סביר להניח שח"כ איימן עודה הגיע לאזור שער שכם ברכב המנהלים שמעמידה לרשותו הכנסת. הנהג הוריד אותו סמוך למקום והוא צעד כמה רגעים עד שמצא זווית טובה לצלם על רקע חומות העיר העתיקה סרטון שבו קרא לערבים אזרחי ישראל אשר משרתים במשטרה להניח את הנשק ולחזור לבני עמם. אין לו מושג על בעיות התחבורה באזור. גם לא על קשיי החניה. בטח לא על מחיר השחיטה בחניון הסמוך. את עודה, שמשכורתו עומדת על עשרות אלפי שקלים ויש לו רכב צמוד, לשכה, שני עוזרים וכיסוי הוצאות נדיב ביותר, כל אלה לא מעניינים. הוא לא מכיר את הרוכלים בשער שכם, שמחכים ללילות הרמדאן כדי שיוכלו למכור את מרכולתם ולהתפרנס בכבוד, ולא את בעלי החנויות הסמוכות. חבל שאלו לא מעניינים אותו.
ח"כ עודה נחשב לאדם אינטליגנטי, ח"כ הומניסט ואכפתי. לפני כחצי שנה הוא קרא בכנסת למשטרה לשבור את הידיים והרגליים של עבריינים במגזר הערבי. זה היה אחרי עוד שיא רציחות שנשבר במהלך אחד מסופי השבוע. אם יש אינטרס עליון לאזרח הערבי במדינת ישראל, הוא שכמה שיותר מבני המגזר יתגייסו למשטרה. ככל שיותר ערבים ישרתו בארגון הזה, כך המשטרה תלמד טוב יותר את המגזר. קודם כל, היא תדבר את שפתם. היא תימצא ברחוב הערבי, בכפרים, בערים. החוק והסדר יוטמעו בהדרגה.
זה לא תהליך שיתרחש בן לילה. תהליכי עומק מתרחשים לאורך זמן. אבל זה האינטרס. ואל מול האינטרס הזה מגיע ח"כ עודה למקום הנפיץ ביותר במזרח התיכון וקורא לשוטרים הערבים לעזוב את העבודה. הוא בא לשער שכם ומקבל כאמת חלוטה את טענות השבאב המזרח-ירושלמי כי המשטרה היא זו שאשמה במהומות ובהפרות הסדר באזור. לא שהמשטרה חפה מטעויות, לא שאין בה שוטרים אלימים, אבל האחריות בטח לא רק עליה. לא אחרי שהשנה הוחלט לאפשר לתושבי מזרח ירושלים להגיע ולחגוג באזור שער שכם ללא הגבלות.
עודה לא מציע פה דו-קיום. הוא בעצם קורא להיפרדות. לאנשי הרפואה הערבים, לפרקליטים בשירות המדינה, כל מי שפרנסתו מהמדינה, על פי עודה, צריך שיתפטר
עיריית ירושלים אף עודדה מסחר באזור. המשטרה צמצמה את עצמה לנקודות האבטחה בלבד. מה עודה רוצה מהמשטרה? שצעירים משולהבים יתקפו שוטרים בקללות, חבטות ומטחי בקבוקי מים, האלימות הזו תצולם והסרטונים על "גיבורי השבאב" ימלאו את הרשת, והשוטרים לא יגיבו? אולי הוא מעדיף לחיות באנרכיה, במדינה בלי חוק ובלי סדר. זו, אגב, ההתנהלות בחלק גדול מהיישובים הערביים בישראל. החוק התקף שם הוא החוק המקומי. מי ששולטים הם הבריונים ובעלי הנשק.
עודד שלוםעודד שלוםבאדיבות הוצאת ידיעות ספרים
לפי הסרטון, עודה לא רוצה שתלונות של נשים מוכות ערביות ייגבו על ידי חוקרות ערביות. לשיטתו, גם החוקרת הערבייה בתחנת טמרה צריכה "להניח את הנשק". אותו דבר לגבי שוטרי התנועה והסיירים הערבים. שתהיה לנו משטרה "נקייה" מערבים, שחס וחלילה לא ייצא לשוטר ערבי להתעמת עם ערבי ממזרח ירושלים בעת הפגנה. כאילו שאת ההפגנות בבלפור לא פיזרו שוטרים יהודים ואת מתנחלי עמונה לא פינו חיילים יהודים.
חוק הוא חוק וצריך לאכוף אותו בכל מקום. אם ישנה הפגנה אלימה במזרח ירושלים, צריך לטפל במפגינים האלימים. אם שוטרים מותקפים בשער שכם - צריך לעצור את התוקפים. זו לא שאלה לאומית בכלל. עודה לא מציע פה דו-קיום. הוא בעצם קורא להיפרדות. לאנשי הרפואה הערבים, לפרקליטים בשירות המדינה, כל מי שפרנסתו מהמדינה, על פי עודה, צריך שיתפטר. שיתכבד ח"כ שיש לו נהג, לשכה, עוזרים צמודים, וייתן דוגמה אישית. שיתפטר קודם הוא.
  • עודד שלום הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com