בעולם גוברות היום (ב') התהיות באשר לגורלו של שר החוץ הסיני, צ'ין גאנג, שלא נראה בפומבי כבר יותר משלושה שבועות. מדובר בהיעדרות חריגה ביותר עבור גורם בכיר כל-כך במשטר בבייג'ינג, והעובדה שבמהלך התקופה הזו נעדר צ'ין מכמה מפגשים ואירועים דיפלומטיים חשובים רק מוסיפה לתעלומה. היעלמותו תורמת גם להפצת שמועות בדבר רומן שניהל לכאורה עם מגישת טלוויזיה בכירה מהונג קונג, שנעלמה גם היא לאחרונה, אולם לשמועות הללו אין לפי שעה בסיס מוצק ואמין.
6 צפייה בגלריה
צ'ין גאנג, שר החוץ של סין, ומגישת הטלוויזיה פו שיאוטיאן, שנעלמה גם היא
צ'ין גאנג, שר החוץ של סין, ומגישת הטלוויזיה פו שיאוטיאן, שנעלמה גם היא
צ'ין גאנג, שר החוץ של סין, ומגישת הטלוויזיה פו שיאוטיאן, שנעלמה גם היא
(צילום: Thomas Peter/Pool Photo via AP, File)
6 צפייה בגלריה
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
נשיא סין שי ג'ינפינג. "בחר בצ'ין באופן אישי, אם יש עמו בעיה - זה לא ייראה טוב עבור שי"
(צילום: AFP)
ההופעה הפומבית האחרונה של צ'ין הייתה לפי הדיווחים ב-25 ביוני, אז נועד בין היתר בבייג'ינג עם סגן שר החוץ הרוסי אנדריי רייבקוב ונצפה מחייך לצדו. מאז לא דיווחה סין על אף מפגש אחר שלו, בניגוד למפגשים או שיחות טלפון שערך כמעט מדי יום מאז מינויו לתפקיד שר החוץ בדצמבר אשתקד. מוקדם יותר החודש סין גם דחתה מפגש שתוכנן לצ'ין עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל. דובר מטעם האיחוד מסר כי בייג'ינג הודיעה לבריסל שהתאריך שתוכנן מראש "לא זמין יותר" – יומיים בלבד לפני שבורל אמור היה להגיע לבייג'ינג ב-5 ביולי. צ'ין גם נעדר מפסגת שרי החוץ של איגוד מדינות דרום-מזרח אסיה, שנערכה בשבוע שעבר באינדונזיה. סין לא סיפקה הסבר לאותה היעדרות.
אתמול, בתדרוך היומי של משרד החוץ בבייג'ינג לתקשורת, נשאלה דוברת המשרד על גורלו של צ'ין והשיבה כי אין ברשותה "מידע" כלשהו לספק על כך, אולם הדגישה כי הפעילויות הדיפלומטיות של סין ממשיכות להתנהל כבשגרה. בתדרוך הבוקר כבר טענה הדוברת כי צ'ין נעדר מהפסגה באינדונזיה "מסיבות רפואיות", אבל ברשת CNN מדווחים כי הדברים הללו לא נכללו בתמלול הרשמי של התדרוך שהועלה בהמשך לאתר האינטרנט של המשרד. ב-CNN מציינים כי בעבר כבר השמיט משרד החוץ הסיני תכנים מתמלולי מסיבות עיתונאים של אנשיו, אם אלו נתפסים בעיניו כרגישים.
צ'ין בן ה-57 צמח במהירות בשורות הדיפלומטיה הסינית: בעבר כיהן כדובר מטעם משרד החוץ, ב-2021 מונה לשגריר בוושינגטון ורק בדצמבר האחרון מונה לשר החוץ. בניגוד לרוב מדינות העולם, זהו אינו התפקיד הדיפלומטי הבכיר ביותר בסין – והוא שני בחשיבותו ליו"ר ועדת יחסי החוץ של הוועד המרכזי במפלגה הקומוניסטית – תפקיד שבו מכהן וונג יי, קודמו של צ'ין כשר החוץ. וונג החליף את צ'ין באותה פסגה בשבוע שעבר באינדונזיה, ונועד בין היתר עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.
6 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג עם שר החוץ של סין צ'ין גאנג
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג עם שר החוץ של סין צ'ין גאנג
צ'ין עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בחודש שעבר. פספס פסגה בשבוע שעבר שבה גם בלינקן השתתף
(צילום: EPA/XINHUA / Zhai Jianlan)
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של סין וונג יי ב ועידת מינכן לביטחון
שר החוץ של סין וונג יי ב ועידת מינכן לביטחון
וונג יי, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הוועד המרכזי במפלגה הקומוניסטית. הוא הדיפלומט הבכיר ביותר של סין, והחליף את צ'ין בפסגה באינדונזיה
(צילום: EPA)
כדיפלומט נודע צ'ין נודע בהצהרותיו הלוחמניות נגד ארה"ב, כשברקע ההידרדרות ביחסי המעצמות בעקבות שלל מחלוקות – מהשליטה בטייוואן ועד פרשת בלון הריגול הסיני בשמי ארה"ב מוקדם יותר השנה. הגישה האגרסיבית שלו היוותה חלק ממה שבעולם מכנים "דיפלומטיית לוחמי הזאב" שבה נוקטים שורה של דיפלומטים בבייג'ינג, כינוי שמבוסס על סרט פעולה סיני בעל אותו השם.
למרות שאינו הדיפלומט הסיני הבכיר ביותר, צ'ין נחשב – לפחות עד עתה – למי שנהנה מקשרים הדוקים לנשיא שי ג'ינפינג, וההערכה היא כי זה בחר בו לתפקיד שר החוץ כחלק ממהלך נרחב יותר של מינויי מקורבים לתפקידי מפתח בשלטון בסוף השנה שעברה, במקביל להבטחת כהונתו השלישית ושוברת-המוסכמות של שי כנשיא סין. פרשנים תוהים כעת אם ההיעלמות נובעת אולי מירידת קרנו של צ'ין בעיני שי. "צ'ין קודם בסולם הדרגות של המפלגה באופן אישי על ידי שי. כל בעיה איתו עלולה להציג את שי באור שלילי – ולרמוז ששי נכשל בבחירת האדם הנכון לתפקיד", אמר ל-CNN דנג יו-וון, שבעבר ערך את אחד מעיתוני המפלגה הקומוניסטית וכיום מתגורר בארה"ב.
בצל ההיעדרות החריגה של צ'ין נפוצו – בעיקר בכלי תקשורת בהונג קונג ובטייוואן – שמועות בדבר רומן שלכאורה קיים עם המגישה והמראיינת פו שיאוטיאן, אחת הדמויות הבולטות ביותר בטלוויזיה הסינית, שמרבה לראיין פוליטיקאים בכירים במדינה. פו בת ה-40, בעלת תואר מאוניברסיטת קיימברידג', נעלמה אף היא לאחרונה – והעובדה הזו תרמה לחיזוק השמועות על רומן ביניהם.
6 צפייה בגלריה
צ'ין גאנג שר החוץ של סין בריאיון שהעניק ב-2022 למגישת טלוויזיה מוכרת בטלוויזיה הסינית פו שיאוטיאן
צ'ין גאנג שר החוץ של סין בריאיון שהעניק ב-2022 למגישת טלוויזיה מוכרת בטלוויזיה הסינית פו שיאוטיאן
צ'ין ופו בריאיון ממרץ 2022. הגולשים טענו: "הם פלרטטו זה עם זו"
אולם השמועות הללו לא מתבססות על ראיות מוצקות כלשהן, ובין היתר מציינים מפיציהן ברשתות החברתיות ריאיון שערכה פו עם צ'ין בשנה שעברה, כשעוד כיהן כשגריר בוושינגטון, ובו נראו לכאורה מפלרטטים. פעיל זכויות האדם הסיני לין שנגליאנג ציין כי הריאיון נערך במרץ 2022, וכי בנובמבר נולד לפו בן. בציוץ האחרון שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, באפריל האחרון, פו שיתפה תמונה של מטוס וצילום מסך של הריאיון שערכה עם צ'ין, לצד תמונה שלה עם בנה התינוק.
היעלמות של בכירים או דמויות בולטות אחרות בסין, יש לציין, אינה תופעה נדירה. בעבר כבר אירעו כמה וכמה מקרים שכאלו, ולעתים רק אחרי מספר חודשים חשפו השלטונות במדינה כי אלו שנעלמו חשודים בעבירות כלשהן. התופעה הזו רק גברה כחלק מקמפיין שבו פתח הנשיא שי נגד שחיתות ציבורית. אחד המקרים הבולטים ביותר היה זה שבו נעלם ב-2018 נשיא האינטרפול דאז מנג הונגוויי, כאשר הגיע לביקור במולדתו. רק בהמשך התברר כי נעצר בחשד ללקיחת כספי שוחד, ובהמשך נגזרו עליו 13.5 שנות מאסר. במקרה בולט נוסף נעלמה ב-2021 הטניסאית פנג שוואי – מכוכבי הספורט הגדולים ביותר של סין – אחרי שפרסמה פוסט ובו האשימה את סגן ראש ממשלת סין בתקיפה מינית נגדה. שבועיים לאחר מכן הופיעה מחדש, טענה שהיא בסדר – והכחישה את טענותיה שלה.