מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר התייחסה לכאוס במערכת החינוך ולביטול מתווה הכיתה הירוקה, וקראה להמשיך בשגרת למידה בבתי הספר ככל הניתן. בריאיון לאולפן ynet אמרה שטאובר כי "בריאות הציבור היא לא רק קורונה, היא גם רווחה נפשית של הילדים".
לדבריה, "אנחנו נאבקים שמערכת החינוך תהיה פתוחה. אנחנו חווים את תופעות הלוואי הקשות של ילדים שישבו הרבה שבועות בבית וסובלים מחרדות, ממצוקות, מפגיעה בהרגלים שלהם, מירידה במוטיבציה, השמנה ודיכאונות. לכולנו יש אינטרס אחד והוא צריך להיות אינטרס משותף – להשאיר את מוסדות החינוך פתוחים. ילדים ששומרים על שגרה שומרים על בריאות נפשית, ובכך שרת החינוך צודקת".
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
"נאבקים שמערכת החינוך תהיה פתוחה". בית ספר בירושלים
(צילום: AFP )
על הכאוס במערכת החינוך, אמרה שטאובר כי "ההנחיות למערכת החינוך צריכות להיות זהות להנחיות לכלל הציבור, כך גם נשמור על בריאות וגם נשאיר את המוסדות פתוחים. המטרה שלנו היא קודם כל שהילדים ילמדו פנים אל פנים, יחוו מגע אישי, יפגשו מבוגר משמעותי. האפשרות של זום היא אפשרות אחרונה במקום שיש בו הרבה מאוד מאומתים ואין בו 70% מחוסנים. אני קוראת להורים, קחו את הילדים להתחסן. יש לנו כבר 50% פטורי בידוד ומחוסנים ביסודי, ככל שיהיו יותר ילדים מחוסנים נוכל להתמודד טוב יותר עם השארת מוסדות החינוך פתוחים".
על דבריו של פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, שאמר כי כל עוד יש אומיקרון – לא יהיו כיתות ירוקות – אמרה שטאובר: "יש מגפה נוספת שמשתוללת. אני מבינה את האינטרס של משרד הבריאות לשמור על בריאות הציבור, אבל בריאות הציבור היא לא רק קורונה, בריאות הציבור היא רווחה נפשית של הילדים. אנחנו רואים את התופעות. מנהל בתל אביב כתב לי על השמנה, על עלייה בעישון, על עלייה בתופעות של הסיגריה האלקטרונית וירידה בגיל השימוש, על ילדות בדיכאון, על אלימות קשה בתי הספר. לא מדובר בילדים בסיכון, כל הנוער בסיכון כאשר הוא לא מקיים שגרת לימודים".
3 צפייה בגלריה
דלית שטאובר
דלית שטאובר
דלית שטאובר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מנכ"לית משרד החינוך התייחסה גם לעומסים שנראו בימים האחרונים במתחמי בדיקות הקורונה. "ביקשנו שהבדיקות ייעשו גם בתוך בתי הספר", אמרה שטאובר. "אנחנו מבינים את העומס בשל העלייה במאומתים במתחמי הבדיקות, נאמני קורונה יכולים להיות אמונים על בדיקות. זה ימנע את התורים ואת הבידודים הארוכים. לצערנו בעל יסודי אין נאמני קורונה, הצפנו את הסוגייה והצורך הזה. כולנו מבינים שיש גם שיקולים כלכליים אבל נאמני קורונה עושים עבודה מאוד חשובה".
יהיו השנה הקלות בבגרויות? "כבר יש הקלות, אנחנו ממשיכים במתווה של חמש בחינות בגרות בלבד, חיצוניות. שאר הבחינות הן פנימיות, נקבע מועד נוסף עבור ילדים שחלילה יהיו חולים ולא יוכלו לגשת במועד הראשון. ככל שיהיה צורך לעדכן את המתווה, האוזן שלי כרויה וקשובה לצרכי השטח".

אחרי שעשרות אלפי תלמידים עברו ללמוד בזום, שלושה תלמידי תיכון סיפרו לאולפן ynet על הקשיים בלמידה מרחוק ועל החשש מהחזרה למתווה ש"לא עובד". "אתמול אמרו לנו שאחת המורות חיובית לקורונה, באמצע יום הלימודים אמרו לנו לחזור הביתה", סיפר אדיר אטילוב, תלמיד כיתה י' מבאר שבע.
"השנה יש לי כמה בגרויות פנימיות, עכשיו עברתי תקופת מבחנים לא קלה ועכשיו לחזור הביתה ולהשלים חומר זה לא קל. גם בשנה שעברה הייתה מערכת מאוד גדולה של למידה מהזום של כמה חודשים והיה מאוד קשה, לא הצלחתי להבין כלום כי כל הזמן היו פיתויים לקום, ללכת, אז היה מאוד קשה. אי אפשר ללמוד ככה", הוסיף אטילוב.
3 צפייה בגלריה
"קשה לנו להתרכז בזום"
"קשה לנו להתרכז בזום"
"קשה לנו להתרכז בזום"
(צילום: shutterstock)
גם שמואל הרוש, תלמיד כיתה י"ב מאפרת, סיפר על קשיים בלמידה מרחוק. "יש ניסיון של הרבה זומים משנים קודמות ועכשיו זה חוזר, זה ממש מפחיד כי זה לא עבד. מה שהיה פעם לא עבד", אמר הרוש. "כשאתה מול מחשב שאתה יכול לעשות מה שבא לך, אין מישהו שמסתכל עלייך, אתה יכול ללכת, לקום, בלי לשאול את המורה".
נדב גולן-ינאי, תלמיד כיתה י' מהמועצה האזורית מנשה, אמר ש"עברנו שנתיים לא קלות בזום ואחרי שראינו כל המגבלות בזום ואיך שהמורים מתפקדים בזום, אנחנו מאוד מתבאסים לחזור לשם, לחזור לבית בלי שגרה. אם לא בא, פשוט מכבים מצלמה, יוצאים מהזום או נשארים בזום ומסתכלים במסך השני על מה שרוצים".
לדבריו, "זה מאוד מייאש אותנו, התלמידים, כי אנחנו רוצים ללמוד והלמידה מהזום מאוד מאוד מעיקה עלינו. קשה לנו להתרכז שם, יש כל כך הרבה הפרעות יותר מהכיתה אז גם התלמיד שמגיע עם הכי הרבה רצון ללמוד, בסוף מדבר בווטסאפ עם חברים או פותח סרט או סדרה".