סירחאן סירחאן, האמריקני-פלסטיני שהורשע בהתנקשות בסנאטור רוברט ("בובי") קנדי, אחיו של הנשיא ג'ון פ. קנדי שנרצח כמה שנים לפניו, חצה הלילה (בין שישי לשבת) מכשול מרכזי בדרכו לשחרור מהכלא: ועדת שחרורים מקומית בקליפורניה החליטה לשחררו אחרי 53 שנות מאסר. ההחלטה הזו אינה סופית, ותעבור כעת הליך ממושך של בחינה שידרוש בסיומו את חתימתו של מושל קליפורניה גווין ניוסם.
סירחאן בן ה-77 הורשע כי ירה למוות ב-1968 ברוברט קנדי, שכיהן אז כסנאטור מטעם ניו יורק והתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב. הוא נחשב למועמד מוביל באותו מרוץ, וכשנורה למוות במלון בלוס אנג'לס היה זה רגעים ספורים לאחר שחגג שם את ניצחונו בפריימריז הקריטיים של קליפורניה. קנדי נורה כאשר ביקר את צוות המלון במטבח שלו, ויחד עמו נפצעו בהתנקשות עוד חמישה בני אדם.
4 צפייה בגלריה
רוברט בובי קנדי, סירחאן סירחאן
רוברט בובי קנדי, סירחאן סירחאן
סירחאן סירחאן ורוברט "בובי" קנדי. "התקווה של העולם"
(צילום: AFP, AP)
סירחאן, פלסטיני-נוצרי שנולד בירושלים ב-1944, לא הכחיש שירה בקנדי – אך טען כי אינו זוכר את האירוע וכי היה שתוי באותה עת. הוא הודה כי כעס על קנדי בגלל תמיכתו בישראל. לאחר שהורשע נגזר עליו עונש מוות, אך עונשו הומתק ב-1972 למאסר עולם, כאשר בית המשפט העליון של קליפורניה הקפיא באופן זמני את ההוצאות להורג במדינה.
ההחלטה כעת לשחרר את סירחאן התקבלה בתום שימוע שערכו לו שני חברי ועדת השחרורים. במשך 15 השנה האחרונות נדחו שוב ושוב בקשותיו של סירחאן להשתחרר מהכלא, בטענה כי לא הביע חרטה מספקת על מעשיו או שלא הבין את גודלו של הפשע שזעזע את ארה"ב, חמש שנים בלבד לאחר ההתנקשות בנשיא ג'ון קנדי.
4 צפייה בגלריה
סירחאן סירחאן רוצחו של רוברט "בובי" קנדי בשימוע של ועדת השחרורים
סירחאן סירחאן רוצחו של רוברט "בובי" קנדי בשימוע של ועדת השחרורים
פרץ בבכי כשנשאל על הסכסוך הישראלי-פלסטיני: "חושב על הפליטים"
(צילום: AP)
אולם הלילה מסרו שני חברי הוועדה כי נראה שסירחאן השתנה, וכי הוא לא מהווה עוד סכנה לציבור. לפי הוועדה, סירחאן השלים לאורך שנותיו הארוכות בכלא 20 תוכניות שונות לשיקום אסירים, כגון סדנה לניהול כעסים, שיעורי טאי צ'י וכן מפגשים של אגודת אלכוהוליסטים אנונימיים (AA). "אנחנו חושבים שהוא התפתח", מסר יו"ר הוועדה רוברט ברטון. ההחלטה תעבור כאמור בחינה שתימשך 90 יום, ולאחר מכן יידרש לקבל החלטה סופית בנושא המושל הדמוקרטי של קליפורניה, גווין ניוסם.
החלטת הוועדה לשחרר את סירחאן קיבלה גיבוי משניים מבניו של רוברט קנדי. אחד מהם, דגלאס קנדי שהיה תינוק בעת רצח אביו, אמר לחברי הוועדה כי התרגש עד דמעות מהחרטה שהביע סירחאן, וכי הוא סבור שיש לשחררו כיוון שאינו מהווה סכנה לאחרים. "אני מוצף ברגשות רק מעצם העובדה שאני יכול לראות את סירחאן פנים אל פנים", אמר. "חייתי את חיי בפחד ממנו וגם משמו. אני אסיר תודה על כך שאני יכול לראותו כבן אנוש – שראוי לחמלה ולאהבה".

סירחאן פרץ בבכי: "חושב על הפליטים"

רוברט קנדי ואשתו, אתל, הביאו לעולם 11 ילדים – ותשעה מהם חיים כיום. בניגוד לאותם שניים שהביעו תמיכה בשחרור רוצח אביהם, שישה אחרים הביעו תרעומת על החלטת ועדת השחרורים – וקראו למושל קליפורניה להטיל עליה וטו. "הוא לקח את אבינו מהמשפחה שלנו ולקח אותו מאמריקה", מסרו ששת האחים בהודעה משותפת. "אנחנו לא-מאמינים שהאדם הזה זכה להמלצה לשחרור".
4 צפייה בגלריה
סירחאן סירחאן רוצחו של רוברט "בובי" קנדי בשימוע של ועדת השחרורים
סירחאן סירחאן רוצחו של רוברט "בובי" קנדי בשימוע של ועדת השחרורים
סירחאן, הלילה. לא זוכר אם ירה
(צילום: AP)
בתום השימוע הודה הלילה סירחאן לחברי הוועדה והניף את אגודלו לאות ניצחון – היה זה השימוע ה-16 שלו בפני ועדת השחרורים, וכעת הוא זכה לאותה המלצה שלה ייחל. בשימוע עצמו חזר על טענתו ולפיה אינו זוכר את ההתנקשות עצמה, אך הדגיש שוב ושוב כי הוא נוטל אחריות על מעשיו. "סנאטור קנדי היה התקווה של העולם", אמר סירחאן לחברי הוועדה. "פגעתי בכולם, וזה כואב לי לחוות את זה ולדעת שעשיתי מעשה נורא שכזה – אם באמת עשיתי אותו", הוסיף בדיון שבו השתתף באופן מקוון מהכלא שלו בסן דייגו.
סירחאן הוסיף כי למד לשלוט בכעסו, וכי הוא מתחייב לחיות מעתה בצורה שלווה ולא-אלימה. "יש לכם את ההתחייבות שלי. תמיד אבקש לפנות לשלום ולאי-אלימות", אמר. הוא נשאל במהלך השימוע על תחושותיו כיום בנוגע לסכסוך בין ישראל לפלסטינים – ופרץ בשלב זה בבכי. לאחר כמה רגעים שבהם נקטע הדיון, סירחאן אמר כי הוא לא עוקב אחר המתרחש במזרח התיכון, אבל "חושב על הפליטים", כלשונו. "הסבל שהאנשים הללו חווים, זה כואב", אמר.
4 צפייה בגלריה
טקס השבעה של ג'ון קנדי
טקס השבעה של ג'ון קנדי
ג'ון פ. קנדי. תקוותו של אחיו לרשת אותו נגדעה באיבה
(צילום: AP)
בסוכנות הידיעות AP מציינים כי אם ישוחרר בסופו של דבר – וכאמור לא ברור אם ההחלטה תקבל את אישורו של מושל קליפורניה – ניתן יהיה לגרש את סירחאן לירדן. ברטון, יו"ר הוועדה, אמר בשימוע כי הוא חושש שבמקרה כזה סירחאן יהפוך לסמל עבור תנועת ההתנגדות החמושה לישראל. סירחאן אמר בתגובה כי הוא מבוגר מדי מכדי להיות מעורב בסכסוך במזה"ת, וכי הוא לא מתכוון לעסוק בו בעתיד.
בדומה לרצח של אחיו הנשיא, גם לגבי ההתנקשות ברוברט קנדי התעוררו לאורך השנים ספקולציות וקונספירציות שונות. לספקות הללו תרמו ראיות חדשות שצצו במהלך הערעורים השונים במשפטו של סירחאן: בין היתר התברר כי אף שבניתוח הגופה נמצא כי קנדי נורה מאחור ומטווח אפס, עדי ראייה סיפרו שסירחאן עמד מלפניו. מהראיות בזירה עלה עוד שנורו בה 13 כדורים, אך בדיקת הנשק של סירחאן הראתה שנורו ממנו רק שמונה קליעים.