4 צפייה בגלריה
יאיר נתנס
יאיר נתנס
"היה קשה לזהות מיהו אויב במתקפת הפתע". יאיר נתנס, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד חיל התותחנים, תא"ל יאיר נתנס, התייחס הבוקר (יום שלישי) בגלצ לביקורת על העיכוב בתגובת צה"ל למתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. נתנס הדגיש כי חיל התותחנים פעל כבר "מ-06:37, וניסינו להביא יכולות גם מהאוויר וגם מהקרקע כדי שיתקפו כמה שיותר מהר", אך ציין כי "בתחילת האירוע היה מאוד מאוד קשה להפריד ולזהות מהו אויב ומה כוחותינו, וגם הופתענו מהצורה ומהתהליכים".
בעוטף בשגרה לא מוצבות סוללות תותחים בגבול עזה. אם הייתה התרעה מוקדמת למלחמה או למבצע גדול בעזה, בצה"ל היו מקדמים סוללות ארטילריות לרצועה - אך בשגרה מגינים על העוטף כוחות חי"ר, הנדסה ושריון. נתנס הסביר בריאיון לגל"צ כי בטרם פריצת המלחמה לא הוצב בעוטף כוח תותחנים משמעותי בשנים האחרונות: "ברור לגמרי שבכל תכנית אופרטיבית היו תותחים בעוטף. הלוחמים היו מושקעים במשימות אחרות באותה תקופה לפני ה-7 לאוקטובר. תעדפו אותם למקומות אחרים כמו גבול לבנון ומשימות באיו"ש. משם היו כוחות תותחנים רגילים שעשו תעסוקה ללא כלים". עוד הסביר נתנס על כוח התותחנים הפועל באיו"ש כי "לא צריך כוח תותחנים כסוללה ארטילרית, אלא כזה שפועל כחי"ר ומבצע תעסוקות ביטחון שוטף".
הכותרת
מאחורי מעורבות ארה"ב במלחמה / נדב איל
24:24
4 צפייה בגלריה
ירי תותחים מגבול הרצועה
ירי תותחים מגבול הרצועה
ירי תותחים מגבול הרצועה
(צילום: EPA/NEIL HALL)
4 צפייה בגלריה
ירי תותחים בגבול הרצועה
ירי תותחים בגבול הרצועה
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
קצין התותחנים הראשי אמר כי הכוחות "הגיבו באש, אבל החימוש, כמו שגם בטנק נגמר, גם מהכטמ"מ נגמר די מהר, ולכן זה לוקח זמן. גם עם סוללת התותחים שהגיעה לקח זמן להביא את האנשים מהבית או מהבסיס. במקרה הזה זו הייתה סוללת קורס מפקדים בשיבטה שקיבלה בשבת את הפקודה והגיעה על זחל לעוטף. הם היו הסוללה הראשונה שהגיבה באש".
עוד אמר תא"ל נתנס כי בעת מתקפת הפתע, שכללה מלבד מחבלי חמאס גם אזרחים עזתים, "השיקול לא היה התושב העזתי, השיקול היה האזרח הישראלי. כל מי שחדר מהרצועה באותו רגע היה אויב והיה ניתן לתקוף אותו. העניין הוא שהחיבור בין האזרחים שלנו והעירוב וחוסר היכולת לבצע הפרדה מי זה מי לפעמים אתגרה מאוד את התקיפה, אבל היו הרבה מאוד תקיפות באותו יום".
4 צפייה בגלריה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
סרן במילואים א' קצין המילואים שהציל 200 בליינים במסיבת נובה
"הפעלנו אש בשעות הראשונות של ה-7, ולאט היו יותר ויותר אמצעים"
נתנס תיאר כי "את ה-7 באוקטובר, החל מ-6:37, אפשר לחלק לשניים, בין ההתרעה ובין גבורת האזרח וגבורת הרבש"צ וגבורת כיתת הכוננות, למפקד וללוחם בקצה שחתרו למגע וניסו במעט שיש להם לעשות את המיטב. אנחנו עוד נשמע הרבה מאוד על סיפורי הגבורה האלה ובהם סוגיות של הפעלות אש, גם לתוך מוצבי צה"ל לצערי, וגם לגדר. הפעלנו הרבה אש גם בשעות הראשונות עם האמצעים שיש לנו, ולאט לאט היו יותר ויותר אמצעים כדי להחזיר את השליטה על הגדר ולהגיע למצב שאנחנו נמצאים עכשיו".
נתנס התייחס גם לסוגיית הלחימה באזור בתי החולים ברצועה, שבהם משתמש חמאס למטרות טרור, ואמר כי "אין ספק שזה אתגר קשה לפיצוח, אבל אנחנו נחושים לפצח אותו. לא אכנס לשיטות שבהן נעשה זאת, אבל אני יכול לומר שנצליח לעמוד בכך".