחר שתכנן פיגוע".
בהחלטה של השופט הצבאי אוריאל דרייפוס הוסבר כי בין 2015 ל-2018 נכלא בגין פעילות צבאית סלפית. בינואר 2019, כך נכתב בהחלטה, נכלא מחדש בגין הסתה ותמיכה בארגון עוין. אותה כליאה הגיעה ימים ספורים לאחר רצח בני הזוג כדורי, עניין שלא יוחס לו באותה עת. בהחלטה של בית הדין הצבאי נאמר על ידי השופט לגבי מעצרו כי הוא "סיכן את בטחון ושלום הציבור באופן משמעותי. מדובר במקרה קיצון המבסס מסוכנות חריגה משחרור. התרשמתי כי מעצר מנהלי הוא האמצעי היחיד לסכל סכנה מהמשיב".
2 צפייה בגלריה
בית סוהר מגידו
בית סוהר מגידו
ביקורים בכלא מגידו. המחבל התלונן: "לא מכניסים ספרי דת"
(צילום: גדי קבלו )
בעתירה שהגיש אסעיד בעצמו בינואר 2022 הוא טען כי "ההנהלה (של בית הסוהר – ג"מ) מזלזלת באמונות דתיות. לא מכניסים ספרי דת דרך ביקור למרות שיש אישור". הוא טען כי סוהר מקלל את אלוהים, וטען עוד שאף שהאסירים ביקשו ממנו להפסיק – הוא ציין בפניהם שהוא "מוציא מהפה שלו מה שבא לו, ולא אכפת לו", כלשון העתירה.
אסעיד, כך לפי הפענוח של פרשת הרצח, חיפש כדרך עבודה קורבנות שנראים על פניו כיהודים. במשך השנים הגיעו לחדרי החקירות במרחב ירושלים נחקרים רבים והושקעו משאבים ואמצעים רבים של משטרת ישראל ושב"כ. בתיק עבדו באופן חריג במקביל שני צוותי חקירה, כדי לגוון את כיווני החקירה של החוקרים. אחרי ששני הצוותים מיצו את החקירה, הוקם צוות שלישי שבסופו הצליחו במשטרה לפענח ולחבר בין התיקים. פריצת הדרך בתיק הייתה לאחר רצח הפועל המולדובי בשכונת ארנונה כחודש. המחבל זוהה במצלמות עם נראות חיצונית דומה לחשוד ברצח בני הזוג כדורי בארמון הנציב.
כמה שעות לאחר מקרה הרצח של הפועל ממולדובה, נעצר אסעיד כשברשותו סכין. כשבוע לאחר מעצרו, בחיפוש ממוקד בבית אמו, נמצאו חומרים על דאעש ותיק גב גדול שהתאים לזהות החשוד שזוהה בזירת הרצח של בני הזוג כדורי. מה שחיבר אותו פורנזית לזירת הפיגוע היא עקבת נעל מסוג "נביל", שאותה מייצרים רק בחברון, ונמצאה מתחת לגופתו של יהודה כדורי. במשך שנתיים המשטרה חיפשה אחר אדם שעקבת הנעל שלו תואמת לזו שבזירה, ואפילו הגיעה ליצרן שלה בחברון.
לבסוף נמצאה הנעל באותו תיק גב גדול. במכון לרפואה משפטית נמצא דם של יהודה כדורי ז"ל על הנעל ו-DNA של המחבל, עוד לפני שהוא מודה במעשים. לאחר מכן, בעת חקירתו, הוא הודה בפרט מוכמן שרק מי שביצע את המעשים יכול לדעת, ושיתף פעולה פעולה וקשר את עצמו לאירועים.