3 צפייה בגלריה
 חיים אושרי, יצחק יפעת וציון כרסנטי ב 2007
 חיים אושרי, יצחק יפעת וציון כרסנטי ב 2007
תמונת הצנחנים בכותל שהפכה לסמל. משמאל: הצנחן שזהותו נותרה במחלוקת
(צילום: דוד רובינגר)
הקרב המשפטי הסתיים בלי החלטה: בית המשפט בחר שלא להכריע בתביעות זהות הצנחן בכותל בצילום המפורסם של דוד רובינגר משחרור ירושלים במלחמת ששת הימים.
בשנים האחרונות טענו בני משפחתו של אברהם בורשטיין כי אביהם הוא הצנחן השמאלי המופיע בתמונה המפורסמת, בניגוד לדעה שרווחה במשך שנים רבות כי מדובר בצנחן בשם ציון כרסנטי. שני הצדדים תבעו זה את זה, ובסוף השבוע שעבר דחה בית המשפט את שתי התביעות.
שופט בית משפט השלום בהרצליה דוד יצחק אמר בפסק הדין כי אינו דן בסוגיה המהותית – מיהו הצנחן בתמונה – אלא בתביעות הדיבה, אך כתב כי "בפניי שתי עדויות ממקור ראשון שמהן עולה כי הצנחן בתמונה הוא התובע (ציון כרסנטי), אל מול עדות מפי השמועה של הנתבעים (משפחתו של בורשטיין) באשר לדברים שנאמרו על ידי המנוח, מבלי שניתנה כל תמיכה ראייתית או חיזוק לכך".
3 צפייה בגלריה
 חיים אושרי, יצחק יפעת וציון כרסנטי ב 2007
 חיים אושרי, יצחק יפעת וציון כרסנטי ב 2007
ציון כרסנטי (משמאל) בשחזור התמונה, 2007
(צילום: עמית שאבי)
צילום הצנחנים של הצלם דוד רובינגר בכותל המערבי, שפורסם לראשונה ב-16 ביוני 1967, הוא אחד הסמלים היותר מזוהים עם הקרב על שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים. שלושת המצולמים הוכרו כצנחנים מגדוד 66 של חטיבה 55: חיים אושרי (מימין), יצחק יפעת (במרכז) וציון כרסנטי (משמאל), וכך היה במשך עשורים – עד שבשנת 2000 הועלה לראשונה ספק לגבי זהותו של הצנחן השמאלי בתמונה.
במסגרת כתבה בעיתון הצבאי "במחנה" הועלתה טענה על ידי ילדיו של אברהם בורשטיין כי אביהם הוא המצולם משמאל, ולא כרסנטי. לדבריהם המשפחה, שידעה כל השנים שמדובר בבורשטיין, נתקלה בסרט ששודר ב-1999 שבו נטען כי הצנחן בתמונה הוא כרסנטי. לפני כשנתיים הנושא התעורר מחדש כשמשפחתו של בורשטיין שהלך לעולמו הודיעה לציון כרסנטי כי בכוונתם להגיש תביעה לתיקון השם. למכתב צורפה חוות דעת של מומחה פורנזי שהגיע למסקנה שכרסנטי אינו הצנחן בתמונה וקבע שקיימת אפשרות כי מדובר בבורשטיין.
אלא שכרסנטי לא נשאר חייב, והגיש תביעה נגדית שבמסגרתה טען כי בני משפחתו של בורשטיין פעלו "בכל ערוצי התקשורת האפשריים" כדי לפרסם את הטענה כי הצנחן השמאלי הוא בורשטיין ולא הוא, ובכך פגעו בשמו הטוב.
3 צפייה בגלריה
אברהם בורשטיין
אברהם בורשטיין
אברהם בורשטיין. ילדיו טוענים כי הוא המצולם
בפסק הדין, שהתקבל בסוף השבוע שעבר, דחה השופט דוד יצחק את שתי התביעות שהגישו הצדדים. "התביעה העיקרית כנגד הנתבעים (משפחת בורשטיין) נדחתה מאחר שאין בפרסומים משום לשון הרע", כתב. "התביעה שכנגד (שהוגשה נגד ציון כרסנטי) נדחית אף היא לאחר שהגעתי לכלל מסקנה כי אין בפרסומים המיוחסים לתובע משום לשון הרע כמשמעותו בחוק כנגד הנתבעים".
עורכי הדין של משפחת בורשטיין, אורון שוורץ ויוגב נרקיס ממשרד שוורץ נרקיס ושות', מסרו כי "בית המשפט נמנע מן ההכרעה ההיסטורית ודחה את תביעות הצדדים לעניין לשון הרע. התעלומה נותרה לטעמנו בעינה. ייתכן שמקומה להיוותר כזו וייתכן שהצדדים יבחרו להמשיך ולערער. ההחלטה תתקבל בקרוב".
עורך הדין של ציון כרסנטי, שלומי בן סבו, מסר: "בית המשפט בפסיקתו בחר שלא להכריע בסוגיית זהות הצנחן בכותל חרף הראיות הברורות והחד משמעותיות שהוצגו בפניו, והפגיעה המתמשכת בשמו הטוב של מר ציון כרסנטי. האפשרות שיוגש ערעור אינה תלושה מהמציאות וההחלטה בנושא תתקבל בקרוב".