ראש הממשלה וכמה משריו הדרימו כדי לבחון מקרוב את האלימות המשתוללת באזור בחברה הערבית, והמאבק מולה: ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש הבוקר (יום ב') בעיריית באר שבע עם ראשי רשויות בדרום ואמר להם: "אני שומע את הזעקה שלכם".
לאחר המפגש עם ראשי הרשויות הגיע בנט לנקודת תצפית על העיר רהט, שם קיבל סקירה מבצעית. "בשבוע הבא נציין חצי שנה להקמת הממשלה. מיום הקמתה הגדרנו את האלימות המשתוללת בחברה הערבית יעד לאומי. זה לא רק מילים. מדובר בחיי אדם. ביטחון אישי של תושבי הדרום שאבד. תגברנו כוחות. הקצינו תקציב גבוה מאוד. גיבשנו תוכנית לאומית ויחד פועלים בשטח. אנחנו עם הפנים קדימה", אמר בנט.
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, גדעון סער ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
נפתלי בנט, גדעון סער ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
בנט, שקד, סער והמפכ"ל בנקודת התצפית על רהט. "נמשיך לפעול עד שנחזיר את תחושת הביטחון"
7 צפייה בגלריה
יואב סגלוביץ, עמר בר לב וניצב ג'מאל חכרוש בנקודת התצפית על רהט לקראת ביקור נפתלי בנט
יואב סגלוביץ, עמר בר לב וניצב ג'מאל חכרוש בנקודת התצפית על רהט לקראת ביקור נפתלי בנט
יואב סגלוביץ, עמר בר לב וניצב ג'מאל חכרוש בנקודת התצפית על רהט
"אני מגיע לכאן יחד עם חבריי השרים ובכירי המשטרה. שמענו הבוקר את הצרכים והקשיים של ראשי המועצות בדרום. הפשיעה במגזר הערבי היא לא של המגזר אלא של כולנו. אחרי שנים רבות של הזנחה שבהן הפשיעה הגיעה לממדים בלתי נסבלים אנחנו עוברים מהגנה להתקפה. שמחתי לשמוע מראשי הרשויות שהשינוי מורגש. קיבלנו פה מיליציות שפועלות ככמו במערב הפרוע. המסר לתושבי הדרום הוא שאנחנו כאן ולא נרפה. דין באר שבע ורהט כדין תל אביב. נמשיך לפעול עד שנחזיר את תחושת הביטחון לתושבי הדרום", הוסיף בנט.
ראש הממשלה אמר שהם נותנים גיבוי מלא לשוטרים: "תעשו את העבודה ותחזירו את הביטחון לדרום". מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, אמר כי "ככל שנקבל יותר אמצעים נוכל לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר".
שר המשפטים גדעון סער אמר כי "אנחנו נחושים להביא למדינת ישראל ולתת לרשויות אכיפת החוק את הכלים להתמודד באופן אפקטיבי עם הפשיעה. אציג היום בכנסת את החוק בנושא החיפוש שמאפשר למשטרה להתמודד עם העלמה של ראיות מזירת פשע כדי שהמשטרה תגיע לשיעור פענוחים גבוה יותר. נביא את החוק לעונשי מינימום של נשק בלתי חוקי. עונשי מינימום של מאסר בפועל. כדי להתמודד עם מכת המדינה הזו צריך ענישה מרתיעה. ואנחנו כממשלה וככנסת ניתן את הכלים הללו".
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט בפגישה עם ראשי הרשויות בנוגע לפשיעה במגזר הערבי בדרום
ראש הממשלה נפתלי בנט בפגישה עם ראשי הרשויות בנוגע לפשיעה במגזר הערבי בדרום
דנילוביץ', בנט והשרים, בעיריית באר שבע
שרת הפנים אילת שקד אמרה כי "מלחמה בפשיעה במגזר הערבי והחזרת החוק והסדר בדרום, בנגב הם יעד מרכזי בממשלה. יש שילוב כוחות עם כל השרים. להילחם בדרך הכי אגריסבית בפרוטקשן, חממות הקנאביס וגם מצד שני להסדיר את ההתיישבות. המטרה היא לכנס את הפזורה ליישובים. אחרי שנים של הקפאה אנו בונים יישובים חדשים".
שר הרווחה מאיר כהן אמר: "האזרחים הבדואים הם אזרחי מדינת ישראל. אנו מחויבים לבריאותם ורווחתם. שהערים שלהם ייראו בדיוק כמו הערים שלנו. אנו נכנסים מתוך שיח של כבוד לעשות מהפכה ביישובים האלה ולטפל בפזורה הבדואית. גם הם אזרחים. יוקמו עוד יישובים".
מוקדם יותר, במפגש עם ראשי הרשויות, אמר בנט כי "אנחנו לא מחכים וההזנחה שהייתה כבר מאחורינו. המשמרת היא שלנו והאחריות היא שלנו. העברנו בתקציב הגדלה משמעותית של המשאבים לאכיפה. העברנו בממשלה החלטה על הסדרת היישובים ועכשיו אנחנו יוצאים לדרך. אנחנו לא נבעט את הכדור לממשלה הבאה, אנחנו לוקחים אחריות. לא נוריד את הרגל מהגז".
בשיחה אמר ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ': "הטרור האזרחי הוא האיום האסטרטגי לקיומנו. הגיע הזמן להחליט ולבצע: להחזיר את המשילות מיד, בכל הכוח ובלי פשרות, להתחיל בהסדרת ההתיישבות הבדואית ולצאת לדרך עם תוכנית כלכלית-חברתית לנגב בהשקעה של עשרות מיליארדים, על מנת להפוך אותו לאזור הביקוש הבא של ישראל".
במפגש אמר ראש העיר דימונה בני ביטון: "במגזר הבדואי הולכים ללמוד בשכם ושם לא לומדים על הרצל וז’בוטינסקי. תקימו להם מכללות שילמדו פה". הוא פנה לבנט ואמר לו: "יש כאן מיליציות, נגבה אותך בפירוק שלהן". ראש המועצה האזורית רמת נגב ערן דורון הוסיף: "הסדרת היישובים שמקדמת שרת הפנים שקד תמנע פשיעה, "חיזוק ההתיישבות היהודית הוא גם האינטרס של הבדואים".
7 צפייה בגלריה
נקודת התצפית על רהט לקראת ביקור נפתלי בנט
נקודת התצפית על רהט לקראת ביקור נפתלי בנט
רהט, לקראת ביקור בנט
(צילום: בראל אפרים)
7 צפייה בגלריה
נקודת התצפית על רהט לקראת ביקור נפתלי בנט
נקודת התצפית על רהט לקראת ביקור נפתלי בנט
(צילום: בראל אפרים)
ראש העיר ערד ניסן בן חמו הוסיף: "באירוע של אריה שיף המגן הופך לנתבע, ועומד לדין. לא יכול להיות מצב כזה. אנחנו במערכה שהיא כמו מערכה צבאית, וכאן היא גם מערכה פלילית. אנחנו צריכים להגיב ולהגיע לפושעים בבית, להכאיב לארגוני הפשיעה בכיס". בנט ענה לו: "אנחנו בדיוק בתפיסה שדיברת עליה. פגיעה בכיס ובפן הכלכלי של ארגוני הפשיעה, לצד החרמת אמצעי לחימה ועוד".
שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר בדיון כי המאבק להחזרת המשילות בדרום מחייב התגייסות רחבה של כל גורמי הממשלה. "יש להביא פתרון כולל ואין די בהגברת הכוחות בשטח", אמר חג'ג'. "יש להקים ועדה בין משרדית, עם מנכ"לי המשרדים, בשיתוף הרשויות המקומיות, המשרד לביטחון פנים, משרד האוצר, משרד הפנים, המשפטים והחינוך, כדי להכין תוכנית לאומית למאבק בפשיעה". לדבריו, תוכנית כזו דורשת משאבים רבים. הוא הדגיש כי אין להסתפק רק בהגדלת כוחות השיטור והאכיפה, "הוועדה הבין משרדית תפעל לחקיקה, להחמרת הענישה, אכיפה כלכלית, גיבוי לשוטרים וכמובן התוכנית תפעל גם במערכת החינוך בכל היישובים".
ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבן מתח ביקורת על הדברים וכתב לבנט: "כבוד ראש הממשלה, העיר רהט נמצאת בתוך מדינת ישראל ולא מעבר לגבול. נוסח הביקור בעייתי וזוועתי, כאשר ההתייחסות לעיר שבלב המדינה היא כאל עיר עוינת. למרות זאת, אנחנו חלק מהקואליציה שלך".
במפגש ראשי הרשויות ובסיור משתתפים, מלבד בנט ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, גם שרת הפנים איילת שקד, השר לביטחון פנים עמר בר לב, שר המשפטים גדעון סער, שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, השר במשרד האוצר חמד עמאר, סגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ' ובכירים נוספים.
7 צפייה בגלריה
תיעוד מהאוטובוס בבאר שבע לאחר יידוי האבנים
תיעוד מהאוטובוס בבאר שבע לאחר יידוי האבנים
החלון המנופץ באוטובוס בבאר שבע
(צילום: דוברות המשטרה)
גם אמש אירע מקרה אלימות באזור. סמוך לשעה 22:30 בערב יודו אבנים לעבר אוטובוס שחלף בקריית יהודית בבאר שבע ונגרם לו נזק. שוטרי סיור מתחנת באר שבע הגיעו למקום ואחרי מרדף רגלי עיכבו לחקירה חשוד בן 12, תושב העיר.
מארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית נמסר בתגובה: "אין גבול שלא נחצה כבר. דם הנהגים והנוסעים הפקר. אנו קוראים למשרד התחבורה ולמשרד לביטחון הפנים להפסיק לדבר ולהתחיל לפעול. הכרה בנהגי האוטובוסים כעובדי ציבור תרתיע ותוכל לשמור על חייהם ועל חיי הנוסעים ותגרום לכך שתוקפי נהגים ונוסעים ישבו מאחורי סורג ובריח. רשויות החוק חייבות לפעול ויפה שעה אחת קודם".
אסף זגריזק השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 11:18, 06.12.21